• Äldre 14 Feb 00:51
    40484 visningar
    19 svar
    19
    40484

    Kostnad för jourbesök hos veterinär?

    Är det någon här som vet vad kostnaden blir för en undersökning av en oförsäkrad katt om man går till någon mottagning med jouröppet en söndag?

    Mina två katter på sex månader har feber och jag funderar på att ta dem till veterinär imorgon. Undrar dock lite vad det kan tänkas kosta. Så, som sagt... Någon som vet?

  • Svar på tråden Kostnad för jourbesök hos veterinär?
  • Äldre 14 Feb 00:56
    #1

    Har du testat att ringa sjukvårdsrådgivningen för djur? Samtalet kostar 25:-, men det kan det vara värt. De kan guida dig med hur du ska göra och om du kan vänta till måndag.

    Sjukvårdsrådgivningen för djur drivs av Agria, men du behöver inte vara försäkrad för att ringa. Söndagar har de telefontid 07-24.

    Tel: 0900-100 51 61.

  • Parent­hood
    Äldre 14 Feb 01:03
    #2

    Eller så ringer du närmsta djursjukhus och kolla med dem.
    Minst 1000:-, för det kostar det minst om man är försäkrad har jag för mig. Så troligen mer då.

    Men det borde inte vara något problem, enda anledning till att du har dina katter oförsäkrade är väl för att du har ekonomi god nog att ge katterna den vård de behöver ändå och du räknar med att vårdkostnaderna blir lägre än summan av alla försäkringskostnader m.m. Annars borde du inte ha några djur alls.

  • Äldre 14 Feb 01:15
    #3
    +1
    Parenthood skrev 2010-02-14 01:03:28 följande:
    Eller så ringer du närmsta djursjukhus och kolla med dem. Minst 1000:-, för det kostar det minst om man är försäkrad har jag för mig. Så troligen mer då. Men det borde inte vara något problem, enda anledning till att du har dina katter oförsäkrade är väl för att du har ekonomi god nog att ge katterna den vård de behöver ändå och du räknar med att vårdkostnaderna blir lägre än summan av alla försäkringskostnader m.m. Annars borde du inte ha några djur alls.
    Anledningen till att de inte är försäkrade är att en bekant egentligen skulle ta över dem för en månad sedan eller så, men han ändrade sig och då blev de kvar hos mig. Jag tog hand om då de blev föräldralösa vid 4 veckors ålder. Jag kunde inte med att låta några andra slå ihjäl dem. Dessutom så hade deras tredje syskon en sjukdom som han fick avlivas för, som kan uppträda senare även hos de här katterna. (Om det inte varit för att båda har feber nu samtidigt så hade jag främst misstänkt den sjukdomen, men då den slår ut spontant hos katten inom sex månader så vore det ganska otroligt att den slog ut samtidigt hos båda.) Av det skälet betvivlar jag att de ens skulle få försäkras. Så ta din spydighet någon annanstans.
    Astarte skrev 2010-02-14 00:56:17 följande:
    Har du testat att ringa sjukvårdsrådgivningen för djur? Samtalet kostar 25:-, men det kan det vara värt. De kan guida dig med hur du ska göra och om du kan vänta till måndag. Sjukvårdsrådgivningen för djur drivs av Agria, men du behöver inte vara försäkrad för att ringa. Söndagar har de telefontid 07-24. Tel: 0900-100 51 61.
    Jag ringde sjukvårdsupplysningen, men det enda de sade var att jag skulle ta dem till veterinär så snart som möjligt.

    Båda har feber, men den ena verkar inte må så dåligt. Hon åt just och så. Den andra verkar till en början intresserad av mat då man sätter henne vid skålen, men sedan ändrar hon sig och vill sova igen. Jag lade två frysklampar under henne för ett par timmar sen och efter det verkar hon må något bättre i alla fall. Hon började spinna och ville kela, vilket hon inte velat tidigare idag.

    Jag hoppas att det inte är något farligt i alla fall...
  • Parent­hood
    Äldre 14 Feb 01:28
    #4

    "Anledningen till att de inte är försäkrade är att en bekant egentligen skulle ta över dem för en månad sedan eller så, men han ändrade sig och då blev de kvar hos mig."

    En försäkring är inget man kan säga upp hux-flux, så du hade nog inte försäkring innan heller.

    "Av det skälet betvivlar jag att de ens skulle få försäkras. Så ta din spydighet någon annanstans."

    Se där ja, du har inte ens kollat möjligheten att försäkra dina katter, ingen försäkring innan heller alltså. Istället lägger du dom på isklampar för att döva smärtan och hoppas att det inte är något farligt. Trots att de uppenbarligen inte mår bra. Min "spydighet" förefaller mer befogad än jag anade.

