• SillaLóa

    Är intresserad av att jobba inom hemtjänsten.

    Jag är väldigt intresserad av historia och av hur det var förr. Allt från arkitekturhistoria till hur man tillagar svensk husmanskost intresserar mig. Jag tycker att gamla människor är inspirerande och kloka. Jag lyssnar gärna till deras berättelser och tycker att det är givande att hjälpa dem. 


    Just nu är jag mammaledig men är annars "mellan jobb". Jag planerar att studera efter mammaledigheten men funderar på att söka extraknäck inom hemtjänsten. Jag har ingen utbildning inom vård, har jobbat inom restaurangbranschen och telekombranschen tidigare.
    Hur är det att jobba inom hemtjänsten? För och nackdelar? Kan man få jobb fastän man inte är utbildad? Hur är lönerna?
  • Svar på tråden Är intresserad av att jobba inom hemtjänsten.
  • godaw

    Du kan möjligtvis få jobb som "vårdbiträde". Många kommuner kräver att man skall ha' undersköterskautbildning, men inte alla. Sen' är mycket av hemtjänsten numera utlagd på entrepenad, och går under termen "hushållsnära tjänster".

    Just nu är många kommuner ute med ansökningar om "sommervikarier", då skall du först och främmst ringa till din kommun, och har de annonsera ute så sök dem skriftligt. Ofta skall man söka genom en sida som heter "offenliga jobb", Där man lägger upp en CV, och skriver en personlig intresseansökan.

    Kolla på platsbanken under: Rubriken: "Hälso och sjukvård" Du kan även kolla under "socialt arbete", där man söker personliga assistenter. Lycka till!

  • tfo

    ja man kan jobba fast man inte är utbildad, men då som timvikarie, som har sina för och nackdelar..om du ska få fast så måste du har utbildning, men den utbildningen kan du får genom jobbet om dom tycker du gör ett bra jobb..

  • tfo

    lönerna är olika beroende på vart man jobbar och hur länge man har jobbat.

  • godaw

    ! min kommun är timmlönen ca 103kr/ tim. + evt. OB + semesterersättning.

  • 3 barns mamma84

    Klart du får jobb

    Jag är själv utbildad och har jobbat på äldrebonden i evigheter.
    Trivs jätte bra.
    Lön det beror på om du jobbar dag kväll eller natt


    Ebba 050607 Amadeus 080814 Mf 15/12-09 min ängel
  • kimsi

    I vår kommun har outbildade 97 kr/tim och en outbildad hos oss får endast timvik (alltså inga längre vik utan utbildning)

    Hur det är att jobba inom hemtjänsten då:
    * Fysiskt och psykiskt jobbigt (tunga lyft, man upplever mycket som man måste lära sig att hantera, allt från otrevligheter och våld till dödsfall och tragiska sjukdomar)
    * Man får inte vara äckelmagad (folk skulle inte tro mig om jag berättade en del av sakerna jag upplevt på jobbet)
    * Beroende på distrikt, van och bra bilförare

    Men hemtjänsten är också oerhört roligt och lärorikt. Men jag tror de flesta blir förvånande över dagens hemtjänst, detta med matlagning och städ förekommer knappast längre utan nu är det mer ett vårdyrke i ordets rätta bemärkelse.

  • SillaLóa
    kimsi skrev 2010-03-10 15:11:40 följande:
    I vår kommun har outbildade 97 kr/tim och en outbildad hos oss får endast timvik (alltså inga längre vik utan utbildning) Hur det är att jobba inom hemtjänsten då: * Fysiskt och psykiskt jobbigt (tunga lyft, man upplever mycket som man måste lära sig att hantera, allt från otrevligheter och våld till dödsfall och tragiska sjukdomar) * Man får inte vara äckelmagad (folk skulle inte tro mig om jag berättade en del av sakerna jag upplevt på jobbet) * Beroende på distrikt, van och bra bilförare Men hemtjänsten är också oerhört roligt och lärorikt. Men jag tror de flesta blir förvånande över dagens hemtjänst, detta med matlagning och städ förekommer knappast längre utan nu är det mer ett vårdyrke i ordets rätta bemärkelse.
    Hur pass äckliga saker? Du får gärna berätta lite mer :)
  • kimsi
    SillaLóa skrev 2010-03-10 16:57:05 följande:
    Hur pass äckliga saker? Du får gärna berätta lite mer :)
    Ok...här kommer några exempel då:

    * Kommer hem till dement person som plockat av sig blöjan och sitter och kletar med sin egen avföring, det var avföring ÖVERALLT!

    * Har skurat mer spyor än jag kan räkna (testa att jobba under en magsjukeepidemi så vet du vad jag pratar om)

    * Kom hem till en person där det satt en råtta i hans gröttallrik

    * Personer som har sådan snusk hemma hos sig konstant så stanken är obeskrivlig och helst skulle man vilja sprita hela sig själv när man lämnar huset

    * Urin och avföring hör till varje arbetspass i princip, testa sedan att tömma en stomipåse så har ditt luktsinne verkligen fått sig ett test

    * En person (som inte har någon diagnos som påverkar det mentala) lever utan vatten och toalett, duschar aldrig och gör sina behov på en hink i hallen (stank som inte går att beskriva)

    * Skulle till ett ställe där det enbart var städ, alltså var vi bara där var tredje vecka. Eftersom x inte alltid var hemma vid städen har vi nyckel, ingen öppnde när jag knackade så jag låste upp och gick in. Tog mig bara över tröskeln innan jag höll på att kräkas, något luktade vidrigt men jag visste inte vad. Behövde bara vrida huvudet åt höger för att inse vad det var, en död kropp som redan gått en bit in i förruttnelseprocessen.

    Ja detta var några få exempel.
  • 3 barns mamma84
    SillaLóa skrev 2010-03-10 16:57:05 följande:
    Hur pass äckliga saker? Du får gärna berätta lite mer :)
    Här är det städ matlagning medicin utdelning tvätta kläder ducha ta hand osv!
    Ebba 050607 Amadeus 080814 Mf 15/12-09 min ängel
  • kimsi
    3 barns mamma84 skrev 2010-03-10 17:08:22 följande:
    Här är det städ matlagning medicin utdelning tvätta kläder ducha ta hand osv!
    Fast det är väl inte det äckliga med jobbet
Svar på tråden Är intresserad av att jobba inom hemtjänsten.