• Emelie1988

    är min förlossning på g?

    hej!

    har börjat känna smärta i rygg o mage.

    och mitt underliv gör extremt ont när ja rör mig kan knappt sära på benen.

    ¨tacksam för svar

  • Svar på tråden är min förlossning på g?
  • Förlossningspedagogen

    Hej PG!
    Har du sammandragningar? Om du har det - hur känns de? När livmodern blir drar ihop sig och magen blir hård, har du en sammandragning. Livmodern tränar under hela graviditeten. Dessa sammandragningar gör inte ont. OM du känner att magen blir hård OCH att det samtidigt molar i trakten av ljumskarna och/eller i ryggslutet, ungefär som mensvärk, kan det innebära att livmodermunnen har börjat arbeta och bli mjukare. Då skulle jag gissa att du har sk förvärkar. Härligt! Ta det i så fall bara lugnt och vila så mycket du kan. Latensfasen kan ta lång tid... eller kort! Om du känner att förvärkarna börjar övergå i riktiga värkar, dvs att de håller i sig längre, känns mer och kommer regelbundet, då kan det vara dags att börja ta tid. Om du känner att du VILL IN, att du inte känner dig lugn hemma, då är det bättre att åka in för en kontroll. Det värsta som kan hända är att du får åka hem igen - och vad gör det om hundra år?

    Om du "bara" har ont i ryggen, utan att magen drar ihop sig, så har sannolikt inte förlossningen startat. Tips! Ställ dig med ryggen mot en vägg och tryck ut svanken mot väggen. Stå så en stund och "strecha" svanken - den har en tendens att dra ihop sig, inte minst när man är gravid.

    Om det är dags - ha fin födelsedag!

    Kram
    Anna

Svar på tråden är min förlossning på g?