• FruMadde4barnTätt

    valp som biter och nafsar och hoppar på oss

    tillrättavisar ni en valp som biter och nafsar och hoppar på er med sina vassa tassar
    eller man ska låta den göra det för tänderna kliar?
    valpen har bit leksaker men det hjälper inte.
    min mormor har en papilon valp som gör detta på våra barn, och barnen tycker det gör ont, hur ska man lösa det?

  • Svar på tråden valp som biter och nafsar och hoppar på oss
  • Majki08

    en valp är en valp klarar man inte av det så ska man inte va nära den bara.. och vassa tassar? då får du ju säga till din mormor att sköta klo klippningen. man skäller aldrig på en valp för att den beter sig som en valp..

  • Lathundarna

    Hoppande valpar kan man i regel avleda genom att inbjuda den till lek med tillåten leksak för att därefter vara den som även avbryter leken. Försöker valpen ändå fortsätta så ignorerar man den och går ifrån den. Det är viktigt att även barn lär sig hur de ska hantera valpar, att skrika, putta, nypa eller springa iväg är sporrande för valpen då det inbjuder till ännu mera lek. Och vilken valp säger nej? Att använda tänderna är inte heller ovanligt och det är samma sak där - biter den i t ex din hand så säg nej och lämna den. Erbjud den efter en liten stund att få bita i en tillåten leksak eller ett ben istället. Detta lär valpen vad den får och inte får tugga på.
    Jag låter inga valpar/unghundar hoppa mot eller bitas, däremot vinner man ingenting på att bli arg, hispa upp sig eller liknande. Tvärtom. Behåll lugnet, visa tydligt vad som är rätt och fel, och acceptera samtidigt tanken att valpar är valpar. Kanske även ta ett snack med mormor att det fortfarande är en hund som behöver fostran trots sin lilla storlek?

    Gällande klorna kan man antingen hjälpa till att klippa om man vet hur man gör, eller tipsa om att veterinär och djurbutikspersonal ofta gör detta för viss ersättning.


  • systertillknorr

    Tillrättavisa! Ta tag i nackskinnet och säg ifrån, lite olika hur mycket som behövs. Valpen lär sig snabbt att man är försiktig med barn. Den behöver över huvudtaget inte nafsa på er, men om ni vuxna tycker det är ok var ändå noga med barnen.

  • dezibel
    systertillknorr skrev 2010-03-06 12:02:58 följande:
    Tillrättavisa! Ta tag i nackskinnet och säg ifrån, lite olika hur mycket som behövs. Valpen lär sig snabbt att man är försiktig med barn. Den behöver över huvudtaget inte nafsa på er, men om ni vuxna tycker det är ok var ändå noga med barnen.
    Ja, så kan man oxå göra om man garanterat vill ha en hund som förknippar barn med smärta och obehag..
  • systertillknorr

    Nja det var inte riktigt så jag menade, självklart ska man låta valpen och barnet leka under uppsyn. Det är jätte viktigt att valpen lär sig att vara försiktig med barn.

    Precis som att valpen redan i sin kull lär sig att med syskon A kan man leka vilt, men med syskon B måste man vara varsam.

    Bara för att man är bestämd och tillrättavisar en valp när den gör något den inte får får den ju inte direkt men, den lär sig att vara försiktig. Har du aldrig sagt nej till en valp när den biter dig?

  • dezibel

    Nix, en valp vet inte vad nej betyder och när det är dax att lära hunden kommandon så jag lär in ordet nej genom lek och "förbudsövningar"inte i samband med obehag. Och under valptiden nonchar jag alla dåliga beteenden och belönar alla bra, sk utsläckning.
    Och att ta en valp i nackskinnet tycker jag är en väldigt gammal & förlegad metod som inte fungerar.
    Avledning,byteshandel och kontakt tycker jag har en mycket bättre effekt och bygger bättre förtroende och samarbete mellan mig & valpen.

