• Nelly08

    När barnet slutar växa i magen?

    Hej!
    Jag är gravid i vecka 33+4.
    Jag var på mvc i torsdags och då sa barnmorskan att barnet inte hade växt mer sen två veckor tillbaka så hon skickade mig på ett ultraljud i går. Där såg de att barnet var 24% för litet så de skickade mig till förlossningen. De tog tester och allt såg bra ut men jag ska till specialmödravård nästa vecka då de ska förja upp mig.
    Jag undrar om någon har varit med om något liknande och hur gick det för er?

  • Svar på tråden När barnet slutar växa i magen?
  • Lovi

    Samma sak upptäcktes för mig förra veckan när jag var i v 36+3.  Jag klistrar in vad jag skrev efter första och andra vändan till spec. mvc under dagarna som gått sedan dess:

    Tisdag v 36+3:går när jag var hos barnmorskan så tyckte hon att den lilla verkade lite liten trots fina sf-kurvor. Så jag fick göra ett tillväxtultraljud som visade att hon ligger på -23 % och beräknas nu väga 2227 g och 2800 g om jag går tiden ut. Det var också på gränsen till för lite fostervatten. Så jag fick åka till spec. mvc på sös för ytterligare tester. Jag ska tillbaka på fredag och mäta fostervatten och göra ett nytt tillväxtultraljud om ytterligare 10 dagar. Om kurvorna fortsätter såhär så blir jag nog i gångsatt så hon får må bättre utanför. Tack och lov verkar hon pigg ändå och sparkar och har sig.

    Men det är just det jag ska vara uppmärksam på, att hon rör sig varje dag, annars så ska jag ta mig i ilfart till förlossningen. Så från och med idag är jag sjukskriven.

    Fredag v. 36+6: Liten rapport från dagens kontroll. Läkaren fick inte i hop godkänt resultat när hon mätte så hon fick kalla in en Ul-barnmorska som fick mäta två ggr nnan det blev på håret godkänt. De mäter i fostersäckens fyra hörn och i två av dem kunde de inte mäta alls. Så nu har jag fått ny tid redan på tisdag för att mäta igen. Läkaren sa att att trots att jag bara är i v 36+6 så skulle det absolut inte gör ngt om den kom nu, nästa så att det skulle vara lite bra tyckte hon. Får se vad mätningen visar på tisdag, om det fortsätter såhär + att den lilla ligger på minus så verkar det om att moderkakan inte fungerar optimalt och att de då ska överväga igångsättning.

    Så just nu oroar jag mig lite för att det ska vara ngt med moderkakan. Har du fått höra ngt om fostervattensmängden?

  • Nelly08

    Lovi: Jag allt såg bra ut navel flöder och vatten mängden. Moderkakan var oxå bra och hon sparkar för fullt så det e bra. De kunde inte riktigt mäta magen 100% där det är viktigast att mäta. Hon väger 1724g och är beräknad 2200g. Jag blir lite orolig min son vägde 3990g han kom i vecka 41 så jag blev förvånad att det var en sån skillnad.

    Ska de göra kejsasnitt då eller naturligt?

    Jag läste att när man har brist på omega 3 så kan det bli så här. Jag hoppas hon växer.

  • Lovi

    De har inte sagt så mkt om hur en igångsättning skulle kunna bli, de ville mäta en extra vända på tisdag först. Flödet i navelsträngen har tack och lov sett bra ut iaf. Ja jag har också läst det där med Omega 3, men jag tror inte det kan stämma för mig för jag äter hyfsat med fisk samt har ätit omega 3 tillskott anpassat för gravida hela graviditeten.

    Vad ska du få göra för tester nästa gång du ska tillbaka till spec. mvc?

  • Nelly08

    Jag ska få en tid på måndag så jag tror det ska göra ett ultraljud och kolla navel flödet. Jag var så duktig under min första graviditet men det här gången har jag slarvat mycket det kanske bror på det.

    Jag tror att hon väger lite med än de mätte men hon e ändå mindre än vad hon ska vara.

    Klarar de sig om de skulle födas runt vecka 35-37? eller blir det kuvös ett tag?

  • Lovi
    Nelly08 skrev 2010-03-06 10:45:48 följande:
    Jag ska få en tid på måndag så jag tror det ska göra ett ultraljud och kolla navel flödet. Jag var så duktig under min första graviditet men det här gången har jag slarvat mycket det kanske bror på det. Jag tror att hon väger lite med än de mätte men hon e ändå mindre än vad hon ska vara. Klarar de sig om de skulle födas runt vecka 35-37? eller blir det kuvös ett tag?
    Vanliga bebisar räknas som fullgågna vid 37 veckor och man brukar kunna bli utskriven från bb precis som om man hade gått 40 veckor.. Men om de är mindre (tillväxthämmade) kanske de behöver lite extra hjälp, men jag vet inte mer än så.
  • Nelly08

    Jag kan inte sluta oroa mig jag hoppas hon växer. Tack för dina svar berätta gärna mer efter nästa läkarbesök hur det går.

