• Äldre 28 Feb 11:29
    25381 visningar
    28 svar
    28
    25381

    Hur har ni gjort med förskolan vid potträning?

    Min dotter som är 2 år och 3 månader gammal är i princip blöjfri på dagen hemma. Ibland händer en olycka givetvis, men allra oftast sköter hon pottan bra och på egen hand. Hon kommer själv på att hon behöver gå på pottan, och hinner man inte själv märka något så både tömmer hon pottan och torkar sig själv.

    Såhär har vi stått och trampat och inte riktigt kommit vidare i nära ett halvår. Jag vet inte riktigt hur man ska göra med förskolan? Kan man kräva av dem/be dem att "potträna/påminna" henne om pottan?  Eller måste man få ungarna blöjfria på sommarlov som många verkar göra?

    Hur har ni gjort, som fått era barn blöjfria på förskolan?

  • Svar på tråden Hur har ni gjort med förskolan vid potträning?
  • UpsyDa­isy
    Äldre 28 Feb 11:31
    #1

    Tja, dottern slutade med blöja hemma och på dagis ungefär samtidigt. Lade till några extra kläder i hennes låda utifallatt, men har faktiskt aldrig hänt att hon kissat på sig på dagis. Det gick riktigt bra trots att det var vinter ;)

  • Äldre 9 Mar 09:12
    #2

    Ja, jag undrar också... Min dotter är 2 år och 4 månader och vi har övat hemma i ett par månader. Varje dag efter förskolan så tar vi av blöjan och så brukar hon hinna gå och kissa på pottan några gånger innan det är dags för nattblöjan.

    För att komma vidare vill jag att de övar på förskolan också. Hade pratat lite med en i personalen om detta och kommit överrens om att jag skulle ta med lite extra trosor och byxor, så skulle de påminna henne om att gå på pottan sätta henne där vid några tillfällen under dagen.

    Så imorse lämnade jag flickan utan blöja samt påsen med ombyten. Det var en annan i personalen som tog emot henne och hon var mycket negativ. "Vi kan inte hålla på med sånt här" och "Suck, vi kan bara hjälpa henne i mån av tid".

    Jag blev verkligen ledsen och nu tvivlar jag på om det var rätt av mig att lägga allt det här ansvaret på min lilla tjej. Nu kan ju allt jobb vi gjort tillsammans blir förstört. Om de utgår från att hon ska misslyckas och frågar surt om hon behöver gå på pottan så kanske hon inte ens vågar svara ja...

    Är det fel av mig att tro att förskolan ska kunna hjälpa till med potträningen? Stressar jag min lilla tjej, eller stödjer jag henne i hennes naturliga utveckling?

  • Äldre 11 Mar 22:13
    #3

    Verkar variera oerhört mellan olika förskolor. Vår har varit väldigt hjälpsam. De sa - på eget initiativ dessutom - att det är bara att se till att ha gott om extra kalsonger och byxor i lådan, så skulle de se till att sätta honom på pottan i samband med att de andra barnen byter blöja. När vi började med detta var han i princip blöjfri dagtid, inomhus här hemma, och till en början skulle de prova att ha honom utan blöja inomhus på dagis också. Efter två veckor sa de att de ville börja ha honom utan blöja utomhus också, eftersom det hade funkat så bra inomhus. Och sen kom det fram att han var utan blöja även på dagvilan... Så den enda blöja han har nu är nattblöja här hemma. 

  • Äldre 12 Mar 11:43
    #4

    Så bra :)

  • Äldre 19 Mar 15:16
    #5

    Vi pratade med dagis och informerade att vi börjat potträna och de sa helt enklet, vad bra då skall vi också göra det!

  • Äldre 20 Jan 19:40
    #6

    Lyckliga er som har bra förskolor! På vår är det mycket negativt gällande potträning och bara en gång om dagen (ifall det finns tid) får vår dotter använda pottan. Så har det varit nu 6 mån... Igår hade hon dessutom gått flera timmar med bajs i blöjan så rumpan (överallt, upp på snippan också) är nu så sårig att hon rycker till och gråter så fort något nuddar vid huden. Jag är så ledsen, de tar sig tid till "utvecklande och pedagogiska" lekar med vatten och färger men kan inte prioritera fundamentala behov! Känns lite hopplöst ikväll :(

  • Äldre 28 Feb 22:53
    #7

    Min son är 2 och använder inte blöja hemma (förutom på natten). Men på förskolan verkar de inte vilja sluta med blöjan än utan säger att det är lättare närmare sommaren. De har inte ens någon potta där....

  • Äldre 1 Mar 01:52
    #8

    När vi märkte att vårt barn inte längre behövde blöja hemma så sa vi till på förskolan. Vi skickade dit honom utan blöja och la dit extra kläder. Det tog ett tag innan han var helt torr på förskolan, men personalen kämpade på. Han behövde ca 2-3 veckor, sen har det bara hänt enstaka gånger att han kissat på sig. 

    På förskolan finns både potta och toalett, och de frågar barnen om de behöver gå på toan innan de ska gå ut och leka eller äta lunch. 

  • Pescet­arian
    Äldre 1 Mar 02:16
    #9

    "Ibland sker en olycka, givetvis" - hur ofta sker de olyckorna?

  • Pescet­arian
    Äldre 1 Mar 02:22
    #10
    Lunamamma skrev 2010-03-09 09:12:28 följande:

    Ja, jag undrar också... Min dotter är 2 år och 4 månader och vi har övat hemma i ett par månader. Varje dag efter förskolan så tar vi av blöjan och så brukar hon hinna gå och kissa på pottan några gånger innan det är dags för nattblöjan.

    För att komma vidare vill jag att de övar på förskolan också. Hade pratat lite med en i personalen om detta och kommit överrens om att jag skulle ta med lite extra trosor och byxor, så skulle de påminna henne om att gå på pottan sätta henne där vid några tillfällen under dagen.

    Så imorse lämnade jag flickan utan blöja samt påsen med ombyten. Det var en annan i personalen som tog emot henne och hon var mycket negativ. "Vi kan inte hålla på med sånt här" och "Suck, vi kan bara hjälpa henne i mån av tid".

    Jag blev verkligen ledsen och nu tvivlar jag på om det var rätt av mig att lägga allt det här ansvaret på min lilla tjej. Nu kan ju allt jobb vi gjort tillsammans blir förstört. Om de utgår från att hon ska misslyckas och frågar surt om hon behöver gå på pottan så kanske hon inte ens vågar svara ja...

    Är det fel av mig att tro att förskolan ska kunna hjälpa till med potträningen? Stressar jag min lilla tjej, eller stödjer jag henne i hennes naturliga utveckling?


    Jag tycker att det ligger på förskolans bord. Men samtidigt vet jag hur situationen ser ut på Sveriges förskolor och således förstår jag att det är omöjligt att kräva detta i dagsläget.

    Jag tycker definitivt inte att man stressar ett barn som är över två år, när man börjar potträna. Verkligen inte.

    Mitt barn var blöjfri långt innan tvåårsdagen. Vid tvåårsålder är det verkligen på tiden att bli blöjfri. Så, nej, du stressar henne inte.
Svar på tråden Hur har ni gjort med förskolan vid potträning?