    Ta hand om dina djur! Ta dom till veterinären, och ring försäkringsbolaget så du har råd att göra det nästa gång dom råkar illa ut också.

  • Äldre 14 Feb 01:44
    #5
    +1

    Den bekante skulle ta över dem för flera månader sedan, sen sköt han upp och sköt upp. Han var osäker på om han ville ha försäkring och fram tills november hade jag 3900 kronor i månaden som enda inkomst (som även skulle räcka till hyra) sedan fick jag inga pengar alls förrns i slutet av januari, så jag hade då inte råd att betala någon försäkring åt katter som vid det laget inte ens var mina, utan jag hade åt honom tills han kunde ta hand om dem. Så nej, jag hade dem inte försäkrade innan heller, men det var ju för att jag inte skulle ha dem. Varför han i slutändan ändrade sig och inte ville ha dem vet jag inte, men nu blev det i alla fall så. Jag tänkte fixa försäkring och sterilisering och så åt dem när jag får pengar igen, eftersom januaripengarna gått åt till annat. Som sagt så var det INTE planerat att jag skulle ha de här katterna. Jag kunde bara inte med att låta dem avlivas.

    Även om katterna varit försäkrade hade jag inte åkt med dem till veterinär nu, så jag ser inte hur det är relevant i sammanhanget. Jag har ingen möjlighet att ta dem till veterinär mitt i natten. Jag ville veta jourveterinärskostnad eftersom jag måste låna till den och jag tänkte ta dem till veterinär imorgon. Om jag hade för avsikt att skita i att ta dem till veterinär och istället badda dem med kallt vatten eller dylikt så hade jag väl knappast startat tråden?

    Det var för övrigt en bekant vars pappa är veterinär som tipsade om att lägga kylklampar under, för att få ner febern något. Är det fel då, bara för att de är oförsäkrade och jag inte ringer taxi och tar dem till veterinär vid halv två på natten?
    Ja, du är säkert en mycket bättre och mer ansvarsfull djurägare. Om du upptäcker att ditt djur har feber vid ett på natten en lördagskväll så rusar du iväg till veterinären vare sig du har möjlighet eller ej. För ditt djur är minsann försäkrat.

  • FrejaM­ariah
    Äldre 14 Feb 03:07
    #6
    TS bry dig inte om Parenthood.. Den användaren är en pärla på att reta upp folk och jag har två teorier om varför, varav den ena inte är någon idé att över huvud taget nämna i detta forum, för då kan jag troligen inte logga in i morron..
  • Äldre 14 Feb 03:14
    #7
    Mamma Freja skrev 2010-02-14 03:07:43 följande:
    TS bry dig inte om Parenthood.. Den användaren är en pärla på att reta upp folk och jag har två teorier om varför, varav den ena inte är någon idé att över huvud taget nämna i detta forum, för då kan jag troligen inte logga in i morron..
    :D tack
  • Lize
    Äldre 14 Feb 03:37
    #8

    Håller med Mamma Freja också..
    Jag har jobbat som veterinärassistent, och om katterna får i sig vätska och inte är medtagna, så kan du absolut avvakta.
    Annars kan det bli bråttom...
    Blå stjärnan är nog dyrast, och för några år sedan kostade det 1500:- bara för att gå in genom dörrarna under jourtid (men det va juldags natten).
    Distriktsveterinärerna har också jourtid dygnet runt (kostar inget att ringa och prata med dom), och om det blir akutbesök där, så får du ändå en faktura hem senare, som ska va betald inom 30 dagar, så dit kan man vända sig om man inte har pengarna just nu...

    Att ha försäkring eller inte, är ju bara din ensak.
    Katter brukar ju inte direkt skada sig eller va sjuka, så då kostar i regel försäkringen mer dom åren än vad ett besök kostar.

    Lycka till!!!

  • nano
    Äldre 14 Feb 07:39
    #9

    Hos oss (liten praktisk) kostar det 500kr och sen läggs provtagningar och sånt på såklart, fördelen är att åker man in här i stan och de säger att de inte kan göra något utan skickar vidare en till den större kliniken i Enköping (tror jag) så tar de inte betalt i här ens engång (gjorde så för mig, var bara inne max 10 min och tog inga provet utan bara tittade på typ allmäntillståndet) och så får man betala 500kr där +provkostnader och liknande. För oss slutade det den gången på 3000kr och det var det värt trots att vi inte hade försäkring!

