Ariane Grande ställer in konserter
Forum Psykisk ohälsa - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • När ger Mirtazapin effekt?

    Tor 4 mar 2010 20:55 Läst 102084 gånger Totalt 22 svar
    Anonym (trött­)
    Visa endast
    Tor 4 mar 2010 20:55

    Har fått Mirtazapin utskrivet mot depression och har nu ätit det 8 dagar men känner mig fortfarande lika deppig och ännu tröttare än innan. Jag tar den på kvällen (1 tbl på 15 mg) och sover hela natten i sträck, vilket jag inte gjorde innan.
    Jag vaknar inte till ordentligt förrens på fm nån gång, vilket känns väldigt jobbigt då jag alltid måste kliva upp tidigt för att jobba eller barnen vaknar då, även om vi är lediga.

    Men jag undrar när man börjar känna en förbättring och effekt av medicinen?
    Min läkare sa att jag skulle kontakta honom om jag inte mådde bra av den. Har även ett besök hos honom inbokat om 1 v. Ska jag vänta eller ringa honom redan i morgon, då jag inte kännt av någon förbättring? Har även fått ett stort sötsug och är lite rädd för att gå upp i vikt.

  • Jezami­ne
    Visa endast
    Tor 4 mar 2010 20:58 #1
  • Tor 4 mar 2010 21:03 #2

    Med en ordentlig dos Mirtazapin (30-45 mg) kan man förvänta sig effekt tidigast inom 2 veckor.  Den antidepressiva effekten av 15 mg mirtazapin kommer inte igång tidigare, och det finns en liten risk att du inte upplever någon effekt alls innan dosen höjs.  Efter en eventuell doshöjning får du ha tålamod ytterligare ett par veckor.

    När tar du Mirtazapintabletten på kvällen?  Du kan prova med att ta tabletten tidigt på kvällen, ca kl 20-21 om du lägger dig vid 22-23 tiden.  Då hinner den tröttande effekten gå ur kroppen ordentligt till morgonen.  Tänk också på att depression i sig är tröttande och att sömnbehovet kan vara ordentligt ökat under en depression.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (trött­) Trådstartaren
    Visa endast
    Tor 4 mar 2010 21:08 #3

    Dr Kungen: Ok tack för svaret!
    Jag tar den ca 1 tim innan jag lägger mig, brukar bli vid ca 21.30. Ska prova ta den lite tidigare och se om det hjälper.
    Ja trött har jag varit länge, men nu har det kännts värre, men det beor kanske på att jag tar den för sent på kvällen.
    Kan ju hoppas på en bättring redan innan höjningen, men det låter inte så troligt.
    Är det så att alla går upp i vikt av Mirtazapin?
    Hur stor skillnad är det på de olika medicinerna som finns? Det är inte själva sömnen som varit mitt störtsa bekymmer, utan hur jag mår psykiskt. Kanske borde byta sort?

  • Tor 4 mar 2010 21:16 #4

    Det är stor skillnad på olika typer av antidepressiva läkemedel, både vad gäller effekt och biverkningsprofil.

    Mirtazapin brukar användas vid sömnsvårigheter, nedsatt aptit, uttalad ångest eller bristande effekt av SSRI-preparat som citalopram, sertralin, osv.  Mirtazapins "systerläkemedel" Efexor (venlafaxin) och Cymbalta är mer uppiggande och brukar tas på morgonen istället, men har i övrigt likande effekt.

    Alla dessa läkemdel kan användas mot ångest och/eller depression, och man väljer sitt preparat efter vilka sidoeffekter (sömnstabilisering, etc) man önskar och vilka biverkningar man vill undvika.  Olika läkemedel kan också interagera ("krocka") med andra läkemedel man tar samtidigt.

    Diskutera de olika möjliga alternativen med din läkare.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (bättr­e)
    Visa endast
    Tor 4 mar 2010 21:17 #5

    Hej. Jag har ätit Mirtazapin till och från under många år. För mig fungerar denna medicin kanonbra, har provat många andra sorter som inte varit i närheten. Jag har kännt effekt på bara några dagar, ffa på min ångest, men då har jag alltid börjat med 30 mg. Tröttheten har suttit i några veckor men sen blir det bättre. Jag har också haft sötsug men bara första veckorna. Jag har aldrig gått upp mer än 2-3 kg som jag lätt kunnat bli av med igen.

    En vecka är väl ganska kort tid i dessa sammanhang, även om det kan kännas som en evighet. Men du ska nog försöka ge det lite mer tid innan du provar något annat. Lycka till!

