• Äldre 28 Feb 10:06
    380389 visningar
    2071 svar
    2071
    380389

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    Det var en tråd om "Varför har folk det så ostädat hemma?" och jag har verkligen tröttnat på att jag aldrig har någon ordning här hemma. Det står alltid disk på diskbänken, ligger högar av tvätt i badrummet, högar av post och tidningar på byrån i hallen osv.

    Jag skulle vilja att ni som har bättre ordning, kan ge mig tips på ett fungerande sätt att hålla en grundordning. Jag får ibland ett ryck och tar hela disken eller jättehögarna med tvätt, men efter ett tag är det likadant igen. På något sätt förstår jag inte hur man lyckas med att ha det fint hela tiden.

    Om någon ska komma på besök, får jag nästan panik och behöver en hel dag för att få till det. Detta börjar begränsa vardagen...ta hem kompisar från skolan, släppa in folk som inte varit här förrut ... och vet hur det ser ut...

    Jag skulle vilja ha massor av tips:

    1) Hur man håller en grundordning.

    2) Hur ofta man ska göra vissa saker.

    3) Hur det blir kul och lätt att hålla ordning.

    Jag har också problem med att jag samlar på mig massa saker; massor/för mycket kläder och skor till barnen, gamla skolböcker, tyger jag skulle vilja sy något av men inte har tid just nu, post, vykort och urklipp jag tror att jag behöver spara osv.... snäckor och stenar från semestern, teckningar barnen gjort, barnens skolböcker..... Usch!!!

    Jag har läst boken "Rensa i röran- med feng shui" av Karen Kingston. Den är så bra och man blir sugen på att sätta igång och göra fint hemma och får kraft att ev. kasta bort onödiga saker. Trots detta kommer jag inte ända fram! Så hur gör ni för att bli av med onödiga saker:

    1) Hur ska man tänka för att kunna kasta något?

    Tex. saker man kanske haft sen man var liten och liksom inte kan återskapa ifall man ångrar att man gör sig av med det eller kläder man inte använder men tror att man tycker om och inte kan vara utan/Vykort man fått och som man inbillar sig att man inte kan vara utan....osv.

    2) Hur kan man ordna här hemma, för att få bra förvaring?

    Tex. i hallen där det vimlar av jackor, overaller, fleecetröjor och massor av skor på hela golvet? 

    Jag känner ju att jag skulle må så mycket bättre om jag blev av med en hel del saker här hemma, men jag har inte förmågan att göra mig av med något. Har svårt att ta steget, skulle vilja ha någon som tog besluten och var vid min sida med kloka ord... (Och det tänkte jag att det skulle vara NI!)

  • Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
  • Nyfike­n gul
    Äldre 6 Mar 14:19
    #51

    En annan bra grej är också att faktiskt använda rum och utrymmen till det som är avsett...

    Korkat kanske det låter men jag tror att många faktiskt glömmer bort saker som är självklara.. man ser inte skogen för alla träden ni vet... 

    Man har inte sandleksaker i en back i badrummet
    Man har inte tre uppfällda barnvagnar i köket
    Man ställer inte strykbrädan uppfälld i sovrummet med tre trådbackar ovanpå
    Man har inte barnens cyklar och uteleksaker i vardagsrummet
    Klädhögar är inte någon möbel som ska ligga vecka ut och vecka in
    badrummet är inget förråd för flyttkartonger och färgburkar

    ja ni fattar...

    visst vet jag att folk bor i lägenhet och inte har förråd att tillgå och vissa bor trångt och har dåligt med utrymme den vägen - men man kan göra så gott man kan utifrån sina egna förutsättningar och hitta bra lösningar.

    Man kan sortera, vika ihop, fösa undan, stapla, rulla ihop, skruva isär,ställa ut, ställa undan, ställa in - för att få plats och få bättre ordning. Bara för att saker står framme måste dom inte vara uppställda/uppfällda.. om ni förstår..


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 6 Mar 15:56
    #52

    Nyfiken gul, du är SÅ klok, jag önskar att du var här! {#lang_emotions_smile} 

    Inlägg #51 kan ju tyckas självklart, men jag skulle mycket väl kunna ha:

    Tre uppfällda barnvagnar i köket
    Strykbrädan uppfälld i sovrummet med tre trådbackar ovanpå
    Barnens cyklar och uteleksaker i vardagsrummet
    Klädhögar som ligger vecka ut och vecka in.

    Tyvärr! Jag blir liksom hemmablind, tills någon som inte varit hos oss tidigare ska komma (barn eller vuxen) och då får jag riktig PANIK!

