• Anonym
    Äldre 9 Mar 11:10
    2005 visningar
    1 svar
    1
    2005

    pneumothorax

    Hej

    När vårt första barn föddes så andades han inte, så de fick ventilera honom, då uppstod ett problem, något de kallade pneumothorax (hål på lungsäcken) förklarade de för oss... det slutade att han fick ligga på IVA och allt var verkligen jätte jobbigt.
    Är nu gravid igen och undrar hur vanligt detta är?
    Är verkligen jätte rädd för att det ska hända igen, och min man vill under inga som helst omständigheter vara med på en förlossningen igen. Han vill att det ska göras ks och jag vet inte alls vad jag vill.. jag är rädd...varför händer en sådan sak.. de kändes som läkaren bara försökte att förklara att det inte var hennes fel... Nu gick ju allt bra i slutändan... men det är något jag tänker  på varje dag

  • Svar på tråden pneumothorax
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 10 Mar 18:43
    #1

    Hej!
    Jag önskar att jag kunde ge dig ett bra råd i den här frågan, men det är utanför mitt område. Det är bra om du istället frågar din barnmorska eller barnmorskan här i forumet!

    Om din partners närvaro kan jag säga så här. Det låter som om han har jobbiga upplevelser av er tidigare förlossning som han kanske behöver hjälp att bearbeta. Vem vet vad det kan leda till? Om ni går en profylaxkurs tillsammans kan ni också få gemensamma "verktyg" som kan göra er båda tryggare. Oavsett kan det vara bra att ha en backup som kan vara vid din/er sida.

    Lycka till!
    Kram
    Anna

Svar på tråden pneumothorax