  • Äldre 14 Feb 08:38
    #10

    Här kostar joursamtalet 200 kr (sjukt att det ska kosta att ringa för att rådgöra tycker jag.), jouravgiften vid besöket 700 kr och på det kommer vanliga besöksavgiften som varierar beroende på orsak och åtgärder dom måste sätta in.
    Blir inte billigt tyvärr.


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Soul
    Äldre 14 Feb 08:53
    #11

    Spenderade förra fredagkvällen på Södra Djursjukhuset med en av våra kissar som inte ville äta och hade feber. 1760 kr i jouravgift för 15 minuters undersökning tar de för akutbesök under jourtid på helgen. Då ingår inte eventuell medicin. Dyrt som attan. Vi fick lämna kvar henne över natten, de la henne på dropp, tog lite prover och rönkade ryggen som hon hade ont i. Summan blev 10.000 kr, med försäkring betalade vi 3.200 kr.

    Det kan bli dyrt att ha djur oförsäkrade, men man är skyldig att se till att de har det bra. Om katterna äter och får i sig vätska kan man kanske avvakta, men annars kan det vara ödesdigert att inte åka direkt till veterinären om katten har feber.

  • Jezami­ne
    Äldre 14 Feb 13:22
    #12

    4500:- för undersökning av hund en lördag kväll.Då slutade detta i en spruta för att hunden skulle slippa lida mer.


    Avstängd tills vidare
  • Äldre 14 Feb 13:37
    #13

    Sådant kan skilja oerhört mycket beroende på vilken klinik man väljer. När min ena katt stukade tassen på en lördag sökte jag på olika veterinärkliniker i närheten och ringde alla för att kolla vilka som hade jouröppet, istället för det stora djursjukhuset i min stad (som jag har mycket dåliga erfarenheter av, de har dåliga kattkunskaper och är slarviga) valde jag en mindre klinik som visade sig a jouröppet i en liten håla utanför. Jag hade ingen aning om kostnaden innan, men efter en mycket noggrann undersökning, behandling och mediciner slutade besöket på drygt 600 spänn!

  • Äldre 14 Feb 18:32
    #14

    Båda katter har fortfarande feber, men verkar piggare idag än igår, så därför beslutade jag mig för att avvakta tills imorgon. Jag matar dem med vatten och så då och då så att de inte skall bli uttorkade. Idag har de även ätit lite, vilket de inte ville göra igår.

  • Äldre 14 Feb 18:35
    #15

    Men tack för era svar. :) Jag bor i Göteborg, förresten. Här kan jag inte tänka mig att det finns någon veterinärsmottagning som är så billig som 500 för jour, som stället nano nämnde. Ett vanligt besök på en vardag går ju på runt 600 och uppåt.

  • skorpi­onen80
    Äldre 15 Feb 07:32
    #16
    pluvdo skrev 2010-02-14 18:35:06 följande:
    Men tack för era svar. :) Jag bor i Göteborg, förresten. Här kan jag inte tänka mig att det finns någon veterinärsmottagning som är så billig som 500 för jour, som stället nano nämnde. Ett vanligt besök på en vardag går ju på runt 600 och uppåt.
    Precis. Ungefär så mycket har jag betalar för jour. 500 i poliklinikavgift och 500 för jour och så tillkommer ev behandling.
  • nano
    Äldre 15 Feb 07:41
    #17
    pluvdo skrev 2010-02-14 18:35:06 följande:
    Men tack för era svar. :) Jag bor i Göteborg, förresten. Här kan jag inte tänka mig att det finns någon veterinärsmottagning som är så billig som 500 för jour, som stället nano nämnde. Ett vanligt besök på en vardag går ju på runt 600 och uppåt.
    Ojdå, det var riktigt dyrt. Tror inte att så många vanliga besök går upp till den summan om det inte är av allvarligare art här. Synd att det ska vara så dyrt, gör ju att många drar sig för att gå till vetrinären tyvärr :/
  • Äldre 15 Feb 22:02
    #18
    nano skrev 2010-02-15 07:41:18 följande:
    Ojdå, det var riktigt dyrt. Tror inte att så många vanliga besök går upp till den summan om det inte är av allvarligare art här. Synd att det ska vara så dyrt, gör ju att många drar sig för att gå till vetrinären tyvärr :/
    Ja. Jag väntade med veterinär tills idag just eftersom det är så dyrt. Trots det gick hela kalaset sammanlagt på drygt 2000.

    Båda katterna har något virus. Feber, sår på tungorna och röda ögon. De skall få antibiotika och inflammatorisk medicin i en vecka nu, så får jag hålla tummarna för att de blir friska. :)
  • Äldre 30 Apr 08:18
    #19

    Vad kostar ett besök hos veterinär för oförsäkrad katt, vardag

Svar på tråden Kostnad för jourbesök hos veterinär?