• funder­sam
    Äldre 26 Feb 12:03
    7203 visningar
    5 svar
    5
    7203

    Både anställd och företagare - erfarenheter kring föräldrapenning sökes :D

    Hej, jag söker erfarenheter från folk som har varit anställda och samtidigt drivit företag (enskild firma) lite vid sidan om, ungefär som bisyssla. Hur har det fungerat med försäkringskassan (föräldrapenning och SGI) och såna grejer?

    Funderar på att dra igång en liten verksamhet men drar mig lite då jag tycker det verkar bli krångligt med fsk....

    Tacksam för tips/råd/erfarenheter

  • Svar på tråden Både anställd och företagare - erfarenheter kring föräldrapenning sökes :D
  • Äldre 26 Feb 20:26
    #1

    Nu är jag inte en sån person som haft både A och B-inkomst, däremot handlägger jag såna ärenden

    Vad är det du undrar över mer specifikt, är det själva SGIn? När det gäller SGIn för enskild firma kan det kännas struligt med inkomsten men reglerna är rätt så tydliga. När man kommit igång med företaget får man räkna nettointäkten från företaget som SGI = B inkomst. Sen blir inkomsten från anställningen SGI A.

    Vad gäller föräldrapenningen, själva uttaget av dagarna finns det nog ingenting som krånglar till det. Där spelar det ju ingen roll om man har A eller B-inkomst eller både och. När man tar ut hel FP 7 dagar per vecka kan man inte arbeta. Om man tar ut hel FP 5 dagar i veckan får man arbeta 2 dagar, osv.

    Hoppas jag har svarat på det du undrar

  • funder­sam
    Äldre 26 Feb 21:44
    #2

    Lysande, många tack!{#lang_emotions_sunny}{#lang_emotions_plus}
    Så det blir A+B sen helt enkelt.

    Så skulle jag kunna starta eget nu, som anställd men föräldraledig 50% och tar inte ut max av dagarna (när sonen är året måste jag ju maxa lite mer på dagarna för att behålla SGIn, men jag kan ju fortfarande arbeta med firman en dag i veckan)?

    Återigen, tusen tack.

  • Äldre 28 Feb 10:13
    #3
    fundersam skrev 2010-02-26 21:44:28 följande:
    Lysande, många tack!Så det blir A+B sen helt enkelt.Så skulle jag kunna starta eget nu, som anställd men föräldraledig 50% och tar inte ut max av dagarna (när sonen är året måste jag ju maxa lite mer på dagarna för att behålla SGIn, men jag kan ju fortfarande arbeta med firman en dag i veckan)?Återigen, tusen tack.
    Varsågod

    Det finns inga som helst hinder för dig att ta ut FP 50 % för en hel vecka och arbeta 50% alla dagar i veckan om du vill. Kravet för att få FP går "före" och de kravet du ska uppfylla är att du tar hand om barnet och inte arbetar, på 50% (tex). Sen vad du gör på den andra halvan spelar ingen roll för FK - du får arbeta och tjäna hur mycket pengar som helst
  • Fri 1 Nov 2019 07:43
    #4

    Jag undrar hur det skulle bli om mna har haft egt företag i ca 4 år, och vill byta till att bli anställd. Och om jag får under 2020 barn, hur kommer föräldrar penningen räknas? Kollar mna på bara 1 år bakåt? Tacksam för svar

  • S23
    Wed 6 Nov 2019 18:40
    #5

    Som enskild firma bygger de tre första åren (uppstartstår) inte på dina intäkter i firman utan vad du hade tjänat som anställd inom branschen. Så om du arbetar i ditt företag exempelvis 20 timmar i veckan men inte gör någon vinst och heller då inte har ?lön? från ditt företag så kommer du ändå ha en sgi för 20 timmar i veckan som beräknas med en timlön som försäkringskassan anser att du hade haft som anställd.

    Kan vara bra att veta

Svar på tråden Både anställd och företagare - erfarenheter kring föräldrapenning sökes :D