• varmchoklad

    Efraim?

    Pojknamnet Efraim har fastnat i mitt huvud. Barnet kommer till midsommar och jag vet inte könet men om det blir en pojke så vill jag att han ska heta Efraim.
    Vet ej var jag egentligen har fått detta namnet ifrån, det är ju tämligen ovanligt och har inte ens en namnsdag, men jag tycker att det är ett vackert namn. Det verkar jag vara ensam om att tycka! Barnets far motsätter sig detta namn och vill ha ett vanligare namn som David eller Jonatan. Och jag vill ju inte vara envis in absurdum och utsätta ett barn för det långa lidande som ett "fult" namn kan innebära.

    Vad tycker du om namnet Efraim för en liten gosse?

  • Svar på tråden Efraim?
  • Rye

    Skulle vi fått en pojke skulle han ha hetat Efraim.. Tycker det är ett jätte fint namn! =) Men nu har jag istället två finfina flickor!

  • Tecken

    Är inte det Sjörövar Fabbe? Iaf kommer jag osökt att tänka på honom och Pippi när jag hör Efraim.

  • Mamma Tintis

    Jag tänker på nån karaktär från skrotnisse när jag hör namnet Efraim. Min bror hade ett gosedjur som hette Efraim också. Jag älskar namnet!!

  • varmchoklad

    Skrotnisse? Hahaha! Det var länge sedan jag ens tänkte på det programmet.

    Sjörövarfabbe var farfarsfar och Efraim var väl pappa Långstrump? Om jag inte har fel...

    Jag tycker att det är ett jättegulligt namn!

    Rye får jag lov att fråga vad flickan fick heta?

  • Tecken
    varmchoklad skrev 2010-02-28 19:33:24 följande:
    Skrotnisse? Hahaha! Det var länge sedan jag ens tänkte på det programmet.Sjörövarfabbe var farfarsfar och Efraim var väl pappa Långstrump? Om jag inte har fel...Jag tycker att det är ett jättegulligt namn!Rye får jag lov att fråga vad flickan fick heta?
    Ja, så var det kanske. Och Pippi hette Efraimsdotter i efternamn. Det var lääängesedan jag läste Pippi Långstrump, ändå är det det första jag tänker på då jag hör namnet Efraim: en skäggig gubbe.
  • Rye

    Ja, jag ahr två flickor och den första flickan blev en Esther och den andra flickan fick heta Elmira! =)

  • varmchoklad

    Ester är mitt favorit för en flicka, eller Eden. Men båda dessa blir nedröstade av min make (tillika barnets far). Han vill kalla en flicka för Ella.

    Jag känner mig som en trotsig treåring- jag VILL att min pojke ska heta Efraim. Oavsett om detta leder tankarna till pippilångstrumps pappa eller en skäggig gammal gubbe.
    Problemet är som jag ser det att ingen i min omgivning verkar tycka om namnet alls, och det kommer kanske pojken att märka av. Mina föräldrar är mycket emot detta namnet, de tycker att det låter alldeles för "judiskt".

    Så det ser ut som att det inte växer någon liten Efraim i min livmoder tyvärr. Man är så lättpåverkad av omgivningens åsikter... framför allt barnets pappa måste ju vara med på noterna.

  • DenNamnbitne

    Efraim är ett jättefint namn. Lite ovanligt nuförtiden också. Men associationerna till Pippi och Beppe Wolgers är ju fantastiska också. Jag tycker inte alls att Efraim skulle vara fult på något sätt. Det är fint och originellt{#lang_emotions_smile}

  • Aprikos

    Du, ge dig inte om du verkligen vill att barnet ska heta Efraim. Jag gav med mig, och jag ångrar ångrar ångrar mig! Nu, flera månader senare är det ju försent, men jag ångrar namnet typ varje dag. Skyller på hormoner och sömnbrist som gjorde att jag gick med på detta FULA namn som mitt barn heter.

Svar på tråden Efraim?