• elitepearl

    Någon mer som har barn med ADHD & trotssyndrom?

    Min snart 14 åriga son har dom diagnoserna plus starka drag av aspberger.

    Skulle vara så skont att få prata med andra i samma sits.

  • Svar på tråden Någon mer som har barn med ADHD & trotssyndrom?
  • motherof4children

    Hej!!
    Jag har en 13 årig dotter med diagnoserna ADHD, Asperger syndrom; Trotssyndrom och tidig emotinell störning.
    Hon är väldigt krävande och utåtagerande och tar så väldigt mycket energi.
    Hon medicinerar men jag tycker väl att det funkar så där.

  • elitepearl

    Å vad skönt att få kontakt med en annan mamma i samma sits.

    Min son är oxå tretton och ärligt talat så är det ett helvette.

    Bor din dotter hemma?
    Hur funkar skolan för henne?
    Går hon i"vanlig" skola?

    Många frågor, hoppas att det är ok att jag ställer dom.

    Min son startade upp me concerta men har tydligen slutat nu för han tappade aptiten och kunde inte sova, men han kan äta om han väl sätter sig och gör det, så jag önskar att han hade gett det lite mera tid.

    Min son är LVU:ad på egna beteenden och skolan är en katastrof, eller allt är en katastrof känns det som. Jag har en fruktabnvärd oror för honom, speciellt eftersom jag fått veta att han börjat sniffa nu oxå. Oj, oj vad det kan smärta på i mamma hjärtat...

    Kram

  • Cilmi

    Hej, Min son har AdHd, Asperger och ODD (trotssyndrom), han är 10 år och rejält krävande, så du är inte ensam iaf *s*

  • elitepearl
    Cilmi skrev 2010-02-24 06:34:25 följande:
    Hej, Min son har AdHd, Asperger och ODD (trotssyndrom), han är 10 år och rejält krävande, så du är inte ensam iaf *s*
    Skönt att höra...;)

    Kan känna mig så fruktansvärt maktlös..
  • Cilmi

    Jo, Maktlös är nog det bästa ordet att beskriva det på - iaf när man har ett barn med Trotssyndrom.
    Jag kan hantera det andra rätt ok, då man kan 'förstå' problematiken som barnet kan ha i och med Aspergern och AdHd:n - men just i Odd:n så är man just 'maktlös'...
    Jag kan känna (fast man sällan säger det högt*s*) att jag kan tycka otroligt synd om sonen och ha empatin och allt det där när jag tänker på Aspergern och Adhd:n - men när jag ser trotssyndromet kommer fram så känns det verkligen som att man har ta mig fan Satan själv framför sig...=(
    Vet inte om det bara är jag som märker skillnaden i beteendena (man är ju själv expert på sitt barn) och även om Aspergern och Adhd:n kan liksom 'gå in i varann' så märker jag direkt när det är Trotssyndomet som 'talar', så att säga..*s*

    Allt det andra gå liksom att 'nå fram' till och ta sig igenom, men INTE trotssyndromet - där är man bara maktlös..
    Men du är inte ensam iaf! =) Även om det är en klen tröst *s*

  • elitepearl

    Känner så väl igen mig i det du skriver.

    Jag har själv adhd och har en son till som har aspberger, så det kan jag mycket om och jag tycker inte att det är så svårt att hantera, jo givetsvis har det tunga stunder, absolut. Men inte som trotsyndromet. Sonen blir som förbytt, han är omöjlig att nå fram till, oavsätt vad jag säger eller gör.

    Han ifrågasätter ALLT, å då menar jag allt.. Han sitter och har sönder saker framför ögonen på mig, äter papper, e ful i munnen, säger nej konstant fast det är så uppenbart att han förstår bättre.

    För det gör han, han vet väldigt väl vad som är rätt och fel, vad som är ok och inte, men när trotssyndromet slår till så är det som att han är besatt. Det går inte att få honom att ändra en enda tanke och det går verkligen inte att nå fram till honom.

