• FabulousMom

    Kan jag kräva ett nytt kylskåp? (Hyresrätt)

    Jag undrar vad som gäller när man är hyresgäst, vad har man rätt till?

    Jag har flyttat 3 gånger, alla gånger hos olika hyresvärdar. Jag har aldrig fått någon information om något som helst, möjligtvis numret till fastighetsskötaren. Jag har bett om information som t.ex underhållsplan för lägenheterna, men aldrig fått någon.

    Så jag undrar om det finns några allmänna regler eller om det helt enkelt handlar om att ha tur och få en bra hyresvärd?

    Anledningen att jag frågar är för att jag skulle vilja ha en ny kyl och frys. De jag har är över 20 år gamla och fulla med rostfläckar. Hyresvärden säger att så länge de fungerar så byts det inte ut. Ska det verkligen få vara hur sunkigt som helst?

  • Svar på tråden Kan jag kräva ett nytt kylskåp? (Hyresrätt)
  • LAV0LINA

    Bodde i en hyresrätt privat hyresvärd, men ganska stort privat bolag om man säger så. Kända för att vara snåla.
    Fick glutta en snabbis på besiktningspappret när vi flyttade in, men jag ringde och krävde en kopia av det (som dom motvilligt tillslut gav mig).
    Min spis var från 1984 (flyttade in 2005), dvs 21 år. Ugnen krånglade hela tiden, den gräddade ojämt osv. Tillslut (äntligen) gick den sönder och jag hoppades ju att jags kulle få en helt ny spis!
    Gissa vad vaktmästaren kommer med - jo ett nytt element till ugnen som han grävt fram från sparade skrot-spisar från spisar etc som tidigare är utbytta!!!

    Min erfarenhet säger mig att privata hyresvärdar är väldigt mkt mer för att "lappa och laga" och gör inget förräns hela kåken i princip håller på att rasa ihop...
    Gå med i hyresgästföreningen, det kan ju hända att dom kan hjälpa dig med hyresförhandling etc om din värd vill höja hyran utan att höja standarden i lägenheten osv.
    I badrummet i samma lägenhet (som spisen) lossnade det kakelplattor från väggen i badrummet. Mycket misstänkt fuktskada men inget hände. Vi hade också fått ringa efter anticimex en miljon gånger eftersom vi hade massor med silverfisk.
    När sen den årliga hyreshöjningen kom så ringde jag direkt till hyresgästföreningen och förklarade läget ochs a att jag vägrar betala högre hyra om dom inte gör något åt badrummet.
    Vi hade tjatat i ett år om badrummet och felanmält etc, och det var detta eviga lappa och laga.
    En vecka efter mitt samtal med hyresgärstföreningen ringde vaktm och meddelade att vårt badrum ska renoveras ! Från golv till tak!
    (tog visserligen 7 veckor pga fuktskadorna, men väl värt det).

  • FabulousMom

    Oj, låter som du har haft det värre än jag.. Dock var det liknande i min första lägenhet, där var det dock kylen som krånglade. De var 30 år gammal och höll ojämn temperatur. Efter 3 år av klagomål och felanmälningar gick den äntligen sönder och jag fick en ny. Även denna hyresvärd är ganska stor och känd för att vara snål.

    Min nuvarande hyresvärd är också privat. De säger dock att de vill hålla "hög standard" och jag har fått nya tapeter i alla rum, nya golv och målat taken. De har även hyrt in en städfirma som städade här innan jag flyttade in. Så jag var nöjd med det, men kylen är 21 år gammal och som sagt full med rostfläckar. Jag ska försöka tjata till mig en ny, men annars får jag väl stå ut. Men jag har ingen vidare lust att förvara min mat där faktiskt, det ser ju smutsigt ut även om det inte är det. Tråkigt att man inte ska få bättre standard trots höga hyror..

  • Laila Sofia

    Hyr och och kyl/frys är sedan 1992.

    Alltså 15 år..

    Kylen får jag ha på högsta , håller då ca 6 grader..

    Frysen får jag frosta av ofta, ca 1 gång i månaden..

    Har jag rätt att fordra nya vitvaror som redig hyresgäst åt ett stort fastighetsbolag?

Svar på tråden Kan jag kräva ett nytt kylskåp? (Hyresrätt)