• Anonym (Tjockis)

    Jag har blivit tjock..

    usch vad jag hatar min kropp.

    På ett halvår har jag gått upp kanske 8-10 kilo.
    Alla mina kläder sitter trångt, inget passar, valkarna hänger överallt och jag känner mig så ofräsch och ful.

    Provade ett par jeans idag i större storlek för att ha något att ha på mig -och jag började nästan gråta i provhytten. Jag känner inte igen mig.

    Jag har så svårt att komma igång och motionera och har även svårt med maten, att äta nyttigt och skippa godis och sånt.

    Jag vet att det är mitt eget fel och att det bara är jag som kan göra nåt åt det.
    Börja träna, äta nyttigt.

    Hur ska man få energi ? lust och ork?
    Är så less på mig själv

    Tips - råd ?

  • Svar på tråden Jag har blivit tjock..
  • Birgitta2

    Ta ett steg i taget. Skriv in dig på gym och träna två gånger i veckan. Gå direkt efter jobbet, eller sätt upp en fast tid för dig själv. Jag lovar - om två månader ser du absolut resultat!!! Under tiden kan du plocka bort något onyttigt i månaden. Chipsen slopas. Nästa månad slopar du choklad. Nästa månad slopar du läsk. Då blir det liksom inte så plötsligt. Och istället för potatis och ris så öser du på grönsaker istället. Det GÅR - om man tar det lugnt och inte gör allt för drastiskt.

    Men - unna dig en dag i veckan att äta det du tycker om utan dåligt samvete.

  • RiNan

    Jag skulle väga in mig hos viktväktarna för deras nya system tillåter lite kvällsmys, godis etc och man går ändå ner i vikt. Jag har vägt in mig där och har mumsat på både det ena och det andra och har gått ner 5,5kg på 8 veckor.

    En liten uträkning:
    Du har gått upp 9kg vilket är en uppgång på 0,3kg/vecka.
    Hos viktväktarna går man ner 0,5-1kg/vecka (själv har jag trots mitt godis och chipsätande gått ner 0,6kg/vecka i snitt... vissa veckor 1,8kg och andra veckor 0,2kg) så om du går ner 0,5kg/vecka så är du tillbaka om 18 veckor. Och mer om du inte grisar på som jag

    Genom att man faktiskt får unna sig saker så går det så mycket enklare. V

  • Anonym (Tjockis)

    Tack för era råd men det är svårt att hinna med, har också två små barn.
    Men jag ska försöka.

  • Birgitta2
    Anonym (Tjockis) skrev 2010-03-10 14:31:17 följande:
    Tack för era råd men det är svårt att hinna med, har också två små barn.Men jag ska försöka.
    Du jobbar alltså inte utan är hemma föräldraledig?
  • Anonym (Tjockis)

    Jag jobbar - barnen är på dagis.
    Men det är så fullt upp jämnt och jag vet inte hur jag ska hinna med allt.Jag funderar på att börja kanske med Nutrilettdryck eller något sådant kanske.

  • Birgitta2
    Anonym (Tjockis) skrev 2010-03-10 14:52:02 följande:
    Jag jobbar - barnen är på dagis.Men det är så fullt upp jämnt och jag vet inte hur jag ska hinna med allt.Jag funderar på att börja kanske med Nutrilettdryck eller något sådant kanske.
    Du kan be din arbetsgivare att få två timmars träning i veckan på arbetstid. Många arbetsgivare går med på det UTAN löneavdrag. Det kallas friskvård. Då går du en timme tidigare från jobbet två ggr i veckan. Och då får man INTE fuska och åka hem och fika istället .  Glöm de där dryckerna, när du väl börjar äta ordentligt igen så är du på väg upp igen. Du måste ändra på din livsstil - för det är DEN som satt sig på dig.
  • Heranell

    Nej, gud, kör inte en pulverkur! Det är jättelätt att man går upp allt och lite till efteråt. Jag provade själv förra våren, gick visserligen ner, men sen gick jag upp allt och 5 kg till. Not worth it.
    Nu är jag med i viktklubb.se och har gått ner 8,5 kg sen årsskiftet. Äter samma mat som övriga familjen, fast mindre portioner, fler mellanmål (frukt), promenerar mer. Ganska enkelt. Jag tycker att en bra metod för viktminskning ska vara så enkel som möjligt. Och att man samtidigt får in lite nya, bättre vanor.

  • Anonym (också tjock)

    Hej!

    Här är en till som har tjockat till sig rejält! Har en trivselvikt på 65kg men vägde 70 när jag blev gravid med sonen. Sedan fick jag ett barn till och nu när yngsta är 1,5 år väger jag 77kg. Är arbetslös nu och har bestämt mig för att jädra ta tag i det. Så jag går en promenad 1h - 3 dagar i veckan. Det och sedan att inte äta något mer efter middagen kl 17 ska hjälpa mig att gå ner tänkte jag. Sambon fyller på påskafton så då ska jag tävla med mig själv och se hur mycket jag kan gå ner tills dess. Får sätta upp delmål och något mål i kalendern. Tävla med sig själv tror jag kan vara bra. Är liksom du ts, helt förtvivlad när jag ställer mig i provhytt eller försöker få på mig min kläder. Till sommaren ska jag vara en smalis igen!

