• Smulan 79
    Äldre 16 Feb 11:13
    4912 visningar
    8 svar
    8
    4912

    ISLAND, På egen hand eller gruppresa??

    Ska besöka Island i Maj. Men vet för lite... SKa man boka in sig på gruppresa, där akriviteter o.s.v ingår. Eller ska vi boka allt på egen hand, och kanske tjäna nån krona. Och göra det vi själva vill... Är det lätt att boka utflykter odyl på plats? ELler ska allt vara klart hemmifrån?
    Vi reser utan barn.

    HJÄLP. Dela med dig av dina erfarenheter!

  • Svar på tråden ISLAND, På egen hand eller gruppresa??
  • Äldre 16 Feb 11:34
    #1

    Ett gäng tjejer härifrån for dit i höstas och de hyrde bil och for omkring på egen hand så jag antar det går bra det också! Deltar man i en gruppresa så får man ju gudning och får veta mer än om man far runt på egen hand förstås...

  • Smulan 79
    Äldre 16 Feb 11:41
    #2

    Jo, men de måste väl ordna guidade turer där också, som man kan bka på plats, eller??

  • Äldre 16 Feb 11:42
    #3
    Smulan 79 skrev 2010-02-16 11:41:30 följande:
    Jo, men de måste väl ordna guidade turer där också, som man kan bka på plats, eller??
    Det kan man säkert göra, det kan man ju göra överallt! Googla lite och sök på isländska turistbyrårer eller något så får du säkert fram bra information.
  • Cinnam­on girl
    Äldre 17 Feb 05:28
    #4

    Jag har varit två gånger till Island. Första gången hade jag gruppaktiviteter och andra gången ordnade jag allt själv.

    Skulle jag inte hittat skulle det kanske ha varit svårare att ta sig fram med hyrbilen till det man ville se. Vägarna är ju mera traktorspår ibland. Sedan är allt inte så bra skyltat alla gånger.

    Men nog får du ut mera av att åka på egen hand, för gruppresorna stressar igenom och inte kan guiden alltid så bra engelska heller att du begriper vad denne säger. Då är ju islänningarna kända för att kunna engelska bra, men undantag finns alltid. Och denna snabbt ut ur bussen, titta dig omkring som en grupp japaner och så iväg till nästa ställe - nä inget för mig i alla fall!

    Jag vill se och uppleva i min takt, kanske fika när jag själv har lust och titta på något som inte är i programmet, prata med locals osv. Så för mig är det inte bra med gruppaktivitet.

    Men allla aktiviteter går att ordna på plats lika bra som från nätet före. Och de vill verkligen ta hand om dig så att du tycker om deras land. Islänningarna är stolta!

    Jag skulle rekommendera dig att köpa någon aktivitet som gruppaktivitet och resten på egen hand. Blå Lagunen: helt klart på egen hand. Gyllene cirkeln: egen hand. Snöscootersafari på glaciären: gruppaktivitet. Islandshästridning: gruppaktivitet. Surtsey: egen hand. Glaciärvandring: gruppaktivitet. Ja du förstår principen.

    Och hoppa för ingenting i världen att rida islandshäst! Och kan du inte rida finns det hästar och turer som passar dig, till och med svensk guide ibland. Eldhestar hade svensk guide när jag var där.

  • Äldre 4 Mar 11:30
    #5

    Om ni vill ha guide så rekomenderar jag de mindre företagen. De är oftast inte dyrare än de stora gruppresorna när man är 50 pers. i samma buss och guiden har möjlighet att anpassa sig efter vad man är intresserad av att se och veta. Det går bra att boka på plats. Fast vill man var helt säker på att få plats så är det bäst att boka i förväg.
    De flesta guider är jätte bra och har utbildning. Det finns en förening för guider (félag leiðsögumanna)  och är de med där har de garanterat utbildning.
    Ska ni åka runt själv krävs det hyrbil. Bussarna går inte särskillt ofta och bara till de större orterna. Då är det bäst att veta ungfär vad man vill se innan man åker , i alla fall vilken del/delar av landet. De flesta guider och turistföretag har broshyrer på hotel och turistinformationer, fast på många ställe ligger de större företagens broshyrer mer synliga eftersom många hotel får betalt om de säljer turer åt dem. Jag har till och med hört exempel där hotel tagit bort broshyrer från mindre guideföretag och det har varit en del bråk om det här de senaste åren.

  • Smulan 79
    Äldre 12 Mar 15:09
    #6

    Tack för mycket info!

    Vi har bokat själva. 2 nätter på blå laguen och 2 nätter på hilton.
    Jag tror inte vi komer rida... Få se om vi hinner. Vill se geisrar också.
    Blir kanske "gyllene cirken", som vi nog bokar på plats. Eller så hyr vi bil.

    Vilka kläder ska man packa med??

  • Cinnam­on girl
    Äldre 12 Mar 15:14
    #7

    Regntålig vindtät jacka och mössa och vantar oberoende av årstid. Man väljer samma till alla åtstider, men i olika tjocklek. Min åsikt i alla fall.

    Och välj inte bort ridningen. En sån annorlunda upplevelse i det isländska landskapet. Gejsrar hinner man också med.

  • Äldre 16 Jan 10:44
    #8

    Vi förstås föreslår att man kör den Gyllene cirklen på egen hand och det är för många själ som t.e.x. för att undvika all populära platsen när just alla bussar är där men även för att man ska kunna besöka andra platser med som t.ex. Brúarfoss, en tt fantastisk vattenfall som ligger mycket nära själva huvudvägen runt den Gyllene cirklen. Här är lite mera "kalla fakta" om den turen:


    www.rent.is/blog/the-golden-circle

    Ha en trevlig resa eller som dom säger här: Góða ferð!
Svar på tråden ISLAND, På egen hand eller gruppresa??