• småkak­or
    Äldre 8 Mar 21:12
    17474 visningar
    28 svar
    28
    17474

    Att flytta till Paris, hjälp!

    Hej!


    Min sambo har fått jobb i Paris och vi är väldigt sugna på att flytta ner familjen nu till sommaren. Självklart så skapar det en massa frågor och funderingar. Hur fungerar det i Frankrike med boende, skola, försäkringar, pension, träffa nya vänner plus allt annat som vi inte har kommit på än?
    Vi är en liten familj, mamma, pappa och en dotter som är 8 år, är det någon som har erfarenhet av att flytta med barn i den åldern? Till en början ska jag vara "hemmafru" och bara jobba för att lära mig språket och stötta vår dotter.
    Vad bör man tänka på? Alla tips och tricks är välkomna!
  • Svar på tråden Att flytta till Paris, hjälp!
  • Äldre 9 Mar 11:22
    #1

    Härkommer ett par svar i punktform på några av dina frågor. Jag bor själv sedan sju år i en avlägsen Paris-förort med fransk make och två barn i förskoleåldern.

    Boende:
    Hyresmarknaden i Frankrike är inte reglerad, dvs priserna är marknadsmässiga. Det är i allmänhet inte svårt att hitta lägenhet, men priset är därefter. Titta på www.seloger.co.uk/immobilier/locations/ och fyll i dina kriterier, för att göra dig en bild av marknaden. Sidan är den engelska versionen av en site som samlar erbjudanden från alla mäklare som är villiga att betala för annonsen. Du kan även söka via privatpersoner på www.pap.fr/annonce/locations.

    Skola:
    I det franska skolsystemet går man som åttaåring i école élémentaire, vilket motsvarar låg- och mellanstadiet. Det året man fyller åtta börjar man i tredje klassen, som heter CE2, i den obligatoriska skolgången. Det finns statliga och privata alternativ. Runt 17% av de franska eleverna går i privatskola, men ofta inte förrän på vad som motsvarar högstadiet. De privata alternativen är i allmänhet katolska, men även internationella skolor finns. Går man i privatskola betalar man för sin plats. Statliga skolor är gratis, men man betalar för skolmaten om man väljer att äta i skolmatsalen (vilket inte är ett självklart val). Man behöver också i allmänhet stå för skolmaterial, som pennor, kritor och skolböcker.
    Det finns en svensk skola i Paris (www.svenskaskolanparis.com) och en internationell (www.lycee-international.com) med svensk sektion (www.sectionsuedoise.com) i en förort väster om Paris.

    Försäkringar:
    Hemförsäkring är obligatoriskt. Den franska sjukförsäkringen är bra, men många har ändå kompletterande sjukförsäkring. Ofta tecknas den via arbetsgivaren.

    Pension:
    Alla betalar pensionsavgifter och i många fall även kompletterande pensionsavgifter (tjänstemannapension eller liknande) som dras direkt från lönen. Privat pensionssparande är inget jag personligen börjat tänka på än.
    Vad gäller att tillgodoräkna sig år från olika länders system, så skall det fungera, men inte heller det är jag insatt i.

    Nya vänner plus allt annat:
    Se länkar till tidigare trådar nedan. Där finns en hel del tips att hitta.

    Jag kan tipsa om två siter som kanske kan vara av intresse:
    www.levaiparis.se
    www.sviv.se

    Här är ett par länkar med frågor från andra som bor i eller funderar på att flytta till Frankrike:

    Flytta till Paris från USA:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m49286002.html

    Flytta till Lyon med bebis:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m49236875.html

    Barnomsorg i Frankrike:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m49034720.html

    Barnfamiljer i Paris:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m41484573.html

    Socialt liv i Frankrike:
    www.familjeliv.se/Forum-3-45/m37574145.html

  • småkak­or
    Äldre 9 Mar 13:08
    #2
    Tack snälla för värdefull information, ska läsa in mig ordentligt i kväll på alla länkar du tipsar om.
    Min sambos arbetsgivare kommer att stå för boendet och vi hoppas på svenskaskolan kanske till en början med (de första åren) för att underlätta för vår dotter.
    Jag kommer att vara arbetslös.. Kommer det att påverka sjukförsäkringen? Kan jag ha sjukförsäkring genom min sambos arbete?
    Finns det någon motsvarighet till SFI? (Svenska för invaderare)

  • Äldre 9 Mar 13:48
    #3

    Du kan skriva in dig i såväl franska försäkringskassan som i den kompletterande sjukförsäkringen (som jag förutsätter att din sambos arbetsgivare erbjuder) via din sambo. Det fungerar likadant för er dotter. Huruvida du är arbetslös (och söker jobb) eller har valt att vara hemma, spelar ingen roll om du väljer att gå via din sambo.

