Inlägg från: K a j s a s |Visa alla inlägg
  • K a j s a s

    Ni som jobbar eller har jobba som lärare från årskurs 1 och uppåt. Hur ser ni på yrket?

    Jag har jobbat som lärare i 10 år. Har just nu en etta.

    Nackdelarna med yrket:
    * Man blir aldrig färdig med någonting
    * Arbetsuppgifterna runtomkring är så otroligt många. Själva undervisningen är den lilla biten.
    * Man får aldrig tillräckligt med resurser för att alla barn ska kunna nå målen utefter sina möjligheter. Man skulle alltid kunna ge mer.
    * Stressen av att aldrig räcka till på lektionerna
    * Man är aldrig ledig, man planerar lektioner överallt, i duschen, på stranden, på promenaden...
    * Kraven ökar ständigt, men vi får dåliga verktyg, dålig kompetensutveckling.
    *Nya vindar blåser ständigt. När man precis kommit in i ett sätt att tänka är det redan omodernt...
    * Dålig lön och lång utbildning
    * Du kan inte välja semester. Måste alltid åka när resorna är som dyrast. Annars får du ta tjänstledigt, och det är dyrt!
    *Människor runtomkring tror att vi ägnar dagarna åt att klippa och klistra, rita streckgubbar, sjunga en sång...
    ...

    Fördelarna med yrket:
    * Barn är underbara, de ger mycket tillbaka.
    * Att skörda frukten av allt arbete man lagt ner. Att se barnen göra framsteg är härligt. Att se små ljus tändas, se Aha-upplevelser när de äntligen förstår, att se nyfikenheten i deras ögon...
    * Ett jobb som ger utrymme för kreativitet
    * Mångsidigt, levande yrke
    * Fart och fläkt, hela tiden händer det något

    Ja det finns säkert mkt mer att tillägga...

  • K a j s a s
    Matillin skrev 2010-02-12 08:23:10 följande:
    Jag undrar vilka årskurser som är mentalt jobbigast att jobba med?Jag skulle kunna tänka mig att högstadielever och mellanstadielever är jobbigast eftersom hormonerna sprutar ur öronen på dom och det är rätt jobbig ålder att vara i?Vad säger ni som tesat olika?Gymnasielever har man ju inget klassansvar över och man är ju i stort sett vuxen då och beter sig oftast bättre?Och 1-a klassare är väl fortfarande rätt foglika och snälla som små barn brukar bli innan dom växer upp?
    Nja, små ettor är snarare yra som höns! {#lang_emotions_wink}Mellanstadieelever är inskolade, vet vad som förväntas av dem. Små ettor har så otroligt mycket att lära runtomkring själva skolarbetet. Däremot är ju ettor sällan skoltrötta, utan nyfikna och intresserade. Det brukar ju kunna avta med åldern.

    Jag tror att man ska välja den åldern man trivs med. Inte gå efter vad som kan vara jobbigast. Det är jobbigt på olika sätt. Arbetet på högstadiet innebär ju mer att ta fram fakta, läsa in sig själv på olika ämnen medan arbetet med de mindre barnen är större runtomkring, föräldrabiten t.ex. Det är mer att reda i liksom.
Svar på tråden Ni som jobbar eller har jobba som lärare från årskurs 1 och uppåt. Hur ser ni på yrket?