Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

    Hur mycket pengar måste man ha varje månad kvar efter boendet?

    Jag undrar som rubriken säger hur mycket pengar måste man ha kvar efter boendet är betalt. Då menar jag försäkring, el, hyra, räntor, amortering efter allt detta hur mycket behövs?

    Jag har börjat å räkna å har svårt att förstå hur jag å min pojk ska klara de ränteökningar som kommer.
    Efter föräldrapeng, underhåll och barnbidrag så får vi ut ca 13717 kr efter skatt.

    Ifall räntorna stiger till 5% i bottenlånet så har vi en boendekostnad på 9588 kr

    Det betyder alltså att vi har kvar 4129 kr till mat, försäkring, busskort, kläder, sparande och övrigt.

    För mej känns det som otroligt lite pengar att leva på, är det så?
    Hur mycket har ni kvar efter boendet är betalt?
    Hur mycket har ni i mat kostnad?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar måste man ha varje månad kvar efter boendet?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (realist) skrev 2010-02-22 16:58:53 följande:
    Hur stort är ert bolån och vilken ränta har ni på det idag?
    850 000 kr och obundet.
    Så ca 1,6% ränta.
    ThisIsMe skrev 2010-02-22 16:49:58 följande:
    Det är ju lite lite men säkert inte omöjligt. Men du, bostadsbidrag då, har du inte glömt det?
    Nja har inte tänkt på det om vi kan få det. Alltså har ju en bostadsrätt, trodde inte man fick bostadsbidrag då?
    Nataliesliv skrev 2010-02-22 16:58:37 följande:
    Vi jobbar inte riktigt så. Vi har ett konto där de flesta gemensamma kostnader dras ifrån (boende, lån, ICA, försäkringar, el). Vi sätter in 9000 kr var på det kontot (alltså 18000), och det räcker och blir över, men då kommer vi klara räntehöjning bra, plus att vi får spar "i ett" då vi kommer använda de pengar som nu blir över till renovering, men när räntorna stiger blir det mindr renovering helt enkelt, samma "utgifter"(9000 kr till gemensamma) dock.4000 låter lite om det är tillsammans och ni dessutom har barn. Och om mat är utöver det (vi har ju mat inräknat från början).
    Och jag är ensamstående med ett barn på heltid hos mej. jag hade önskat att jag hade kunnat göra som ni gör med pengarna.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (realist) skrev 2010-02-22 17:26:54 följande:
    Då bör du ha ränteutgifter på ca 1150 kr/månaden. Det är väldigt lite. Kjell gav dig ett bra tips: amortera så mycket du kan på lånet nu, så blir det mindre kostsamt när räntorna går upp. Om du ändå inte tror att du kan klara 5% ränta så tycker jag tyvärr att du ska börja fundera på ett annat boende, för räntan kommer att stiga dit (och kanske också mer än så) inom några år.
    Alltså nu är det ingen fara sparar självklart nu men det kommer antagligen att gå till den kommande renoveringen som ska ske.
    Jag räknar på ett exepel där jag har 5% i bottenlån och 7% i topplånet.

    Ja jag tror ju att dom kommer göra det detta året, därför jag börjar oroa mej.
  • Anonym (Fundersam)
    sirisdotter skrev 2010-02-22 20:12:32 följande:
    Bostadsbidrag kan man få när man har bostadsrätt.  Varje gång jag lämnade in ansökan fick jag frågan om jag inte hade lån på bostadsrätten.Bostadstillägg som pensionär får väninna med betald villa.  Bostadsbidrag torde utgå aven till villa, naturligtvis beroende på inkomst.
    ja men jag tänkte att jag kanske inte skulle få pga jag valt själv min inkomst, jag har ju valt att jag kommer ta ut fem dagar i veckan.
    Jag kan ju liksom jobba extra eller ta ut fler dagar...
    Har alltif trott bostadsbidrag är till de som jobbar mycket men ändå inte har tillräkligt me pengar
Svar på tråden Hur mycket pengar måste man ha varje månad kvar efter boendet?