  • Äldre 6 Mar 16:12
    #53
    Mamma 04 och 06, mycket klokt och inspirerade inlägg! Jag blir genast sugen på att få iordning här hemma. Hallen är, som du säger ett viktigt område att få ordning på. Jag ska läsa ALLA era tips igen och på så sett få lite kraft att ta tag i något område här hemma, nu när dottern sover.

    Aakasha, jättebra inlägg! Jag behöver verkligen grundläggande tips. Du har helt rätt i att det är den dagliga städningen som är viktigast för mig. Den ska jag säga att jag har svårast för! Jag har liksom kommit av mig helt när det gäller den. Och då när det är dags för veckostädningen, så är det alldeles för kaotiskt för att kunna ta fram dammsugaren. Ska man då ta allt man missat dagligen (i veckor och månader), så kommer man inte tillräckligt långt för att kunna fixa veckstädningen. Vilket gör att jag istället hamnar på storstädningsnivån, där jag känner att det bara blir för mycket = inte lönt att ens börja....

    Men av alla era inlägg känner jag att jag blir riktigt sugen på att nå den där nivån, så att jag kan starta "mitt nya liv" där jag ska ha för vana att packa upp jumpapåsar, diska, ta hand om posten osv. varje dag.{#lang_emotions_laughing}
  • Mamma 04 och 06
    Äldre 6 Mar 21:42
    #54

    Sedan får jag väl komma med ett erkännande -vi skaffade städhjälp för tre veckor sedan! Helt underbart måste jag medge. Det tar henne fyra timmar att städa huset varje vecka och då är allt redan undanplockat! Inte undra på att vi aldrig hann med... Ett rent hem har faktiskt ökat mitt välbefinnande väsentligt. Trots att jag varit på sjukhus med lillkillen typ fem-sex dagar de senaste två veckorna och vaken med honom nattetid så är ändå hemmet rent, det skulle vi aldrig orkat med annars.

    Så nu kan jag prioritera plockandet framför själva städandet. Har du råd, så skulle jag rekommendera dig att anlita städhjälp .

    Dessutom bra, ur den synvinkeln att man alltid MÅSTE plocka helt rent kvällen innan städhjälpen kommer. Första veckan tog det tre timmar för oss, nu är vi nere på en halvtimme. Jag tog bort lite halvdöda blomkrukor ur fönstret och packade ner en massa "rassel" som stod framme så att hon lättare kan komma åt att våttorka. Vi fick även tips om lite bra städmaterial som vi behövde köpa in.

    Själv har vi fortfarande problem med att barnen så snabbt drar fram alltför mycket grejer. Någon som har några tips? Ofta måste de städa innan de får se på tv (med hjälp från en av oss), men sedan är det ofta något som händer som gör att just den kvällen blir ett undantag. Det råder så att säja undantagstillstånd på uppstädning av leksaker just nu .

  • Mamma 04 och 06
    Äldre 6 Mar 22:01
    #55
    Analoga skrev 2010-03-04 09:17:28 följande:
    Jag gjorde ett ryck häromdagen och rensade kassen där jag slängt ner diverse papper + en annan pappershög! nu återstår bara en nätt liten hög som ska till sina diverse "hem". Det är dock en kategori jag inte vet vad jag ska göra med: papper som ska vara "under bevakning" eller vad man ska säga, tex kallelser, papper från dagis man ska fylla i och lämna in os v. Sätter jag dem i en pärm så glömmer jag garanterat bort att titta i pärmen Så var ska man ha såna här papper? Kallelser tex fyller jag direkt tiden i almanackan men andra papper kan man ju behöva spara på något bra ställe.
    En anslagstavla är säkert det mest praktiska, men jag blir så stressad över att se en massa papper över sånt som ska fixas, så jag gör så här:

    Jag har lagt några plastmappar av enklaste sort (dvs ingen stängningsanordning) i en låda. De har märkts upp med följande text:
    *Allergiinfo och recept
    *Telefon- och adresslistor
    *Kallelser, dagisinfo,

    I dem lägger jag inget som jag ska "agera på", utan det är bara "referensmaterial" som behövs ibland.

    Räkningar hamnar direkt på en spik i köket. När räkningarna är betalda sätter jag in dem sist i en pärm som heter "Fakturor 2010". En för varje år. Efter 3 år kan innehållet i pärmen princip  slängas och återanvändas. Jag sätter även försäkringsbrev här. Men tecknar jag någon ny försäkring så sätter jag in det första försäkringsbrevet i en pärm för försäkringar, bara för att få en snabb koll på vilka försäkringar vi har när det behövs. Jag AVSKYR att sätta in papper. 

    Jag skriver också in allt i almanackan på en gång om något ska göras en speciell dag.

