• BPF

    Boende i Schweiz del 11.

    Ni som bor i Schweiz, har ni några svenska TV-kanaler? Vi har en herrans massa kanaler från Schweiz, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Storbritannien, Portugal, etc. men inte en enda svensk. Denna tråd till trots, bor det väl tyvärr inte tillräckligt många svenskar här för att det skulle vara ekonomiskt gynnsamt för operatörerna att erbjuda svenska kanaler. Hur är det med parabolantenn, någon som använder det? Mest av allt skulle jag vilja ha C Mores (f.d. Canal+) sportpaket för att kunna se samtliga matcher i Allsvenskan i fotboll och Elitserien i hockey men det känns tyvärr som en utopi.

    Det går förvisso att ha abonnemang på Csports (C Mores motsvarighet till SVT Play i princip) om man har en VPN-anslutning som lurar tjänsten att tro att jag befinner mig i Sverige. Det blir dock inte samma sak som att titta på TV eftersom det är litet bökigt att dra igång det hela och bildkvaliteten är inte i närheten av det man får som TV-abonnent. Dessutom är tjänsten litet instabil understundom. Tar gärna emot tips på diverse kryphål och kreativa lösningar för att få saker och ting att fungera i Schweiz. 

    Hur är det med SVT och TV4?

    Tack på förhand! 
     

  • BPF

    Kul med svar! Tack till er båda! 

    Jag använder, likt "sima", Anonine och är förhållandevis nöjd med det. Med den tjänsten kommer jag upp i klart godkända hastigheter (~5-6 Mbit/s nedströms) vilket gör det möjligt att se Csports SD-sändningar i den högsta tillgängliga kvaliteten men kan tyvärr inte se på tjänstens HD-kanaler. Tycker också att det är tillförlitligt och stabilt, under den tid jag använt den (ca ett halvår) har det endast krånglat vid ett fåtal tillfällen.    

    "Ain", om du vill kan du läsa mer på deras hemsida: 

    www.anonine.com/sv

    Jag skulle vilja sträcka mig så långt att säga att Anonine är det bästa alternativet för oss som bor i Schweiz och vill  konsumera svensk strömmad TV. Har testat en del andra VPN-tjänster som t.ex. IPREDator men tyvärr var hastigheten helt bedrövlig. 

    Bra VPN-tjänster till trots, måste jag säga att livskvaliteten sänks en aning av att inte kunna lägga sig i soffan och bara slå på svensk TV. Saknar enkelheten. Glad Hade kunnat betala en hel del för C Mores alla sportkanaler rakt in i TV:n. 

    Tänkte klämma in en liten fråga i slutet av inlägget, hur tycker ni att den schweiziska hösten är? Kom i vintras och har därför inte upplevt den än. Skriv gärna vilken del av Schweiz ni bor i.  

  • BPF
    Pinot noir skrev 2012-09-21 11:14:20 följande:
    BPF
    Min karl tittar på svenska fotbollsmatcher via datorn, de flesta matcher sänds via någon hemsida. Typ tror jag teknik är inte mitt område här hemma och jag är ganska ointresserad om det inte är något större som OS, em och vm.

    Bor i Bern och tycker hösten är varmare och kortare än i Sverige, jag gillar när det är kallt ute iof. 
    Det låter som Csports vilket jag redan använder. Av ren nyfikenhet, vilket lag håller din man på? 

    Jag gillar varma höstdagar så jag verkar ha hittat rätt. Kyla får man så det räcker och blir över på vintern, så var det i alla fall förra året i sydöstra Schweiz där jag befinner mig. Var väldigt förnöjd med att ha flyttat söder ut till Mellaneuropa och värmen (nåja) och lät omgivningen i Sverige veta det, sedan när man väl är där kändes det halvkul att berätta för släkt och vänner att det varit den kallaste vintern på årtionden och till och med värre än i Sverige. :)  

    @Ain Du får gärna hålla oss underrättande ang. den där servern. 

    Låter som man bör hålla sig undan Geneve under hösten/vintern med andra ord. Hur är staden under våren/sommaren?

