• Smilla75

    Hur går det med Lesotho?

    Undrar om någon vet om alla pilotfamiljerna fått komma hem med sina barn ännu från Lestoho? Vi har vänner som väntar men infon är knaper.

  • Svar på tråden Hur går det med Lesotho?
  • skogstjejen19

    Alla pilotfamiljer har ej kommit hem familj nummer 4 väntar på att få åka vad jag vet, familj nummer 5 väntar fortfarande BB.

    Infon är knapp pga att det är fortfarande ett nytt land, AC själva vet inte så mycket, men dom ska visst åka ner i skutet på mars och kolla läget lite och se hur dom ska lägga upp allt längre fram.

  • Ingrid Marie

    Så tre familjer är redan hemma med barn från Lesotho? Där ser man, jag hänger inte alls med längre märker jag...

  • skogstjejen19
    Ingrid Marie skrev 2010-02-23 09:49:34 följande:
    Så tre familjer är redan hemma med barn från Lesotho? Där ser man, jag hänger inte alls med längre märker jag...
    Jo kollar man på AC statistiken så ser man att 3 har kommit hem 2 förra året och 1 i år.
  • Smilla75
    lesoth skrev 2010-02-22 21:44:06 följande:
    Alla pilotfamiljer har ej kommit hem familj nummer 4 väntar på att få åka vad jag vet, familj nummer 5 väntar fortfarande BB.Infon är knapp pga att det är fortfarande ett nytt land, AC själva vet inte så mycket, men dom ska visst åka ner i skutet på mars och kolla läget lite och se hur dom ska lägga upp allt längre fram.
    Tack så mycket för infon!
  • Hjärtat längtar

    När vi ändå är inne på Afrika. Så tänkte jag fråga er:


    Vi är väldigt intresserade av att adoptera från nån av de afrikanska länderna. 
    Men hur lång tid tar det innan man får skicka ansökan?
    Det står inte på AC:s hemsida vad jag kan se. 
    Vi ställde oss i kö för en månad sen. När vi troligtvis får vårt medgivande är i nov 2011 då jag fyller 25. Då har vi ju stått i kö i nästan 2 år. Tror ni vi får skicka ansökan till landet ganska fort efter medgivandet då, eller hur länge får man vänta? Tänker t.ex på Etiopien och Sydafrika. 
  • Solvår H
    Hjärtat längtar skrev 2010-03-22 15:57:34 följande:
    När vi ändå är inne på Afrika. Så tänkte jag fråga er: Vi är väldigt intresserade av att adoptera från nån av de afrikanska länderna.  Men hur lång tid tar det innan man får skicka ansökan? Det står inte på AC:s hemsida vad jag kan se.  Vi ställde oss i kö för en månad sen. När vi troligtvis får vårt medgivande är i nov 2011 då jag fyller 25. Då har vi ju stått i kö i nästan 2 år. Tror ni vi får skicka ansökan till landet ganska fort efter medgivandet då, eller hur länge får man vänta? Tänker t.ex på Etiopien och Sydafrika. 
    Nej två år lär inte räcka, köerna är långa. Kortare köer för Lesotho och Nigeria, ingen kö för Kenya.
  • Penapöna
    lesoth skrev 2010-02-22 21:44:06 följande:
    Alla pilotfamiljer har ej kommit hem familj nummer 4 väntar på att få åka vad jag vet, familj nummer 5 väntar fortfarande BB.Infon är knapp pga att det är fortfarande ett nytt land, AC själva vet inte så mycket, men dom ska visst åka ner i skutet på mars och kolla läget lite och se hur dom ska lägga upp allt längre fram.
    Charlotta på Adoptionscentrum har redan varit i Lesotho.
  • Ethi
    Hjärtat längtar skrev 2010-03-22 15:57:34 följande:
    När vi ändå är inne på Afrika. Så tänkte jag fråga er: Vi är väldigt intresserade av att adoptera från nån av de afrikanska länderna.  Men hur lång tid tar det innan man får skicka ansökan? Det står inte på AC:s hemsida vad jag kan se.  Vi ställde oss i kö för en månad sen. När vi troligtvis får vårt medgivande är i nov 2011 då jag fyller 25. Då har vi ju stått i kö i nästan 2 år. Tror ni vi får skicka ansökan till landet ganska fort efter medgivandet då, eller hur länge får man vänta? Tänker t.ex på Etiopien och Sydafrika. 
    Så här tolkar jag läget när det gäller kötiderna i de afrikanska länderna:

    Etiopien: närmare 4 år.

    Sydafrika: ca 1,5 år.

    Nigeria: ca 2,5 år.

    Kenya: ingen väntetid.

    Lesotho: ca 3 år.

    Madagaskar: vet inte.

    Sydafrika har faktiskt knappt ökat sin kötid på tre år, och bara 20 personer står i kö dit just nu så passar ni in på deras krav så är det helt klart mitt heta tips! http://www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/14_adoption/3_Landerna/SYDAFRIKA 
  • Manchester
    Hjärtat längtar skrev 2010-03-22 15:57:34 följande:
    När vi ändå är inne på Afrika. Så tänkte jag fråga er: Vi är väldigt intresserade av att adoptera från nån av de afrikanska länderna.  Men hur lång tid tar det innan man får skicka ansökan? Det står inte på AC:s hemsida vad jag kan se.  Vi ställde oss i kö för en månad sen. När vi troligtvis får vårt medgivande är i nov 2011 då jag fyller 25. Då har vi ju stått i kö i nästan 2 år. Tror ni vi får skicka ansökan till landet ganska fort efter medgivandet då, eller hur länge får man vänta? Tänker t.ex på Etiopien och Sydafrika. 
    Om ni kan tänka er ett barn i ålder uppåt fem år eller mer, eller med särskilda behov så kan det säkert räcka. Annars får man räkna med ca fyra års kötid för att ansöka i Etiopien. Väntetiden för att ansöka i Sydafrika är "bara" drygt två år, eftersom de har krav på att familjerna som söker ska vara troende kristna, vilket utesluter många. Lesotho och Nigeria tycks ha runt tre års väntetid och till Kenya går det att skicka direkt, men då måste man vara beredd att bo i landet 8-10 månader i samband med adoptionen.

    Samtidigt ska man nog tänka på att allt kan ändras snabbt i adoptionsvärlden. När ni får ert medgivande kan det finnas samarbete med två-tre nya länder i Afrika, vilket förstås skulle kunna innebära kortare väntetider. Eller så kan något stort adoptionsland ha fallit bort, vilket förlänger köerna överallt. Om exempelvis Korea plötsligt skulle upphöra med adoptioner eller om Sverige inte längre skulle ha något avtal med Colombia så måste ju de som annars tänkt adoptera därifrån ansöka någon annanstans. Att ni har siktet inställt på en viss kontinent behöver inte vara fel, men att spekulera i enskilda länders väntetider om 1,5-2 år är tyvärr nästintill meningslöst. Även om jag har full förståelse för att det är svårt att låta bli.
Svar på tråden Hur går det med Lesotho?