    Det slår till så fort, vi kan sitta och prata och sen bara ser jag hur han försvinner. Det är så obehagligt, för jag förstår absolut inte vad det är som får honom att vända, vad det är jag sagt eller gjort som utlöst det hela. Vet inte ens om det faktsikt beror på mig, eller om det bara är någonting som sker i honom.

    Jag kan tycka så fruktansvärt synd om honom, vara så fruktansvärt orolig för honom, vet inte hur många möten på BUP, Soc och skolan som jag gråtit mig igenom, men samtidigt så kanjag bli så arg och less på honom. Efter en timma med honom så är jag helt slut och det är så fruktansvört smärtsamt att känna och säga så om sitt barn, jag älskar ju honom, jag vill ju bara ta honom intill mig, men det är som att han inte finns där. Jag gråter när jag skriver det oxå.

    Den största skammen är att jag faktiskt drar mig för att träffa honom, han är LVUad pga eget beteende och är placerad på ett HVB hem. Och jag träffar honom för sällan, så ofta jag orkar, men för sällan. Jag vill att han ska veta att jag älskar honom och att jag aldrig skulle lämna honom, men hur visar jag det när jag så sällan orkar träffa honom?

    Oj, det är mycket, mycket smärta i det här. Min lilla, stora, lilla kille.

    Och jag kan inte låta bli och lida med honom och förfasas över hur det måste kännas för honom, att vara fast i den här kroppen som reagerar så här? För jag tycker att det är tufft, men jag står brevid, jag får bara ta symtomen, han lever ju instängd i det. Min lilla, lilla vän.

  • Cilmi

    Oh vad jag lider med dig, Elitepearl!  Jag känner igen det du skriver ang att sonen blir som förbytt!
    Hur gammal är din son? Har han medicin för något?
    Min son är 10 år och äter Ritalin för sin AdHd och jag måste säga att hans Trotssyndrom blev faktiskt mycket, mycket bättre i samband med att han började äta Ritalin!
    Nu är det långt ifrån alla barn som har trotssyndrom som blir bättre i samband med Ritalinen, men om inte så är det iaf värt ett försök?
    Jag har också grinat mig igenom möten med Bup, läkare etc.... Jag känner mig som en idiot i dom lägena - för oftast blir ju kontakten inte föränn man är helt slut och frustrerad och då känner jag att jag framstår som hur labil själv som helst...*s*
    Jag har slutligen fått en remiss till Hab iaf, skulle tydligen ha fått det i samband med att sonen fick sina diagnoser redan i våras förra året men hade av nån anledning trillat 'mellan stolarna' och nån remiss var inte skickad.....

    Vi ska få avlösarservice i hemmet 3 timmar i veckan här, hoppas det hjälper lite iaf.  Jag tror det kommer ta lång tid innan jag själv hinner i kapp och börjar må så pass bra att jag kan använda den tiden effektivt - just nu är jag så slut (sjukskriven för Utmattningssyndrom) att det egentligen känns mest jobbigt att ha fler möten att 'stå i'...

  • hymafr

    Jag vet inte om ni har läst boken "Explosiva barn" av Ross W Greene?
    Den har hjälpt oss MYCKET! Framförallt för mig som förälder att förstå vad som triggar igång dessa barn och också hur jag som förälder kan hjälpa mitt barn.

    Det gäller att släppa all tanke på maktkamp och skala av ALLT och börja om från början.
    Enormt mycket grovarbete - MEN de allra flesta barn blir bra eller iaf bättre.

    Jag har haft det lättare då jag har min dotter ensam på heltid, men givetvis kan det fungera väldigt bra i familjer med två föräldrar och även med syskon.
    Men, som sagt, man måste lämna ALLA tankar på maktkamp. Man måste komma ihåg att, som ni varit inne på, barnet inte gör det här av egen fri vilja, utan det är något som barnet är drabbat av, ungefär som vilken sjukdom som helst, och vi föräldrar måste försöka bota våra barn.

