• Äldre 11 Feb 22:23
    128986 visningar
    131 svar
    131
    128986

    3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid

    Vi har precis behandlat barnen i eftermiddag och den drabbade (4,5 år) sover gott så i kväll kliar det inte.

    Jag har roat mig med att bada en katt, två hundar, sanera badrum, tvätta dottern ordentligt, bädda rent i alla sängar inklusive bytt ut alla kuddar och täcken till rena, ta bort alla handdukar (kommer använda hushållspapper vid handtvätt i 2 veckor) och mattor/gosedjur/utklädningskläder/överkast/kuddar/fotpallar/klädda barnmöbler m.m. ligger ute och fryser till i morgon. Har dammsugit och vädrat barnens rum läääänge. Hoppas innerligt att det räcker.

    Vi valde att ge barnen flytande medicin. Smakade inte så illa och den lilla hade inte klarat att ta tabletter.

    Är det någon förresten som har fått någon bra förklaring på vad "ofta" betyder i springmasksammanhang? Man ska bada sina husdjur oftare än vanligt och byta sängkläder oftare än vanligt. Det där är ju ändå väldigt subjektivt.


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 11 Feb 22:25
    #39
    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27626

    Mer om springmask.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 11 Feb 22:27
    #40
    Miss Maya skrev 2010-02-11 22:25:26 följande:
    Har t o m hört någon som sa att man ska byta sängkläder varje dag. Stackars de som inte har egen tvättmaskin.
    Som vi då. Har ett berg med tvätt till morgondagens tvättid.

    Jag frågade på Apoteket vad de ansåg "ofta" var i det här sammanhanget och fick till svar att de inte visste! Dåligt.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 11 Feb 22:32
    #42

    Vad menar man eg. med att städa? Våttorka och damma lister varje dag eller?


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 12 Feb 08:09
    #55

    Mina barn har spytt av medicinen i natt Har inte tvätttid förrän kl 15 och ett berg av saker som ska saneras! Allt det som blev nedspytt är ju rödfläckat och måste ev. slängas. Det går tydligen inte få bort det.


    Julia1234 skrev 2010-02-12 04:32:33 följande:
    Sonen som är drabbad suger dessutom på tummen Hur lätt kommer detta bli?? Suck....
    Min lilla dotter suger också på tummen. Har behandlat henne också för säkerhets skull även om hon inte har mask (ännu).

    Jag ska också försöka vädra lägenheten igen och skura ett rum i taget.

    Vill inte behöva göra om det är om och om igen...
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 12 Feb 08:34
    #57

    Julia: Vanliga leksaker har jag låtit stå kvar inne, just eftersom det inte finns några belägg för att det fungerar. Hoppas att det räcker.

    Eftersom vi har två stora hundar och en katt så dammsuger jag redan dagligen så det hinner aldrig bli några dammråttor. Det måste ju vara bra?

    Har ni behandlat alla i familjen? Till mig sa de att det räcker med den som har mask första gången. Vi har ändå valt att behandla vår 2-åring eftersom de sover i samma rum och hon även suger på tummen. Räcker inte det så ska hela familjen behandlas.


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 12 Feb 09:19
    #68
    Emmel skrev 2010-02-12 09:10:06 följande:
    Ännu en olikhet. Hos oss säger de att ALLA ska behandlas. Så det har vi gjort, varje gång (fyra - fem gånger sedan våren 2008)
    Jo, fast de menar nog ganska lika ändå. Eftersom vi aldrig har haft springmask i familjen tidigare så sa de att det räcker med den som man har sett har mask.

    Surfar man däremot runt på 1177, Vårdguiden och liknande så ser man att det är lite olika råd.

    Hå-hå-ja-ja, hoppas att det räcker så här. Alla de saker som ska göras dagligen i TVÅ veckor känns ju inte särskilt upplyftande och då kanske man ändå inte blir av med det om äggen florerar på förskolan
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 12 Feb 10:25
    #72
    Julia1234 skrev 2010-02-12 10:17:21 följande:
    personal.inet.fi/koti/ralf.nyman/hbl/hbl0498....Hittade denna länk där en läkare skriver att nerfrysning fungerar. Jag chansar på att han har rätt! Det kan ju i alla fall inte bli sämre av att ha sakerna utomhus...
    Vad bra! Lustigt dock att man här i Sverige rekommenderar att badar husdjuren och inte i artikeln. Tråkigt att ingen är tydlig med hur ofta man ska göra ALLA saker som ska göras.

