• Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:00
    82219 visningar
    41 svar
    41
    82219

    Hur målar ni med akrylfärger?

    Jag har aldrig målat med akrylfärger förr. Min dotter var kreativ igår och ville pröva mina färger. Men jag fattar inte riktigt hur man gör. Man måste ha väldigt stadiga penslar upptäckte jag. Sen fattar jag inte om man ska blanda ut det med vatten.


    Om man har en ca tio färger, kan man då blanda ihop olika färger på en palett och få nya färger?

  • Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?
  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:05
    #3

    Oj, jag tyckte de var så tjocka och svåra att få till. Jag förstår inte hur folk kan måla så snygga konstverk med dem.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:07
    #4

    Tänk vad dottern är kreativ och framåt som iallafall ville pröva . Jag har liksom inte vågat. Gått på konstutställningar och diskuterat olika färgmaterialval med bekanta men sen inte prövat mig fram ändå. Man ska få barn, det är bra .

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:10
    #6

    Vill förresten tipsa om att ta med barnen till konstutställningar. Var på Liljevalchs häromdagen och DET var en RIKTIG HIT. Det är fantastiskt att ha en mindre med som har sitt sätt att ta sig an konsten. Och vissa installationer fick man dra henne ifrån. De är ju lite exprimenterande sådär, på Liljevalchs vårutställning, som kan passa perfekt för barn.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:11
    #7
    Anova skrev 2010-03-10 12:08:09 följande:
    . Är du konstintresserad så gå en studiecirkel för att lära dig mer.

     


    Jo, jag borde gå en. Tack för påminnelsen.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:13
    #8

    Vi har målat med akvarell också, fast hon tyckte det var "lite mesigt", att det inte blev så mycket färg av det.


    Så nu letar vi andra material.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:14
    #10

    Oj,  h e l t  delade meningar om man ska blanda det ut med vatten, akrylen.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 12:28
    #13

    Oj, förresten. Den viktigaste frågan. Har ni endast en pensel när ni målar, som ni blöter mellan varven? Det hade min dotter (som är sju år) och jag svårt att klura ut. Vi tyckte liksom det var bökigt att tvätta den tjocka färgen från penseln mellan varven, så vi tyckte det var smart att man hade olika penslar för olika färger.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 13:03
    #15
    MissLillan skrev 2010-03-10 12:57:21 följande:
    antingen har man olika penslar till varje färg eller så målar man klart med färgen/har ett papper vid sidan och penslar bort det sista av färgen.

     


    Okej. Det var lite meckigt med detta.

  • Suck och suck
    Äldre 10 Mar 22:12
    #17
    Anova skrev 2010-03-10 13:21:13 följande:
    Använder en pensel för varje färg (eller rättare sagt tvättar penseln mellan färgerna). Tvätta aldrig penslar med t.ex. diskmedel.. Jag använder såpa.

     


    Oj, tvättar du med såpa mellan varje färgbyte menar du? Känns lite betungande.

  • Suck och suck
    Äldre 18 Aug 20:47
    #24
    final skrev 2010-08-18 20:19:22 följande:
    Hennes fråga handlade om Akvarell, och inte akryl, har du inte läst det ?
    Nej, frågan handlade ju om Akryl.
    Trialanderror skrev 2010-08-16 07:41:07 följande:
    Varför måra akryl på papper???
    Akryl ska man måla på duk, annars går man miste om många bra egenskaper med akryl.
    Aha, man ska ha duk?
  • Suck och suck
    Äldre 10 Jan 22:34
    #29
    Wecallitakick skrev 2011-01-10 20:05:20 följande:
    Det första man ska göra oavsett färg är att lägga skolboken åt sidan. 

    Har målat mycket med akryl o experimenterar en hel del. Ibland med en gnutta vatten för att den ska flyta ut lite lättare,ibland med mycket vatten för en transparent färg. Använd olika penslar,knivar eller tuben direkt. Bara just du känner det är kul.  

    Fördelen och även nackdelen med akryl är den korta torktiden,beroende på vilket arbetssätt man har.Du kan blanda färger i det oändliga. Finns även en gel att blanda med om du vill ha en mer transparent färg utan att den blir tunn.  

    Finns även vattenbaserad oljefärg,blir en annan lyster i denna jämfört med akryl.
    Vilken härlig inspiration du sprider. Det är så man får lust att testa igen. Var ett tag sen jag startade tråden.
  • Suck och suck
    Äldre 24 Jan 00:25
    #34
    fetsnygg skrev 2011-01-23 22:57:49 följande:
    för övrigt.. så brukar jag köpa billiga penslar.. inte alls bara med svinborst.. kan lika gärna använda konstgjorda penslar.. allt efter tycke och smak. Just när det gäller akrylen alltså.. ska du testa akvarell tycker jag du ska satsa på riktiga penslar, gärna med mårdhår, eftersom de konstgjorda materialen inte binder vattnet på samma vis.. Akryl är ju plast, så det kvittar ju. Var uppmärksam bara.. när penslarna blir slitna släpper de lätt hår, som fastnar i färgen. Gör jag detaljer använder jag tunn akvarellpensel dessutom.. allt beror på vad du är ute efter..

    Sen om du vill exprimentera ytterligare, så kan du ju smeta på värsta färglagret och sätta fast saker i färgen.. funkar som lim när du låter den torka. Var på målarkurs i höstas och konstnären som höll i kursen hade smetat en stor klick och satt fast både en målartub och en pensel på själva tavlan. Tror han tolkade Strindberg just då.

    Och du behöver inte måla på duk heller.. du kan måla på i princip vad som helst, bara fantasin sätter gränser. Glas, playwood etc. Vill du "skulptera" i färgen är playwood att föredra.. blir färglagret för tungt på duk, kan det lossna..

    Nu ska du väl iofs precis börja måla vad jag har förstått.. men hitta på något.. konst behöver inte vara perfekt, eller fotolikt.. exprimentera ;) Sand kan man också ha i färgen, för skrovlig yta.. eller måla och strö på sand efteråt..
    Här har vi en med kunskap! Nu blev jag sugen på att gå min kurs igen som jag anmält mig till (akvarell). Jag som började bli lite tveksam här. "Ska jag gå en oljekurs?"
    Tack för det informativa svaret.
  • Suck och suck
    Äldre 24 Jan 08:47
    #36
    fetsnygg skrev 2011-01-24 07:16:55 följande:
    Beror lite på.. de kunskaper du får på kursen kan du tillämpa inom olika måleri.. Oftast, om det är en nybörjarkurs, så lär ni er olika sätt att måla, med olika redskap. Svamp (tvättsvamp, perfekt till buskar osv), tandborste (perfekt till gräs!), målarkniv om det är akryl/olja.. går du akvarellen lär du dig vått i vått, vått på torrt, använda rakblad, stearin etc. Det är väldigt inspirerande att gå kurs oavsett vilken du väljer. Dessutom träffar du ju intressanta människor. Klart du ska gå kurs!
Svar på tråden Hur målar ni med akrylfärger?