    @Schwanna Zürichsjön tycker jag alltid ser väldigt vacker ut. Det är favoritsträckan tillsammans med den längs med Walensee till och från Zürich med tåg. Skall upp till Zürich i slutet på oktober och gå på F.C. Zürich - Basel på Letzigrund, då skall jag titta extra noga. :)  
  • BPF
    Schwanna skrev 2012-11-08 12:54:43 följande:
    Halloj

    Har ni erfarenheter av glutenprodukter här?  Något bra bröd som ni kan tipsa om, helst från Migros? :) 
    Vet tyvärr inte hur det ser ut på Migros men kan med säkerhet säga att Manor Food har glutenfritt bröd från tillverkaren Schär. Om du besöker deras hemsida, kan du finna information om relativt många olika glutenfria produkter. Du hittar den här: 

    www.schaer.com/de/glutenfreie-produkte/

    Om jag förstått saken rätt, har Migros en hemsida för alla produkter som de har i sortiment som du kanske kan ha nytta av. Det kan säkert förekomma en del lokala avvikelser men borde kunna ge en helhetsbild över Migros utbud av glutenfria varor. Sök efter "Gluten" eller "Glutenfrei" om du befinner dig i den tysktalande delen. Vad det heter på italienska eller franska kan jag tyvärr inte hjälpa till mig. Flört

    www.migipedia.ch/de/products/category 
  • BPF
    Schwanna skrev 2012-11-12 09:00:22 följande:
    Tack! Jag hittade bröd som var glutenfritt och det var gott och uppskattat! :) 
    Fick höra att glutenallergi är mest förekommande i Sverige, och att det kanske beror på all välling barnen får.  Om det stämmer eller inte vet jag inte men det är en teori man har. I Sverige (stockholm iaf) finns det bageri med endast glutenfritt, skönt för allergikerna att kunna gå in och välja vad som! Här i Zurich var det tyvärr dåligt utbud i konditorier/bagerier på glutenfritt men vi hade en fantastisk helg ändå:)

    Kaffet var gott iaf;) 
     
    Det är litet intressant att det tycks skilja så mycket mellan tillgången av sådana produkter i Sverige och i Schweiz. Vet av egen erfarenhet att det är samma visa med laktosfria produkter, i Sverige kan det i välsorterade livsmedelsaffärer finnas hela kylar med endast den typen av varor medan det i Schweiz i stort sett bara finns det mest grundläggande. Inbillar mig att det kan ha att göra med att man i Sverige känner något slags samhällsansvar att erbjuda den typen av produkter även om det inte nödvändigtvis är speciellt lönsamt. Kan ha helt fel men det är åtminstone min teori. GladNu till något helt annat. Julen närmar sig så sakteliga och det blir min första i Schweiz och därför är jag nyfiken på hur andra svenskar upplever den. Skiljer den sig mycket från den svenska? Har ni anammat några schweiziska traditioner? Hur gör ni för att sätta en svensk prägel på ert firande? Var köper ni julmaten - Ikea? Flört 
  • BPF
    Schwanna skrev 2012-11-15 19:30:13 följande:
    Firade förra julen här. Det var hemskt. Ingen kalle anka, ingen grönkål och inga adventsljustsakar i fönstret! Haha... Är nog för hemmakär och vill att det ska vara som traditionen, hemma på västkusten med familj och släkt! 

    Men vi hade iaf bullat upp med julmat från sverige:) Var där en vända innan! Så det blev bra men annorlunda. Har för mig att vi skålade i champagne och åt gåslever...kändes ovant en julafton men var väldigt gott:) 

    Denna jul blir i sverige! Känns kanon! 
     
    Det låter inget vidare men nog kan man väl se Kalle Anka på SVT Play och adventsljusstakar som ser traditionellt svenska ut har jag sett att de säljer på Coop "Bau und Hobby". Tog för övrigt med en röd adventsljusstake när jag flyttade, tycker det är ett viktigt inslag under julen. Grönkål kan åtminstone jag leva utan... Flört
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.