    Vi som gör allt och lite till borde väl slippa skiten!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 12 Feb 12:56
    #79
    Julia1234 skrev 2010-02-12 11:45:55 följande:
    Nu har jag funderat lite igen När vi äter medicinen så dör maskarna men inte äggen.Vi blir av med maskarna, men ägg finns kvar i huset.Om två veckor tar vi ny medicin.Men om nu äggen finns kvar i dammet, vi andas in dem och blir smittade igen och äter mer medicin. Men medicinen biter ju inte på äggen! Varför då äta mer piller? Känns ju då som en omöjlighet att  bli av med detta?Förstår ni hur jag tänker?
    Absolut. Jag vädrar och torkar golv för fullt idag
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 12 Feb 13:45
    #84
    Julia1234 skrev 2010-02-12 13:14:18 följande:
    Ju mer jag surfar runt desto mer övertygad blir jag att det är vermox vi behöver Sambon ringer VC nu för ett recept.Man måste ju få något som tar död på äggen med, annars kommer vi aldrig att bli av med detta... Att bara ta död på maskarna löser ju inte mycket.
    Är Vermox också en engångsdos?
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 12 Feb 17:38
    #95
    Emmel skrev 2010-02-12 15:39:47 följande:
    Fast husdjursbadningen har med pälsen att göra, d v s att de kan ha ägg i pälsen. De behöver inte behandlas på annat sätt (med medicin) eftersom de inte är "värddjur" till maskarna. Så tolkar jag det. Tex våra katter har ju en tendens att ligga på ställen där det är dammigt och på så sätt antar jag att de kan sprida smittan OM vi inte tvättar dem och tar bort dammet.
    Jo, självklart.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 13 Feb 13:52

    Har vädrat och städat idag igen. Bestämde mig för att byta sängkläder ett par gånger/vecka. Hade nog gjort det varje dag om vi hade haft egen tvättmaskin. Har kört 27 maskiner sedan igår em!


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 14 Feb 09:40
    Julia1234 skrev 2010-02-13 15:22:59 följande:
    Byter alla sängkläder varje dag - men kommer nog snart att börja köra varannan. Tvättade igår från 04-22 och fortsatte idag kl 08 och är INTE klar Var nästan panikslagen igår, men har lugnat mig lite nu. OM det nu är så vansinnigt smittsamt och man andas in äggen - hade inte alla alltid haft mask då? Se bara i alla provrum, vad bor inte i dammet där???
    Just det där med att andas in äggen har gjort att jag försöker göra allt och lite till och vädrar rummen också. De dagar jag inte kan tvätta kommer jag att lägga ut sängkläderna ett par timmar på vädring iaf.

    Har inte tittat på bilder av maskarna men är det inte ganska typiskt för springmask att komma fram på natten när barnet sover och orsaka klåda då? Är det så med andra maskarter också? Är inte de andra arterna lite större också?
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 15 Feb 19:11

    Nu har vi avmaskat oss vuxna också. Kunde inte sluta tänka på de äckliga maskarna

    Har tvättat ochvädrat en stund idag också. Dags för badrum och våttorkning igen när barnen har somnat.


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 16 Feb 19:31
    Julia1234 skrev 2010-02-15 19:45:33 följande:
    Har tröttnat på att städa... Svårt att hinna med både daglig storstädning, supertvättande, byta sängkläder och tre barn... Å så matlagning, badning av barn etc. Fullt upp minst sagt! Hur ska man orka i 24 dagar till? Store killen ska i alla fall till dagis i morgon, får ta ett snack med pedagogerna ang tvättning av händer. Vi har pratat mkt om hur viktigt det är att tvätta händerna med tvål innan mat och vila (han suger ju på tummen) och efter toabesök. Då säger han att han inte kan få ut tvål på dagis (!) Att det är så svårt...att bara fröknarna och de stora (5-åringarna) kan. Men jösses - undrar hur ofta de händerna blir ordentligt tvättade per dag? *ryyyys*
    Här är en till. Kan inte tvätta varje dag eftersom vi jobbar och tvättstugan ofta är bokad på kvällarna och vi kan inte vädra eller lägga ut sängkläder när vi inte är hemma eftersom vi bor på markplan. På fredag slutar jag tidigt dock så då kan jag ta ett race till.

    Hade också tagit ett race med personalen på fsk om det är så!
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Äldre 21 Feb 07:15
    chobokid skrev 2010-02-19 20:22:55 följande:
    Springmask är vansinnigt jobbig att bli av med. Vi hade springmask i ett halvår med jämna mellanrum. Den bara dök upp om och om igen. Det kändes hopplöst. Efter ett par-tre gånger slutade jag tvätta och skura, det spelade ingen roll. Har man små barn då spelar det inte så stor roll hur noga man är med hygienen. Maskäggen är så små och finns överallt. Vi tog medicinen i förebyggande syfte flera gånger och till slut försvann masken också. Vi åt dessutom Vermox som är receptbelagt.
    Usch, vad jobbigt det låter. Det är precis det där jag är rädd för
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
Svar på tråden 3 åring som klagar på ont i rumpan kvällstid