• Äldre 3 Mar 10:01
    25414 visningar
    34 svar
    34
    25414

    Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?

    Sonen på ett år har slemhosta och vi har mollipect utskrivet sen förut men vi tyckte inte det fungerade varken då eller nu och när vi bad om något annat fick vi höra att det inte finns nå annat.
    Vad har ni för erfarenheter av denna medicin och vet ni om det finns annat att ge eller göra för att få bort slemmet?

  • Svar på tråden Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?
  • Liz13
    Äldre 3 Mar 10:03
    #1

    Skulle jag också vilja ha svar på...Har fått samma mollipect vid alla tillfällen, och det hjälper inte ett dugg...

  • Jezami­ne
    Äldre 3 Mar 10:04
    #2
  • Rhoda Horswu­nce
    Äldre 3 Mar 10:10
    #3

    Nej det finns inget annat vad jag vet, utom något receptfritt medel som är helt värdelöst. Varma drycker kan hjälpa lite grann.

  • Äldre 3 Mar 10:19
    #4

    Det är ju så att man ofta hostar mer med Mollipect just för att det är slemlösande och luftrörsutvidgande men det är ju det som är meningen - att man ska hosta upp slemmet

    Nu är min minsta 2 o hon får vanliga receptfria för hon kräks av mollipect o jag tycker att de fungerar lika bra/dåligt som millopect.

    Vet inte om en 1åring får ta cochilana? *stavningen hmmm*

    Vi har en en 5åring som hostar typ ifrån aug-maj varje år och vi har fått någon skum gammeldags hostmedicin ifrån vår husläkare.

  • Äldre 3 Mar 10:21
    #5
    Jezamine skrev 2010-03-03 10:04:57 följande:
    www.familjeapoteket.se/web/hals/Bisolvon_oral... MEN KONTAKTA LÄKARE FÖRST
    Men har bisolvon hjälpt bättre på dina/ditt barn än mollipect eller vet du bara att det finns?
  • Äldre 3 Mar 10:23
    #6

    Det finns sån vicks på apoteket som man kan smörja på bröstet och på ryggen. Rekommenderas från två år eftersom naturmedlena inte är så beprövade vetenskapligt men jag har använt det på dottern sen hon var ett när inget annat hjäpte. Det är ett gammalt husknept där jag kommer ifrån. Om man tar bara lite lite så är det ingen fara.

  • Jezami­ne
    Äldre 3 Mar 10:24
    #7
    camillas1985 skrev 2010-03-03 10:21:46 följande:
    Men har bisolvon hjälpt bättre på dina/ditt barn än mollipect eller vet du bara att det finns?
    Vi har kört med Bisolvon i 30 år i den här familjen Jo barnen är utflugna nu,men de hade även Mollipect.Fast jag märkte inte att de vart bättre av Mollipect precis.
    Avstängd tills vidare
  • Äldre 3 Mar 10:25
    #8
    AnniPanni skrev 2010-03-03 10:19:46 följande:
    Det är ju så att man ofta hostar mer med Mollipect just för att det är slemlösande och luftrörsutvidgande men det är ju det som är meningen - att man ska hosta upp slemmet Nu är min minsta 2 o hon får vanliga receptfria för hon kräks av mollipect o jag tycker att de fungerar lika bra/dåligt som millopect. Vet inte om en 1åring får ta cochilana? *stavningen hmmm* Vi har en en 5åring som hostar typ ifrån aug-maj varje år och vi har fått någon skum gammeldags hostmedicin ifrån vår husläkare.
    Fast jag tycker nog inte att han hostar mer av den heller, den hjälper inte alls och han får så svårt att sova. Har försökt höja under huvudet på honom men det fungerar inte för han rör på sig så mycket så han halkar bara ner i fotänden.

    Hörde förut att varm röd saft skulle vara jätte bra men det fungerar då inte på honom och jag tycker mer att det känns som att sockret ska göra honom mer slemmig.
  • Jezami­ne
    Äldre 3 Mar 10:27
    #9

    Hursomhelst så skall du nog inte byta medicin utan att rådfrågat sjukvårdspersonal.


    Avstängd tills vidare
  • Äldre 3 Mar 10:33
    #10
    camillas1985 skrev 2010-03-03 10:25:46 följande:
    Fast jag tycker nog inte att han hostar mer av den heller, den hjälper inte alls och han får så svårt att sova. Har försökt höja under huvudet på honom men det fungerar inte för han rör på sig så mycket så han halkar bara ner i fotänden. Hörde förut att varm röd saft skulle vara jätte bra men det fungerar då inte på honom och jag tycker mer att det känns som att sockret ska göra honom mer slemmig.
    Mollipect blir man ju lätt lite skakig av - det är ju som en mildare astmamedicin

    Har du testat att höja hela sängen? Många höjer bara med kuddar o då glider man ju lätt ner när man sover. Vi höjer hela sängen med antingen telefon kataloger (det enda de används till ) eller sådana här sovpuckar som man kan köpa på babyaffär.
Svar på tråden Finns det bara Mollipect som hostdämpande/slemlösande för mindre barn?