    Saker som ska tas omhand på annat sätt, dvs fattas beslut om etc, lägger jag i en enda inkorg. Sedan försöker jag gå igenom denna en gång var eller varannan vecka och då tar jag med den till skrivbordet, eftersom det är vid datorn det mesta brukar tas omhand. Inkorgen har en tendens att växa... Jag låter inte barnens pysselgrejer ligga i den, utan bara våra papper.

    Inbjudningskort hamnar i fickan under almanackan.

    VAB-papper och samtliga brev från fkassan har jag i ett brevställ vid skrivbordet, tills allt är i fyllt och klart. Jag noterar i almanackan (har en kolumn för varje familjemedlem) när de är sjuka och vem som vabbat när.

    Brev som ska postas har jag ett fack för i hallen. Där har jag även en anslagstavla med kritor (som jag för övrigt anser är kassa att använda till inköpslistor och dylikt) där jag skriver upp om det är något man ska tänka på i sista stund innan man går, tex om något ska tas med från kylen eller liknande.

    Ett tips är att köpa en dymo att märka upp med. Lite dyrt, men prydligt och snyggt .
  • Äldre 6 Mar 22:41
    #56

    Mamma 04 och 06, massa bra tips du kom med angående viktiga papper. När jag läser att andra gör på ett visst sätt och "lyckas" med det, så blir jag peppad! På något sätt har jag inte insett att städandet ska ske varje dag...att det gäller att inte skjuta upp allt till slutet av veckan, lägga alla papper på hög i hopp om att ta hand om allt på en gång när man har tid.

  • Cathri­nS
    Äldre 6 Mar 22:50
    #57

    Skönt att se att man inte är ensam =)=)=)

  • Cathri­nS
    Äldre 7 Mar 08:33
    #58

    Idag MÅSTE jag städa :S Måste juh ta alla måsten..men kanske skulle man kunna göra så att man bestämmer ngt som ska göras varje dag, tillsammans här. O kan man inte så kan man inte, då behöver man inte hoppa på.

    Mne vet med mig själv..att om vi skulle bestämma idag att vi idag ska rensa ut ett köksskåp, bädda rent i sängen eller dyl.. o att vi här sa att "jag är med" Så skulle det nog bli gjort faktiskt...  Det behöver juh inte vara ngn för stor grej, utan att man bryter ner det till små grejer så att det inte blir övermäktigt?? Efter ett tag så skulle man juh faktiskt ha gått igenom hemmet rätt bra...

    Någon som är med??

  • Nyfike­n gul
    Äldre 7 Mar 10:35
    #59
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-03-06 21:42:12 följande:
    Själv har vi fortfarande problem med att barnen så snabbt drar fram alltför mycket grejer. Någon som har några tips? Ofta måste de städa innan de får se på tv (med hjälp från en av oss), men sedan är det ofta något som händer som gör att just den kvällen blir ett undantag. Det råder så att säja undantagstillstånd på uppstädning av leksaker just nu .
    Det är det som är problemet. Det finns inga undantag. Det finns inget som är så viktigt att man struntar i att plocka undan efter sig. Basta!!

    om tv-programmet börjar om 5 minuter - ja shit happens- det är bara att städa på tills det är klart. Använd inspelning på dvd:n! Titta på programmet när ni städat färdigt.

    Och även om saker ohappandes händer så behöver ju inte hela familjen bli lamslagen bara för det. Nån får fixa det som händer, resten städar precis som vanligt.

    och sen gäller det ju att man faktiskt har LIIIITE framförhållning med informatioin och sånt så inte lilla Axel står kl 22 på kvällen och "plötsligt" kommer på att han ska ha matsäck med sig till skolan nästa dag....  sånt funkar inte,

    Om man vet att det är plock och städ som gäller varje kväll - då får man planera utifrån det så man inte också kommer på att ojdå om en kvart ska vi lägga oss och inget är gjort...

    planering, planering, planering.. det är liksom ingen nyhet att det ska städas varje kväll..
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 7 Mar 11:58
    #60
    Nyfiken gul skrev 2010-03-07 10:35:25 följande:
    Det är det som är problemet. Det finns inga undantag. Det finns inget som är så viktigt att man struntar i att plocka undan efter sig. Basta!! om tv-programmet börjar om 5 minuter - ja shit happens- det är bara att städa på tills det är klart. Använd inspelning på dvd:n! Titta på programmet när ni städat färdigt. Och även om saker ohappandes händer så behöver ju inte hela familjen bli lamslagen bara för det.
    Fast hu... inte vill jag leva ett liv där det som står absolut högst på listan över vad som är viktigt i livet är Städning. Nej, då får det hellre vara lite skitigt Till en rimlig gräns förstås!
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...