  • Anonym (varit där...)

    Motion i all ära, men det som ger resultat är att ändra på kosten. Man måste träna mycket för att kompensera lite för mycket mat. Att jogga bort en 100g chokladkaka tar en timme, att promenera bort en lite för stor portion matkan ta drygt en timme också... Motion ger välbefinnande, bättre hälsa och kanske snyggare kropp, men har du inte tid så kan du gå ned ändå.

    Att äta bra kostar dig ingen extra tid, och att skaffa sig bra vanor gör att man håller vikten sedan också.

    Försök ta mindre portioner, och ta inte om mat. Ett bra riktmärke är att minska portionerna med en tredjedel. Drick vatten till och känn efter innan du tar mer - är det verkligen hunger, eller är det bara sug? Detta har hjälp mig till en vikt jag är helt nöjd med. Ät aldrig när du inte är hungrig, och ät dig aldrig proppmätt. Lär känna ditt "lagom mätt". 

    Och läs den här:
    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/margareta-bytte-spar-blev-86-kilo-lattare_4396545.svd

  • Anonym
    Heranell skrev 2010-03-10 16:32:57 följande:
    Nej, gud, kör inte en pulverkur! Det är jättelätt att man går upp allt och lite till efteråt. Jag provade själv förra våren, gick visserligen ner, men sen gick jag upp allt och 5 kg till. Not worth it.Nu är jag med i viktklubb.se och har gått ner 8,5 kg sen årsskiftet. Äter samma mat som övriga familjen, fast mindre portioner, fler mellanmål (frukt), promenerar mer. Ganska enkelt. Jag tycker att en bra metod för viktminskning ska vara så enkel som möjligt. Och att man samtidigt får in lite nya, bättre vanor.
    Fast hade du ätit dessa mindre portioner hade du inte gått upp igen efter pulvret. Så himla trött på folk som säger att man går upp efter pulver. Beror ju ENBART på vad man stoppar i sig efteråt. Detta gäller alla dieter.

    Ts, tycker absolut du ska testa Nutrilett. Det är ett supersnabbt och effektivt sätt. Sedan är det naturligt jätteviktigt att se över sina matvanor, men det är ju mycket enklare när du faktiskt nått ditt mål. Lycka till!
  • Anonym (me2)

    Här är en till där vikten börjar krypa uppåt sakta med säkert. Har gått upp 4-5 kilo som satt sig som en badring runt midjan. Inte kul.
    Tänker ta itu med det snarast med hjälp av pulver. Eftersom jag inte har så många kilo plus, så tänker jag bara byta en måltid per dag (kvällsmålet) mot pulver. Jag har gott om tid att gå ner och bli nöjd.
    Är tvåbarnsmamma och bilpendlar, så vardagsmotion finns inte utrymme för tyvärr...

  • RiNan

    Jag har också två småbarn och det jag kommit fram till på sistone när jag märkt hur mycket bättre jag mår efter mina -5kg är att man verkligen inte har tid till att inte träna eller tänka på kosten. Man har mer energi och orkar mer, man blir bättre förälder och av någon anledning känner jag mig inte lika överumplad längre utan kan bolla dagen bättre!

  • RiNan
    Anonym skrev 2010-03-11 00:59:38 följande:
    Fast hade du ätit dessa mindre portioner hade du inte gått upp igen efter pulvret. Så himla trött på folk som säger att man går upp efter pulver. Beror ju ENBART på vad man stoppar i sig efteråt. Detta gäller alla dieter. Ts, tycker absolut du ska testa Nutrilett. Det är ett supersnabbt och effektivt sätt. Sedan är det naturligt jätteviktigt att se över sina matvanor, men det är ju mycket enklare när du faktiskt nått ditt mål. Lycka till!
    Det är svårt att inte gå upp efter en avslutat kur då den innehåller så begränsat med kalorier och när man börjar äta vanligt så får man hur snålt man än försöker äta i sig mer kalorier än så. Men jag gillar pulverdieter, fast inte att man bara äter pulver. Sen vad gäller pulverdieter så ska man se till att hitta en med mycket protein i. Jag gick på Nutrilett (bytte bara ut frukosten) men när jag på gymmet gjorde en vägning där man ser fett, vatten, fettfrimassa etc så hade jag gått ner i både fett och fettfri massa och muskler vill man ju inte förlora eftersom ju mer muskler man har desto mer kalorier bränner man/dag. Så jag bytte till herbalife som innehåller dubbelt så mycket protein och så håller jag mig mättare längre. Jag tar alltid en sådan shake till frukost för annars går inte frukosten i. Är ingen frukost människa.
  • Azusephre

    Börja inte räkna kalorier o.s.v, det kommer du tröttna på. Säger som dom flesta att ät som alla andra i familjen, men mkt mindre portioner, mer grönsaker, mellanmål bestående av frukt och träna 2 ggr i veckan, så vips så sitter dina kläder som de ska igen

Svar på tråden Jag har blivit tjock..