  • elitepearl
    Cilmi skrev 2010-02-26 06:38:16 följande:
    Oh vad jag lider med dig, Elitepearl!  Jag känner igen det du skriver ang att sonen blir som förbytt!Hur gammal är din son? Har han medicin för något?Min son är 10 år och äter Ritalin för sin AdHd och jag måste säga att hans Trotssyndrom blev faktiskt mycket, mycket bättre i samband med att han började äta Ritalin!Nu är det långt ifrån alla barn som har trotssyndrom som blir bättre i samband med Ritalinen, men om inte så är det iaf värt ett försök?Jag har också grinat mig igenom möten med Bup, läkare etc.... Jag känner mig som en idiot i dom lägena - för oftast blir ju kontakten inte föränn man är helt slut och frustrerad och då känner jag att jag framstår som hur labil själv som helst...*s*Jag har slutligen fått en remiss till Hab iaf, skulle tydligen ha fått det i samband med att sonen fick sina diagnoser redan i våras förra året men hade av nån anledning trillat 'mellan stolarna' och nån remiss var inte skickad.....Vi ska få avlösarservice i hemmet 3 timmar i veckan här, hoppas det hjälper lite iaf.  Jag tror det kommer ta lång tid innan jag själv hinner i kapp och börjar må så pass bra att jag kan använda den tiden effektivt - just nu är jag så slut (sjukskriven för Utmattningssyndrom) att det egentligen känns mest jobbigt att ha fler möten att 'stå i'...
    Han fyller 14 nu på Valborg, så det känns som att det faktsikt blivit värre sen han kom in i tonåren och den trotsen oxå lades till, det är som att hans utåtagerande ändrats lite. Han är stöddig i skolan, åker runt med gäng och slåss med andra skolor, sniffar, boffar, röker, skolkar ja hela det paketet oxå.

    Han började med Concerta, men fick bara äta det en kort stund, han klagade på att han tappade aptiten å inte kunde sova, men så kan det ju vara när man ställer in dosen. Jag önskar att dom hjälpt honom genom att ge honom mera tid än 3 veckor med den. Jag vet ju av egna erfarenheter att det blir bättre och det går att äta, mer att man inte känner hungern, men sätter man sig ner och äter så går det oftast i, så han behöver ju hjälp i dom rutinerna.

    För mig blev det en besvikelse, för jag hade hoppats att det skulle hjälpt honom med sin imulsivitet och han temprament och koncentration, vilket lärarna redan först aveckan så att dom såg skillnad på. Men, men vi får se vad som händer längre fram

    Det som skrämmer mig är att jag upplever att han har börjat att självmedcinera genom att sniffa och boffa, det gör mig fruktansvärt orolig.
  • elitepearl
    hymafr skrev 2010-02-26 08:59:08 följande:
    Jag vet inte om ni har läst boken "Explosiva barn" av Ross W Greene?Den har hjälpt oss MYCKET! Framförallt för mig som förälder att förstå vad som triggar igång dessa barn och också hur jag som förälder kan hjälpa mitt barn.Det gäller att släppa all tanke på maktkamp och skala av ALLT och börja om från början.Enormt mycket grovarbete - MEN de allra flesta barn blir bra eller iaf bättre.Jag har haft det lättare då jag har min dotter ensam på heltid, men givetvis kan det fungera väldigt bra i familjer med två föräldrar och även med syskon.Men, som sagt, man måste lämna ALLA tankar på maktkamp. Man måste komma ihåg att, som ni varit inne på, barnet inte gör det här av egen fri vilja, utan det är något som barnet är drabbat av, ungefär som vilken sjukdom som helst, och vi föräldrar måste försöka bota våra barn.
    Tack för tipset!
    Vet du vart man kan få tag i den boken? Tycker att jag känner igen titeln, men kan inte placera den riktigt så jag har nog inte lyckats läsa den.

    Jag känner precis så som du skriver ang maktkamp, det går ju inte att nå fram när man hamnar i det, men hur sjutton sätter jag gränser till honom, utan att det förvandlas till en kamp? Jag kan ju inte låta han göra såå som han för stunden känner att han vill.
    Har du några mera tips?
    Jag tar gärna emot så mcyket som möjligt, allt för att hjälpa min son, hans syskon och mig själv. Det är ju tufft för alla, men givetvis främst för min son.
Svar på tråden Någon mer som har barn med ADHD & trotssyndrom?