  • Anonym (E)
    Visa endast
    Tor 4 mar 2010 21:20 #6

    Minns tyvärr inte hur snabbt jag fick effekt av Mirtazapin, men vet att jag åt 45 mg under ca ngn månad. På den tiden gick jag upp 15 kg. Och jag har ätstörningar så jag vet att jag inte åt upp dom kilona. Och än idag sitter de kvar och är i princip omöjliga att bli av med... Så jag skulle rekomendera att du bad om några andra, det finns många antidepp. Varför de envisas med M kan jag inte begripa m tanke på biverkningarna.

  • Tor 4 mar 2010 21:23 #7
    Anonym (E) skrev 2010-03-04 21:20:31 följande:
    Minns tyvärr inte hur snabbt jag fick effekt av Mirtazapin, men vet att jag åt 45 mg under ca ngn månad. På den tiden gick jag upp 15 kg. Och jag har ätstörningar så jag vet att jag inte åt upp dom kilona. Och än idag sitter de kvar och är i princip omöjliga att bli av med... Så jag skulle rekomendera att du bad om några andra, det finns många antidepp. Varför de envisas med M kan jag inte begripa m tanke på biverkningarna.
    Därför att man ibland vill åt just de biverkningarna, som t.ex. vid depression med aptitförlust och ofrivillig viktförlust.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (E)
    Visa endast
    Tor 4 mar 2010 21:44 #8
    Doktorn skrev 2010-03-04 21:23:52 följande:
    Därför att man ibland vill åt just de biverkningarna, som t.ex. vid depression med aptitförlust och ofrivillig viktförlust.
    Jo visst, men tvivlar på att det är så i de flesta fallen. I mitt fall var det en klar felbedömninbg som gjordes på psykakuten. Hade de läst min journal hade det inte hänt. Jag hade precis nått min normalvikt, då är det inte direkt smart att sätta in ett läkemedel som i princip garanterat ger viktökning.

    TS nämner att hon inte vill gå upp i vikt och är hon inte direkt underviktig så finns det ingen anledning att utsätta henne för det när det finns andra alternativ.
  • Tor 4 mar 2010 21:54 #9
    Anonym (E) skrev 2010-03-04 21:44:13 följande:
    Jo visst, men tvivlar på att det är så i de flesta fallen. I mitt fall var det en klar felbedömninbg som gjordes på psykakuten. Hade de läst min journal hade det inte hänt. Jag hade precis nått min normalvikt, då är det inte direkt smart att sätta in ett läkemedel som i princip garanterat ger viktökning. TS nämner att hon inte vill gå upp i vikt och är hon inte direkt underviktig så finns det ingen anledning att utsätta henne för det när det finns andra alternativ.
    Jaså?  Har du varit med i "de flesta fallen"?

    De läkare jag arbetar tillsammans med, och den litteratur och det vetenskapliga underlag vi bygger vår behandling på, håller helt och hållet med dig och mig i synen på Mirtazapin och dess användning.  Jag har aldrig varit med om att unga, normalvikiga patienter utan nedsatt aptit fått Mirtazapin.

    Självfallet förekommer det - allt kan inte bli rätt - men jag undrar om du har rätt i att blir fel i de flesta fallen?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym (E)
    Visa endast
    Tor 4 mar 2010 22:40 #10
    Doktorn skrev 2010-03-04 21:54:25 följande:
    Jaså?  Har du varit med i "de flesta fallen"?De läkare jag arbetar tillsammans med, och den litteratur och det vetenskapliga underlag vi bygger vår behandling på, håller helt och hållet med dig och mig i synen på Mirtazapin och dess användning.  Jag har aldrig varit med om att unga, normalvikiga patienter utan nedsatt aptit fått Mirtazapin.Självfallet förekommer det - allt kan inte bli rätt - men jag undrar om du har rätt i att blir fel i de flesta fallen?
    här där jag bor verkar de flesta som söker akut få mirta som tillägg till övrig antidepp (har själv blivit "påtvingad" den mer än en gång av olika läkare, men slutat. Den gången jag åt under en månads tid så mådde jag för dåligt för att protestera). Så det är säkert olika. Detta bekräftas även av min psykolog och sjukgymnast inom psykiatrin, de begriper inte heller varför de envisas med denna medicinen när de ständigt får påpeka biverkningarna. Skönt att det finns läkare som har vett att använda medicinen med måtta, men här har de inte riktigt lärt sig det än. Söker du akut här så får du tilläggsmedicin (mirtazapin) + lugnande och sen är det hejdå.

    Jag får väl ändra mig till att det verkar vara så här, på det sjukhuset jag hör till
Svara i tråden: När ger Mirtazapin effekt?
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Känsliga rummet
Svara i tråden...

Innehåll