    Jag tror inte att det finns gratis franskakurser för invandrare, däremot erbjuder Paris stad franskakurser för utlänningar till ett bra pris:
    www.cours-municipal-d-adultes-cma.cma-paris.org
    Välj i högermenyn Enseignement général -> Public non-francophone -> Français langue étrangère.

  • Äldre 9 Mar 14:05
    #4

    Kan tipsa om två ställen för att träffa andra svenskar i Paris och som även arrangerar en massa olika aktiviteter, svenska kulturcentret och svenska kyrkan:

    www.si.se/Paris/Svenska/

    www.svenskakyrkan.se/paris

    Även om man såklart vill lära känna "locals" och inte bara hänga med utlandssvenskar när man flyttar utomlands så är min erfarenhet att det ändå är väldigt skönt att umgås med andra svenskar då och då, få prata sitt eget språk och känna sig lite hemma. Dessutom är det ofta ett bra sätt att komma vidare in i det franska samhället, genom svenskar som bott länge i Paris.

    Lycka till med flytt och allt! Är lite avis

  • småkak­or
    Äldre 9 Mar 14:35
    #5
    Tack snälla ni!
    Måste erkänna att det allt är lite läskigt, att tanken som man lekt med och drömt om plötsligt blir verklig. Gör vi rätt, gör vi rätt mot vår dotter? Visst är det en fantastisk möjlighet men samtidigt skrämmande, jag kommer att sätta min karriär on hold, lämna alla vänner och allt annat som känns tryggt här hemma för vadå? Ett land som vi knappt varit i och ett språk som inge av oss talar.. En romantisk dröm.
    Men såklart att vi ska göra det, vi vill ju det!

    Just nu pågår förhandlingarna och vi räknar med att veta helt säkert inom 1-2 veckor.

    Kittlas liksom i magen när jag tänker på det.
  • Äldre 9 Mar 14:43
    #6

    Vi har gjort en flytt, dock inte till Paris utan till Malta. Då hade vi inte barn, men har just fått en liten son här. Det jag kan säga är att man ångrar sällan att man provade, en romantisk dröm kan faktiskt bli sann!
    De svenskar som jag känner här som har flyttat med barn har det fungerat bra för. Den ena familjen har en dotter i en internationell skola med många olika kulturer. Den andra familjen har sin dotter i en maltesisk skola och det har varit mindre lyckat dock.
    Som någon skrev tidigare, visst vill man träffa locals, och sätta sig in i den kulturen som råder, men ta också vara på de svensk-träffar och kontakter ni kan få. Man underlättar så mycket för sig själv om man pratar med andra som gjort samma resa.

    Lycka till!

  • Örnie
    Äldre 9 Mar 16:07
    #7

    Jag gick på Alliance Francaise när jag var au pair för en massa år sen, men det finns säkert andra kurser att välja på. Personligen tyckte jag då att stan var barnovänlig - nästan inga lekplatser, förbjudet att gå på de få gräsmattor som fanns osv. Saknade grönt (bodde så centralt det bara gick i o f s), men jag är ju en lantis i hjärtat. Jag skulle definitivt fundera på att bo i en trevlig förort med pendeltågförbindelse.

  • Äldre 10 Mar 16:52
    #8

    Hej! Du kanske har sett min trad om att flytta till Paris fran USA. Vi ar i liknande situation med den skillnaden att bade jag och min man talar franska. Det vore trevligt att halla kontakten och traffas nar vi bada befinner oss i Paris!

  • småkak­or
    Äldre 10 Mar 23:48
    #9

    Hej, 


    har läst din tråd Kitty och håller gärna kontakten och ses när vi är på plats.
    Har nu börjat  leta efter franskakurs i ljudboksformat för att intensivlyssna och lära.
    Vi har ännu inte berättat för vår dotter, eller vänner heller för den delen. Vi vill att allt ska vara klart innan vi går ut med nyheten där i mot så har jag sakta på ett enkelt sätt börjat prata med vår dotter om hur det är när man flyttar, för att så ett litet frö och successivt förbereda henne så att tanken inte blir så skrämmande när vi berättar.
  • Äldre 19 Mar 20:40
    #10

    Vill inte verka negativ, men...jag hade aldrig i livet flyttat till Paris med barn (inte utan heller för den delen). Sverige är sååå mycket barnvänligare, på många sätt.

    Där slår man sina barn öppet (inte alla såklart, men det är accepterat beteende). Skolan är hård och som nån så stan är inte barnvänlig. Trafiken är förfärlig och det är i stort sätt omöjligt att ta metron med barnvagn. Sen tycker jag fransmännen är svåra att lära känna, blev bara kompis med folk från andra låander, som flyttade hem en efter en.
    (Jag bodde i där i tre år.)
    Men om ni tar steget så hoppas jag att ni upplever det annorlunda.

Svar på tråden Att flytta till Paris, hjälp!