  • LillaFlingan
    Lovi skrev 2010-03-06 10:11:46 följande:
    .Så just nu oroar jag mig lite för att det ska vara ngt med moderkakan. Har du fått höra ngt om fostervattensmängden?
    Jag såg på förlossningskliniken och de pratade just om minskad/liten mängd fostervatten och då tydde det på underfunktion i moderkakan.
    Så i ditt fall hänger det nog ihop, särskilt som bebisen är tillväxthämmad också..

    Jag fick preeklampsi i förra graviditeten och blev igångsatt i v38, hade då sparsamt med fostervatten och det stämde ju eftersom det är moderkakan som drabbas vid preeklampsi. Utan kom en mycket smal och lång kille. (55-56cm lång och 4115gr i vikt)..

    Önskar er båda två lycka till1
  • agustina

    Min minsta tjej som idag är snart 4 år låg först på -36% i magen och sedan -22% mot slutet.
    Fick göra jättemånga ultraljud för att kontrollera tillväxten och flödet genom navelsträngen.
    Hon kom ut i v 36, vägde 2475gr och var 44 cm lång.
    Vi åkte hem dagen efter.
    Hon är än idag väldigt liten trots att hon snart fyller 4 år.
    Hon är nu 91 cm lång och väger 11,6 kg.

  • Abrakadabra

    En kompis till mig var ungefär lika långt gången som du när man upptäckte att barnet hade tappat i tillväxt. Vid den uppföljande kontrollen beslöt man att göra kejsarsnitt, de bedömde att det skulle vara lättare att kontrollera barnets näringstillförsel etc. utanför kroppen. De fick stanna kvar på neonatal ungefär till dess barnet egentligen skulle ha fötts. Hon låg under normalkurvan rätt länge, men efter ett halvår låg hon stax över normalkurvan De mår toppen i dag!
    Jag har läst att många barn som föds före vecka 35 kan behöva hjälp med andningen, det behöver inte nödvändigtvis vara i kuvös, ofta kan det räcka med extra syretillförsel (mask). Efter vecka 35 klarar sig de flesta barn utan andningshjälp.

    Jag reagerade lite på att du skrev "Jag var så duktig under min första graviditet men det här gången har jag slarvat mycket det kanske bror på det.". Jag vet att det är lätt att leta orsaker och fel, men försök att inte göra det! Barnet tar den näring det behöver så om du slarvar med kosten så är det i första hand DU som mår dåligt av det, barnet får näring först, sedan du. Ofta när tillväxten stannar av så beror det på att näringstillförseln från moderkakan minskar – jag har aldrig hört att man som gravid kan påverka det. Naturligtvis blir barnet lidande om den gravida kvinnan missköter sig gravt, men det ska rätt mycket till ...

    Redan nu har du gått så långt i graviditeten att ditt barn "bara" skulle räknas som för tidigt född om det skulle födas nu. Det är fortfarande så att man gärna ser att barnet stannar i magen ett tag till, men även om förlossningen skulle sätta igång eller om man skulle behöva fatta beslut om kejsarsnitt så är prognosen god, både på kort och lång sikt!

  • Nelly08

    Tjina: Tack för ditt svar jag är så orolig. Jag ska få en tid nästa vecka jag hoppas jag inte behöver föda än och helst inte kejsarsnitt.

    Fick din vän föda samma dag hon var på kontroll eller bestämde de en annan dag?

    Ja det e ganska lätt att leta efter orsaker nu men du har nog rätt.

  • Abrakadabra

    Ja, hon fick föda samma dag. (Det här var alltså vid den uppföljande kontrollen, inte vid första tllväxtultraljudet.)
    Förhoppningsvis räcker det ju med att de bara håller koll på dig, men det kan nog vara bra att vara mentalt beredd på att det KAN bli beslut om snitt vid någon av de kontroller du går på och att det då KAN ske samma dag. Och att det inte behöver vara någon fara på taket för att man fattar så snabba beslut, min kompis dotter mår som sagt finfint trots att graviditeten fick ett lite abrupt slut betydligt tidigare än beräknat.

  • SandraFix

    Min dotter slutade växa i vecka 30 i magen och allt såg bra ut men ingen tillväxt. Blev sängliggande på sjukhuset fram till vecka 34+5 då de valde att ta ut henne, hon vägde 1790 och 44 cm lång. Idag är hon 4.5 år och väger 12 kg och är 96 cm så det går sakta fram. Nu är jag gravid igen och nu måste jag gå hos spec läkare och göra massa blodprov för att se om det är något som kan påverka detta och om det finns något man kan göra. Självklart är man orolig men alla graviditeter är olika. Började få mage i vecka 23 med första och denna gången redan i vecka 7 syndes det.

  • Meriall

    Jag fick veta att han var ca 30% tillväxthämmad och skulle väga 2800 vid födseln. Han föddes i 41+2 och vägde då 3450g så mätningen var nog lite fel. Flödet och allt såg bra ut så det var aldrig tal om igångsättning.

    Hade dock liten mage hela graviditeten, började synas först i v 26 och hade vanliga kläder graviditeten ut.

Svar på tråden När barnet slutar växa i magen?