  • Lathundarna
    systertillknorr skrev 2010-03-06 15:38:28 följande:
    Det är jätte viktigt att valpen lär sig att vara försiktig med barn.
    Det är än mer viktigt att barn som man faktiskt kan prata med och förklara saker för lär sig hur man ska agera kring valpen.
  • hmcc
    systertillknorr skrev 2010-03-06 15:38:28 följande:
    Nja det var inte riktigt så jag menade, självklart ska man låta valpen och barnet leka under uppsyn. Det är jätte viktigt att valpen lär sig att vara försiktig med barn.Precis som att valpen redan i sin kull lär sig att med syskon A kan man leka vilt, men med syskon B måste man vara varsam.Bara för att man är bestämd och tillrättavisar en valp när den gör något den inte får får den ju inte direkt men, den lär sig att vara försiktig. Har du aldrig sagt nej till en valp när den biter dig?
    "ring, ring"
    -70 talet ringde och ville ha sina metoder tillbaka.
  • systertillknorr

    Självklart så uppmuntrar jag min hund, vi jobbar mycket med kontaktövningar och avleder oftast när valpen gör "fel" (något som kan vara skadligt för den eller någon annan). Men jag säger även ifrån, gör det ont när den biter mig säger jag ifrån. Skulle den bita ett barn säger jag absolut ifrån och den lär sig att vara lugn med barnet.

  • gedansk

    hej

    Vi har kört med att man bestämt säger nej (och massa beröm när han är lugn) och sedan ge alternativ i stället. Även att man ignorerar och så körde vi "rumpleken"med mina syskonbarn 8 och 12år att vända rumpan till när år hund hoppar. bitandet och naffsandet försvan när han blev äldre och hoppandet mycket bättre, vi ber våra besökare att ignorera våran hund i ca 5 min tills han är lugn och om de sedan vill hälsa så går det bra. vi har en schäfer på 9 månader som nu väger 32kg. även såkan det kanske vara bra om din mormor aktiverar valpen innan ni kommer så att den är lite trött och loj. lycka till : )

  • FruMadde4barnTätt

    tack för alla svar.
    fungera rätt bra att vi och barnen säger nej när valpen hoppar och nafsar.
    och visa den leksaker, och ut med hunden så den blir lite trött, och att barnen är lugna mot hunden.
    ibland fick mormor gå iväg med hunden i ett annat rum ett tag.

  • p w

    Vänligt men bestämt mota ner hunden på golvet där den ska vara. Nonchalera den och beröm när den gör rätt.

    Ersätt ben och händer med tuggleksaker eller ett tuggben. Det är inte ok att använda människan. Få den sysselsatt med något annat.


  • Klas5246erik

    Schäfervalp 4 månader hoppar Nafsar((skäller morrar viftar på svansen ibland)vad gör man tacksam tips Kerstin Elfström

  • Falkortheluckdragon

    Vänd den ryggen, "gny" till, ställ dig upp, gå därifrån. Då lär sig valpen lite. Om det är för jobbigt så måste ju hon ta upp valpen eller ni inte gå dit med era barn just nu. Det får ni ju bestämma nåt om. Men funkar ju inte barnen ska bli bitna om de får ont och liknande. Beror på hur liten valpen är. Är den jätteliten alltså 3 månader eller liknande så får ni helt enkelt hållar er undan för en valp beter sig så men är den lite äldre så får ju ägaren vara ordentlig med att säga till valpen.

  • Falkortheluckdragon
    gedansk skrev 2010-03-06 21:25:47 följande:

    hej

    Vi har kört med att man bestämt säger nej (och massa beröm när han är lugn) och sedan ge alternativ i stället. Även att man ignorerar och så körde vi "rumpleken"med mina syskonbarn 8 och 12år att vända rumpan till när år hund hoppar. bitandet och naffsandet försvan när han blev äldre och hoppandet mycket bättre, vi ber våra besökare att ignorera våran hund i ca 5 min tills han är lugn och om de sedan vill hälsa så går det bra. vi har en schäfer på 9 månader som nu väger 32kg. även såkan det kanske vara bra om din mormor aktiverar valpen innan ni kommer så att den är lite trött och loj. lycka till : )


    Precis det jag syfta på, vända rumpan till :) bra tips!
  • Dexter dot com
    Klas5246erik skrev 2017-10-26 14:58:46 följande:

    Schäfervalp 4 månader hoppar Nafsar((skäller morrar viftar på svansen ibland)vad gör man tacksam tips Kerstin Elfström


    Avled med leksaker och går valpen upp i stress så sätt dig med den och kör "ryggsäcken" så den varvar ner . Morrande, nafsande och skällande är ju lekinviter så lek och aktivera valpen med lekar och övningar där valpen fortfarande behåller lugnet dvs inte kasta saker, kampa mm. Nosövningar får valpen att gå ner i stress och använda huvudet.
Svar på tråden valp som biter och nafsar och hoppar på oss