• trolle­t1985
    Äldre 21 Feb 16:54
    5923 visningar
    6 svar
    6
    5923

    Skotta fram brev-tidningslåda, vems ansvar?

    Vi bor på landet och har tidnings och brevlåda vid kanten på vår ladugårdsplan, så har även vår närmaste granne. Vägen går mitt mellan vårt hus och ladugården.
    Det är en "skapligt" stor väg och plogas med traktor, precis som andra vägar som plogas med plogbil eller likande. Alltså nåt som sköts av typ NCC.

    När plogtraktorn kör förbi blir det en vall på ladugårdsplanen, och som det har snöat just nu blir den rätt stor. Våran lilla traktor klarar med nöd o näppe av att dra bort en del av snön. Så idag har vi tillbringat 2-3 timmar åt att ploga och för hand gräva fram vår ladugårdsplan närmast brev- o tidningslådorna.

    Men är det våran sak att gräva fram grannens låda?
    Vi har bott här i 5år, och alltid gjort detta. Men vems är ansvaret? Är det vårat ansvar om posten inte lägger deras post i lådan för att dom inte kommer fram?
    Bara för att deras låda står på vår mark?
    Nu ligger visserligen deras låda mellan våran o tidingslådan, men ja tycker att dom kan göra en ansats till att gräva fram sin egen låda nån gång.

  • Svar på tråden Skotta fram brev-tidningslåda, vems ansvar?
  • Jezami­ne
    Äldre 21 Feb 17:10
    #1

    Det är ditt+ grannens.


    Avstängd tills vidare
  • Äldre 21 Feb 18:04
    #2

    Varför inte prata med grannen och föreslå att ni hjälps åt med skottandet ?

  • Äldre 21 Feb 20:01
    #3
    sahara skrev 2010-02-21 18:04:07 följande:
    Varför inte prata med grannen och föreslå att ni hjälps åt med skottandet ?
    Precis!

    Är det för dåligt skottat så brevbäraren inte kommer fram med bilen ordentligt,så kommer det ev. resultera i att varken ni eller grannen får nån post..

    Jag är själv lantbrevbärare och visst ger man folk ett par dar på sig att skotta,men är det inte gjrot efter det så får ni ingen post...

    Men enklast måste väl ändå vara att prata med grannen? Ni kan väl köra varannan gång eller nåt?

    Vi har ett gemensamt garage+ uppfart med vår granne och vi kör alltid varannan gång,eller den som hinner på det först...Inga konstigheter,vi e ju vuxna människor
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • trolle­t1985
    Äldre 21 Feb 20:29
    #4

    Vi har så bra kontakt me våran granne att dom till o me tar in våran tidning ibland så vi inte får nån {#lang_emotions_wink}

    Detta har aldrig kommit på tal, bara nåt som slog mej ida när ja skottade som en idiot i dom halvmeterhöga drivorna

  • Äldre 17 Jan 22:11
    #5

    Man ska inte behöva diskutera med grannen. Det ska finnas klara regler vad som gäller. Risk för grannosämja annars. Har liknande problem själv. 8 postlådor vid mitt staket varav endast 1är min och bara jag skottar. Så man undrar ju om manhar rätt till nån ersättning från posten när man håller rent för 7 andra. Har inte bett om att ha grannarnas lådor hos mig. Posten bara smällde upp dom där.

  • sextio­talist
    Äldre 18 Jan 12:26
    #6
    trollet1985 skrev 2010-02-21 20:29:19 följande:

    Vi har så bra kontakt me våran granne att dom till o me tar in våran tidning ibland så vi inte får nån {#lang_emotions_wink}

    Detta har aldrig kommit på tal, bara nåt som slog mej ida när ja skottade som en idiot i dom halvmeterhöga drivorna


    Fixa en låsbar brevlåda så får du ha tidningen ifred, skottningen har jag ingen aning om, men misstänker att det i slutändan faller tillbaka på fastighetsägaren (dvs den som äger marken kring brevlådorna)
Svar på tråden Skotta fram brev-tidningslåda, vems ansvar?