• alexma
    Äldre 11 Apr 21:58
    65171 visningar
    33 svar
    33
    65171

    Hur gör man för att gå ur facket och bara vara med i a-kassan?

    Puss och Kram skrev 2010-03-05 08:26:44 följande:
    OK då ska jag göra det. Själv har jag inte haft nån nytta av facket på 14år... bara betalat en massa pengar...
    Du menar att ditt fack inte har förhandlat om minimilöner och andra delar av avtalet på 14 år! Det var riktigt dåligt!!!!
  • alexma
    Äldre 18 Apr 11:22
    #14
    ddum skrev 2010-04-11 22:16:51 följande:
    *heh* Jag har VARTENDA år fått högre påslag än mina fackanslutna kollegor. (Vad gäller inkomstförsäkringarna så har jag valt att finansiera dem privat).  Vidare har jag två gånger hamnat i juridiska tvister med min arbetsgivare (och för den delen en svensk storbank) och hittils har jag vunnit.Facket hade en roll i en svunnen tid... men numera? Lägg ner dem.
    Säger någon som bara har sig själv som referens...
    Och är väldigt dåligt påläst om varför vi har fackliga förbund...

    Ser ingen anledning att svara vidare då jag inte vet vart jag kan börja...

    Men svara på detta: Om vi lägger ner facken. VEM ska förhandla om avtalen då de går ut??? Du?
  • alexma
    Äldre 19 Apr 09:41
    #17
    ddum skrev 2010-04-18 11:36:44 följande:
    Nu vill jag att DU svarar på följande fråga: Varför utgår du ifrån att jag skulle vara dåligt påläst om fackförbunden bara för att jag väljer att vara emot dem? Varför skulle inte en hyfsat begåvad person kunna studera fenomenet och välja att stå utanför det?
    Vilka arbetsrättsliga regler finns inskrivna i lagen?

    Det mesta regleras i kollektivavtalen, och de ska förhandlas om, när de går ut, beroende på om de är skrivna på 1,2 eller kanske 3 år.
    Alldeles oavsett att du menar att du förhandlar för dig själv, finns kollektivavtalet där, som arbetsgivaren inte kan frångå. Om det inte fanns kanske du inte skulle ha så bra grund att stå på... när du själv förhandlar.

