Inlägg från: Zodic |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Expanderskruv?

    Jag tänktesätta upp min nya tv med hjälpav expanderskruv i gipsväggen. Men såg på förpackningenatt manska ha ett speciellt verktyg för att dra ut skruven så att säga, går det inte utan verktyget, måste man köpa ett sånt verktyg då? Jävla massa jobb för en skruv.. dessutom verkar dom inte gå igenom självaplattan som man fäster i väggen, såjag måste borra hålen lite större. är det dumt? Vad kan jag annars göra??

  • Svar på tråden Expanderskruv?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jane25 skrev 2010-02-16 12:31:12 följande:
    Du behöver inte specialverktyget, bara å skruva åt skruven så den "fastnar" sen skuva ut skruven igen. Först skruvar du i expandern i väggen SEN skruvar du fast plattan. Ej expandern genom plattan..  Lycka till!
    Ah det var ju smart, då slipper jag tänka påatt hålen intepassar,va bra :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Micke:
    Jo jag vet hur den fungerar och hur den ska vika sig, men alltså den gick sönder som i två delar,benen som ska vika sig vreds och lossnade från plattan.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Pappa G skrev 2010-02-17 17:42:56 följande:
    Är det tillåtet att montera TV:n i bara expanderskruvar?
    tillåtet?
    enligt järnia tar varje skruv 20 kilo, och tvn väger inte ens så mkt, och ska använda 4 skruvar. inte en så stor tv.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pappa G skrev 2010-02-17 20:38:55 följande:
    Vad skruven tar är väl beroende på vad den sitter i. Är väggen av enkelgips (vilket är vanligt) så pallar den inte 20 kg.. Det är en hel del TV-apparater som trillat i golvet på grund av klena infästningar. Och många har blivit nekade ersättning på hemförsäkringen just på grund av detta. Fast är det en mindre TV så fungerar det ju kanske. Se dock upp med om du ex. använder VESA 75x75 eller 100x100. Hela "fyrkanten" kan lätt komma. Försök träffa en träregel om möjligt.
    enligt www.minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t138129.html
    verkar folk sätta upp betydligt större tv än min så då känns det ändå rätt tryggt, skulle den gå i golvet så är det väl bara så.

    men hur vet man om det är enkelgips, hur tunnt är det? när jag borradevar jag förvånad över hur tjockt det verkade, kändes inte som att borret kom ut på andra sidan så att säga.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Konstaterade att väggen är 7cm, hur fäster jag i det?? Mina mollypluggar är inte ens så långa, och jag köpte dom längsta dom hade...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Micke skrev 2010-02-19 17:34:07 följande:
    Citerade texten syns tydligen inte, men iaf. Jag läste alltså i lägenhetsbeskrivningen,och där står att gipsväggarna är 7cm, och det verkar ju troligt för jag har borrat nästan hela borret in och det är fortfarande bara gips.
    Och nej, det är ingen träregel, det ser jag ju på dammet som kommer ut och jag har tittat in med en ficklampa.

    Tips påatt fästa i det? Finns det så långa molly ?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pappa G skrev 2010-02-19 19:50:27 följande:
    Det finns inte så tjockt gips.. Kan det vara någon form av lättbetong kanske?
    Ja det kan ju vara flera skivor kanske? För det gick ju hur lätt som helst att borra i, som smör, och låter sådär ihåligt när man knackar på.
    Men i beskrivningen står det 7cm gips...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Åsa Lund skrev 2010-02-19 23:20:48 följande:
    Skulle isf gisa på att väggen är av 45 mm regel med en 13 mm gips på var sida. Att det kommer gips hela tiden verkar konstigt. Stick in en skruvmejsel i hålet och kolla om väggen är ihålig. Då vet du om den är massiv eller om det bara är gipsskivor. Jag hade flyttat TV:n så mycket i sidled att två av de fyra skruvarna hamnar i en regel, mollyplugg är ingen höjdare för saker som är rörliga, ex TV-upphängning. Pluggarna äter sig igenom gipsen efter ett tag...
    Nej jag har inte kommit till något lufthål ännu, får väl borra en bit till o se vad som händer...

    ja iaf dom molly jag har funkar ju inte oavsett eftersom väggen är såpass tjock. får kolla upp det här..
  • Anonym (Kaffedraken)
    jlhm skrev 2010-02-21 00:28:57 följande:
    En gipsvägg klarar inte av vikten av en TV så om du inte vill att TV ramlar i golvet så måste du fästa den i de träreglar som finns i väggen och följa de rekommendationer som TV tillverkaren anger.
    om du kollar länken på minhembio.com så verkar det ju vara allt annat än ovanligt så det ska nog gå.
  • Anonym (Kaffedraken)
    jlhm skrev 2010-02-21 23:28:28 följande:
    "Kan nog gå", visst men inget som jag skulle göra eller rekommendera med tanke på vad en TV kan kosta. Varför inte göra det på rätt sätt och sedan känna sig trygg att TV inte kommer att ramla ner?
    Men vad är rätt sätt när väggen är där den är? Finns inteplats till någon bänk.
    Ja det är ju tråkigt om den går sönder men inte hela världen, får hålla tummarna på att det funkar, det är en liten tv och som konstaterat en väldigt tjock vägg, inte 10mm gips direkt..
  • Anonym (Kaffedraken)
    ModestyB skrev 2010-02-22 00:14:22 följande:
    Vi har också gipsväggar. Jag litar inte en sekund på att varken expander eller Mollyplugg håller, tyvärr. Mät ut reglarna, dom brukar sitta med ca 60 cm mellanrum, det finns särskilda apparater man kollar genom väggen med som signalerar när man kommer till regeln. Skruvar du i dom med bra skruv så håller det garanterat bättre. Vi vågar inte chansa med litet barn hemma och 42" tv, så vi ska hänga tvn på en vit panel från Ikea, som man i sin tur fäster i väggen med skruv, själva tyngden tar panelen, man fäster bara så panelen inte välter, det blir också platt och snyggt, vi ska dessutom ha biodraperi att ha för tvn så varken panel eller tv kommer synas ändå.
    Det är ju dock konstaterat att väggen inte är en vanlig gipsvägg :) utan väldigt mkt tjockare. tror att det är lättbetong eftersom den är så tjock, men ändå lättborrad.
    Och det är inte någon 42", då hade jag inte varit lika villig att chansa.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pappa G skrev 2010-02-26 13:01:11 följande:
    Är det lättbetong ska du inte ha någon expander överhuvudtaget. Då ska du ha särskild, trekantig plugg för just lättbetong + vanlig skruv.
    Ja alltså detta konstaterades ju efter at jag startade tråden, tvn sitter nu uppe med såna trekantiga pluggar som du nämner.
Svar på tråden Expanderskruv?