• Äldre 4 Mar 21:03
    158500 visningar
    22 svar
    22
    158500

    När ger Mirtazapin effekt?

    Med en ordentlig dos Mirtazapin (30-45 mg) kan man förvänta sig effekt tidigast inom 2 veckor.  Den antidepressiva effekten av 15 mg mirtazapin kommer inte igång tidigare, och det finns en liten risk att du inte upplever någon effekt alls innan dosen höjs.  Efter en eventuell doshöjning får du ha tålamod ytterligare ett par veckor.

    När tar du Mirtazapintabletten på kvällen?  Du kan prova med att ta tabletten tidigt på kvällen, ca kl 20-21 om du lägger dig vid 22-23 tiden.  Då hinner den tröttande effekten gå ur kroppen ordentligt till morgonen.  Tänk också på att depression i sig är tröttande och att sömnbehovet kan vara ordentligt ökat under en depression.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Äldre 4 Mar 21:16
    #4

    Det är stor skillnad på olika typer av antidepressiva läkemedel, både vad gäller effekt och biverkningsprofil.

    Mirtazapin brukar användas vid sömnsvårigheter, nedsatt aptit, uttalad ångest eller bristande effekt av SSRI-preparat som citalopram, sertralin, osv.  Mirtazapins "systerläkemedel" Efexor (venlafaxin) och Cymbalta är mer uppiggande och brukar tas på morgonen istället, men har i övrigt likande effekt.

    Alla dessa läkemdel kan användas mot ångest och/eller depression, och man väljer sitt preparat efter vilka sidoeffekter (sömnstabilisering, etc) man önskar och vilka biverkningar man vill undvika.  Olika läkemedel kan också interagera ("krocka") med andra läkemedel man tar samtidigt.

    Diskutera de olika möjliga alternativen med din läkare.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Äldre 4 Mar 21:23
    #7
    Anonym (E) skrev 2010-03-04 21:20:31 följande:
    Minns tyvärr inte hur snabbt jag fick effekt av Mirtazapin, men vet att jag åt 45 mg under ca ngn månad. På den tiden gick jag upp 15 kg. Och jag har ätstörningar så jag vet att jag inte åt upp dom kilona. Och än idag sitter de kvar och är i princip omöjliga att bli av med... Så jag skulle rekomendera att du bad om några andra, det finns många antidepp. Varför de envisas med M kan jag inte begripa m tanke på biverkningarna.
    Därför att man ibland vill åt just de biverkningarna, som t.ex. vid depression med aptitförlust och ofrivillig viktförlust.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Äldre 4 Mar 21:54
    #9
    Anonym (E) skrev 2010-03-04 21:44:13 följande:
    Jo visst, men tvivlar på att det är så i de flesta fallen. I mitt fall var det en klar felbedömninbg som gjordes på psykakuten. Hade de läst min journal hade det inte hänt. Jag hade precis nått min normalvikt, då är det inte direkt smart att sätta in ett läkemedel som i princip garanterat ger viktökning. TS nämner att hon inte vill gå upp i vikt och är hon inte direkt underviktig så finns det ingen anledning att utsätta henne för det när det finns andra alternativ.
    Jaså?  Har du varit med i "de flesta fallen"?

    De läkare jag arbetar tillsammans med, och den litteratur och det vetenskapliga underlag vi bygger vår behandling på, håller helt och hållet med dig och mig i synen på Mirtazapin och dess användning.  Jag har aldrig varit med om att unga, normalvikiga patienter utan nedsatt aptit fått Mirtazapin.

    Självfallet förekommer det - allt kan inte bli rätt - men jag undrar om du har rätt i att blir fel i de flesta fallen?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Äldre 4 Mar 22:49
    #11

    Det är tyvärr säkert så på fler ställen också, men jag hoppas att man är medvetna om risker och biverkningar. Jag håller helt med dig om M:s användningsområden beträffande svaga och starka sidor.


    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden När ger Mirtazapin effekt?