• Anonym
    Äldre 4 Mar 19:32
    1493 visningar
    1 svar
    1
    1493

    Vilken är skillanden tycker du mellan första och andra förlossningen?

    Hej! Jag väntar mitt andra barn snart och mitt första är nu 1½ år. Jag funderar mycket över hur denna förlossningen kommer vara.

    Kommer det gå jättesnabbt? Förra tog 14 timmar från första värken till att han var ute.

    Kommer jag behöva krysta lika länge? 50 min kändes som en evighet?

    Anrda skillnader?

    Hade EDA sist och var nöjd med det, kommer jag hinna få det denna gången?

    / Anna

  • Svar på tråden Vilken är skillanden tycker du mellan första och andra förlossningen?
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 5 Mar 12:14
    #1

    Hej Anna!

    Grattis till att du snart ska få ett barn till!

    Enligt statistiken brukar andra förlossningen gå avseevärt snabbare än den första. Inte bara dubbelt så snabbt utan kanske tre gånger så snabbt. Min andra följde statistiken perfekt - första förlossningen 17 timmar, andra förlossningen 4 timmar... Då gäller det att vara MED!

    Det är bra att ha profylaxandningen på plats - i AnnasProfylax har vi myntat begreppet lättandning, det är en grund, avslappnad, lätt och snabb andning, en liten mjuk puffandning som du använder när värkarna är väldigt starka och kanske kommer tätt. Viktigt är att andas djupt och avslappnat MELLAN värkarna, dels för att syresätta dig, dels för att inte missa början på nästa värk.

    Det kan hända att du inte hinner få EDA - men om det skulle vara fallet kanske du kan försöka tänka att det inte gör så mycket, att det till och med är bra! Enligt statistiken medför ju bedövningar mycket av det vi inte vill ha också. MEN om det är superviktigt för dig så be personalen att förbereda för en EDA tidigt, då behöver du inte vara rädd för att missa den.

    Om öppningsskedet går fort brukar krystningen ta en lite längre stund - det är som om kroppen vill hinna med. Det motsatta gäller nämligen också - om öppningsskedet är långt brukar krystningen gå fortare...

    Ju mer du vågar slappna av under krystningen desto lättare brukar det gå - även det är bra att träna på. Tänk: TUNG, tunga ben, tung rumpa osv I början av krystningen: Andas så mycket du kan och krysta bara det du måste. I slutet gör du likadant och i mitten tar du i och hjälper till genom att hålla andan och trycka på neråt.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Vilken är skillanden tycker du mellan första och andra förlossningen?