• MartinaE

    Jag vill sluta amma, men min son vägrar ta flaska och han gillar inte gröt så mycket.

    Jag har en kille på snart 6 månader som jag vill sluta amma. Han har fått två tänder och har fler på väg och det händer dagligen att han biter mig. Jag är livrädd för att amma nu, sitter på helspänn och väntar på nästa bätt. Förstår att han inte medvetet biter mig, men det gör iaf väldigt ont. Problemet - Han vägar ta flaska. Vi började med smakisar för några veckor sedan och senaste veckan har jag ökat upp så han äter små portioner ca 4 ggr per dag. Gröt är dock ingen favorit. Han får i sig max 3-4 skedar innan han börjar protestera. Det som går i bäst är frukpurre blandat med lite turkyougurt. Potatis, morot och palsternacka går också bra. Banan går också bra.

    Någon som har erfarenhet av att sluta amma ett barn som inte vill ha vare sig välling eller gröt?

  • Svar på tråden Jag vill sluta amma, men min son vägrar ta flaska och han gillar inte gröt så mycket.
  • Ängaboll

    Absolut inte är du elak! Men vissa barn behöver bara lite mer tid innan de vill ta tex ersättning. Jag har tre barn och de första två tog ersättning direkt, den sista nu var det ett evigt kämpande med och det tog nog ca en månad innan han tog flaskan med glädje. Lycka till!

  • Buddha74
    MartinaE skrev 2010-02-14 20:28:36 följande:
    Är jag elak som vill sluta amma?
    Nej du är inte elak.

    Jag ammade till sonen var 9mnd, väldigt mycket pga att han vägrade ta flaska, hade kunnat tänka mig att sluta tidigare. Till slut blev det hårt mot hårt. Han nekades att amma helt enkelt. Vi försökte med flaskan hundra gånger, men efter två dagar så höll man ju på att bryta ihop. Fick råd här på FL att sätta en tesked socker i vällingen. Det fungerade hur bra som helst. ÄNTLIGEN tog han flaskan. Kunde antagligen lukta sig till att den var söt. Då han tidigare inte ens viljat ta flaskan till munnen... Antar att bröstmjölken naturligt är sötare än välling. I alla fall så fick han socker i vällingen i 3-4dgr(minskade succesivt ned till ingenting).

    Lycka till!
  • MartinaE

    Jag har provat alla möjliga olika sortes flaskor. Han verkar inte gilla smaken heller tyvärr. Har provat med både mild havrevälling, bröstmjölk och ersättning =/ Vi har även en tjej på 3 år och henne ammade jag bara i 6 veckor, henne var det aldrig några problem att ge flaska. Suck! Inatt vaknade jag av att han bet mig!

  • MartinaE

    funkade inte med socker =/ men ska köra på med det ändå och testa igen. Tror kruxet är att han inte vill ha något annat än en tutte i munnen =) han tar inte napp heller.

  • MartinaE

    Det har gått lite bättre med gröt de senaste två dagarna. Men han vaknar efter tre timmar och vill ha tutte, jag kan ju inte direkt gå upp och ge gröt då.

  • Miraklet09

    jag var tvungen att mata dottern med välling nu när hon e 5.5månad, hon VÄGRAR ERSÄTTNING..

    hon äter bara välling på kvällen, då vägrar hon alla slags flaskor,
    sedan kom ja på hon titta mycket på oss när vi dricker ur glasen,
    barn härmas ju gärna, hon dricker vällingen ur sin pip mug men utan lock, som en vanlig mugg :-P ja såklart väligt sakta och under kontrollerat flöde

  • Katarinaplus

    Rekommenderar precis som Miraklet 09 att låta din son dricka ur ett vanligt glas eller halsa ur en vanlig vattenflaska. Det fungerade för vårat barn som totalvägrade nappflaska. Sedan har jag lärt mig att  tålamod är lösningen på det mesta. Vi har en liten matvägrare hemma som jag fortfarande delammar. Ibland har det känts helt hopplöst och veckan efter äts det både det ena och det andra.


     


    Jag pratade med mitt barn när det bets. Sa aj det gör ont, var försiktig, snälla. Vet inte om jag inbillade mig men det blev mindre bitande. Försöka duger. :)

  • Anemia

    Har du provat att din kille/sambo/man ger flaskan istället? Ditt barn förknippar ju dig med mat- och du luktar ju dessutom mat! Det kanske inte funkar dagtid om han jobbar, men prova till helgen. Sätt hårt, när det är dags för mat, tar pappa över och du "försvinner". Kan vara skitjobbigt att höra gråt- så prova att gå ut en sväng.
    För oss var det inte något problem, men har en kompis som körde den metoden över en helg, och det funkade.

  • MartinaE

    Min man har också försökt. Häromdagen gick jag ut och lekte med vår dotter och då var han inne med Tore. I en timme hade han försökt, sen kaskadspydde han upp det lilla han fått i sig. Det har iaf vänt lite med gröten och han äter den utan protester =) Han kanske inte är ett flaskbarn helt enkelt. Men det vore smidigt för han sover som en kratta på nätterna. Kommer inte orka gå upp ge gröt mitt i natten direkt.

  • Maja21

    min flicka gillar inte heller flaska nått vidare, men välling ur pipmugg funkar här. prova kan du ju alltid. Fast det är inte förrens nu som jag har börjat kunna trappa ner amningen, för innan var det inga stora mängder hon åt av nått. hon blir 8 månader på lördag.

  • Baboll

    hej, vi var tvungna att sätta hårt mot hårt när jag ammat i 10-11 månader och det bara vara några veckor kvar av föräldraledigheten för mig. Hon gillade aldrig flaska när det fanns äkta vara, men på bara något dygn (pappa tog hela grejen) vände det. Det kan låta lite hemskt, men hon hade ju hela tiden tillgång till mat, bara inte hennes favoritmat. Jag hade tänkt amma någon gång per dygn, men då hade det inte funkat.

  • miatilda090920

    pigion nappflaska har vi , finns olika storlekar på domflaskorna.

    min dotter på 5 månader har aldrig tagit flaska någon gång, men idag skulle jag bara testa och då tog hon den med en gång.

  • Frustrerad mamma

    Hej! Min son är snart 1 år. Jag ammar till natten och under natten. Har velat sluta ett tag för jag måste också lägga mig när han ska sova natt. Han vaknar annars. Han har ingen napp och dricker inte välling. Äter allt annars. Han brukar få gröt ungefär en timme innan läggdags. ( Han brukar somna mellan 21:30-23:30). Han somnar inte utan bröstet så jag vet inte hur jag ska göra. Någon som har något tips? Det är en väldigt bestämd person vi har att göra med. Märker han att det är dags att sova o inte får bröstet tillräckligt snabbt så skriker han så att man hör honom en bra bit ifrån. Känner mig hjälplös o vet inte vart jag ska vända mig till.

Svar på tråden Jag vill sluta amma, men min son vägrar ta flaska och han gillar inte gröt så mycket.