    Ska vi enbart spela efter det som finns i lagarna så är ju alla förmåner som facken förhandlat fram som bortblåsta.
    Kanske är det så att du är riktigt bra påläst om hur det fungerar och vad facken har för uppgifter men jag tror att många är ganska ointresserade och har antagligen ingen aning om vad facket gör, tyvärr.
  • alexma
    Äldre 19 Apr 09:52
    #19
    ddum skrev 2010-04-19 09:48:29 följande:
    Arbetstidsbegränsningar, semesterrätt och regler för avslutande av anställning finns i svensk lag. Det räcker för mig.Jag anser att de "förmåner" som de har förhandlat fram totalt drunknar i det dinosaurieuppträdande som facken börjat uppvisa på sistone.
    Du har ju ingen aning om vad det handlar om för förmåner.
    De är naturligtvis olika i olika fack.
    Dinosaurieuppträdande? You lost me....
  • alexma
    Äldre 19 Apr 13:53
    #23
    ddum skrev 2010-04-19 09:59:12 följande:
    Nu utgår du återigen från att "Jag inte vet bättre".Jag har varit facklig företroendman för Metall i min ungdom.Jag har varit facklig förtroendeman för SIF för cirka tio år sen.Jag har viss juridisk utbildning i Arbetsrätt.Vad har du själv för kompetens på området?Jag har studerat gällande avtalstexter för såväl Unionen som Transport under de senaste två avtalsperioderna. Jävlar vilka mastiga dokuement det är ;)Dinosaurieuppträdande: Ptja, ta exemplet angående Wild 'n Fresh här i Göteborg, facket skall ge fan i att vidta stridsåtgärder mot en arbetsplats där samtliga anställda är emot kollektivavtalet.Facket skall ge fan i att vidta stridsåtgärder mot utländska bolag som opererar, i enlighet med gällande lagar, på svensk mark. Jag kan fortsätta ganska länge.
    Du har minsann en hel del erfarenhet. Då måste jag säga att jag blir ännu mer konfunderad.
    Självklart ska facket ta strid mot företag som inte vill skriva på kollektivavtalet, det är deras jobb. Självklart ska samma regler gälla för utländska företag. Annars blir konkurrensen snedvriden.
    Kanske ska vi bara konstatera att vi tycker olika...
  • alexma
    Äldre 19 Apr 14:02
    #24
    ddum skrev 2010-04-19 10:09:57 följande:
    Vidare, ta exemplet då LiDL inte anmälde en incident som en arbetsskada( op.se/ostersund/1.1671061-camilla-blev-rullst... ) Facket vidtog inga stridsåtgärder där inte... utan det var när Camilla gick till PRESSEN som LiDL reagerade.Skall vi gissa att Handels insåg att det skulle kosta såna enorma summor att de ansåg att det inte var värt att kriga om det?Vi tar det igen: Facket skickade representater till arbetsplatsen, representaten SÅG att pallarna var packade på ett farligt sätt, men vidtog INGA stridsåtgärder... Däremot skryter de gärna om hur de tagit strid mot ett par små videobutiker i skåne på sin hemsida ( karlstad.handels.se/home/handels2/home.nsf/b0... )
    Du talar om facket som en person.
    Vi är alla facket och naturligtvis begås det misstag. Jag kunde inte öppna dina länkar men det är ju inte samma människor som negligerar arbetsmiljöproblem och som sedan skryter om andra småsaker.
    Den mänskliga faktorn, men det är ju bra med vakna, pigga ögon som håller koll på och kritiserar de fel som görs.
    Det måste vi fortsätta med. Men jag anser att på det stora hela så behövs facket.

    Och din förklaring över din bakgrund, att du har varit facklig företroendman för Metall och  SIF och att du har viss juridisk utbildning i Arbetsrätt, kan ju förklara varför du kan förhandla så bra själv :)
    Men denna erfarenhet och utbildning har ju inte gemene man.

    När det kommer till min egen bakgrund så är det så att jag varit fackligt förtroendevald, ombud på min arbetsplats och under en period suttit med i sektionsstyrelsen.
    Detta gör jag inte längre, delvis för att jag bytt fack efter högskolestudier.
  • alexma
    Äldre 19 Apr 14:08
    #26

    Ts, hoppas du har fått svar på din fråga om hur du gör...
    Jag blev så uppslukad av debatten att jag tappade din ursprungliga fråga...
    Var och en gör som de vill men det är endast me dett starkt fack med många anslutna som kan göra en skillnad.

  • alexma
    Äldre 19 Apr 14:09
    #27
    ddum skrev 2010-04-19 14:05:44 följande:
    Nej, vi är inte "alla facket" eftersom det (som väl är) inte är lag på att man måste vara medlem. Jag anser att det lika självklart skall vara totalt frivilligt för en arbetsplats att vara medlem, och att fackförbunden skall vara explicit ekonomiskt ansvariga för (in)direkt skada för part i händelse att de vill vidta stridsåtgärder.
    Fast nu ser ju inte den svenska modellen ut sådan, eller hur?
  • alexma
    Äldre 19 Apr 14:11
    #30
    ddum skrev 2010-04-19 14:10:04 följande:
    De verkar vara för långa, familjeliv klipper dem när man klistrar in dem.
    Ok.
    Vi får vara överens om attt vi inte är överens ;)
  • alexma
    Äldre 19 Apr 14:12
    #31
    ddum skrev 2010-04-19 14:10:44 följande:
    Nej, men jag tillhör de som kämpar för att det är så den skall se ut.
    Med din bakgrund?
Svar på tråden Hur gör man för att gå ur facket och bara vara med i a-kassan?