• Äldre 10 Mar 16:57
    42211 visningar
    13 svar
    13
    42211

    Problem efter ryggmärgsprov.

    En liten tetig fråga.

    Låg inlagd på sjukhus för drygt en månad sedan. Hade precis bokstavligt talat landat i Sverige från Asien och blev jättedålig, ambulansen fick hämta mig mitt i natten och när jag kom in hade jag en vilopuls på 141 och en feber på 39,5 grader. Eftersom de inte visste vad de kunde vara blev de oroliga eftersom jag precis var hemkommen från Asien. De tog typ alla prover som existerar och jag fick dropp och ventolinmask (astma - inandningsmask) som jag fick ha för att överhuvudtaget kunna andas. Efter ett tag ville de ta ryggmärgsprov och kolla satt jag inte hade fått hjärnhinneinflammation varav läkaren på akutintaget började förbereda. Han stack in nålen och träffade en nerv, jag fick JÄTTEONT och började spy av smärtan nästan direkt. Han tog ut den och testade en gång till varav det blev ännu värre och jag bara låg och svettades och hulkade i en spypåse. Efter ca 10 minuters försök på den andra nålen gav han upp då jag helt plötsligt skrikit för full hals att alla inne i rummet skulle hålla KÄFTEN! Han gav då upp och lämnade rummet varav jag började storböla av chock då jag inte var beredd på att det kunde göra så fruktansvärt ont. Efter ett tag kommer läkaren in igen och säger att de skall hämta en narkosläkare eftersom han själv bara gjort detta några ggr tidigare och antagligen därför råkade sticka in nålen i nerverna/ryggraden hela tiden. När narkosläkaren kom bad jag om smärtstillande eller iallafall lugnande men nops fick inget denna gång heller. Han gjorde samma sak och stack in nålen, efter ett tag gick en så kraftig stöt rakt ner genom hela benet att jag helt okontrollerat böjde mig som på en reflex som en banan bakåt. Alla började dra i mig för att jag inte skulle röra mig och jag började i princip skrika då det kändes exakt som om någon höll på att långsamt köra in ett spjut av största storlek rakt upp i benet rakt in i rumpan. Tillslut fick dom tag i den där hemska vätskan och efter några dagar fick jag åka hem. Jag hade sådan fruktansvärt huvudvärk att jag inte klarade av varken ljus eller ljud och lyckades sova bort 3 dagar helt av förutom typ 1 litet besök på toaletten per dag som kunde ta 2 timmar att genomföra, detta slutade med att jag tillslut var tvungen att ringa efter ambulans igen eftersom jag var helt uttorkad och inte ens längre orkade resa mig ur sängen (fästmannen var just denna vecka i stockholm). Samma dag som de fick komma och hämta mig hade de ringt från sjukhuset bara för att meddela att proverna hade gett resultat. Jag hade fått svininfluensa. Kom in till sjukhuset och där konstaterade de att läkaren eller narkosläkaren hade kommit åt väldigt mycket nerver men även att min ryggmärk läkte vätska pga "skadorna" varav den fruktansvärda huvudvärken...fick GÖR starka mediciner och blev hemskickad. Sov bort ytterligare några dagar och hade fortfarande lika ont i huvudet. På helgen kom tillslut min fästman hem och blev skräckslagen när han såg benranglet som jag hade förvandlats till och började laga mat varav jag faktiskt lyckades få i mig 1 hel potatis och 1 pytteliten bit av en köttbit innan jag var tvungen att vila mig i ytterligare en dag utav den påfrestningen. Det här kan ju bli precis hur långt som hellst, men nu till problemet. Jag har fortfarande JÄTTEONT när jag lägger mig på rygg och skall sova, stöten eller nerven som de kom åt gör fortfarande ont och det känns som hela benet på höger sida brinner/krampar. Huvudvärk får jag fortfarande även fast det är över 1 månad sedan nu och illamåendet går inte över, spyr fortfarande ungefär 1-2 ggr per dag pga akuta starka smärtor, emn som försvinner igen efter ca 5 minuter. Kan detta vara farligt eller går det över och gör en ryggmärgsbedövning lika helvetes jäkla ont som att ta ryggmärgsprov? Börjar bli orolig.

  • Svar på tråden Problem efter ryggmärgsprov.
  • Äldre 10 Mar 17:45
    #1

    Vilken obehaglig händelse!

    Det onda kan sitta i. De har ju riktigt "misshandlat" dig så det kan säkert ta lite extra tid.
    När jag hade en ryggmärgsbedövning som satt kvar i 3dygn, hade jag samma typ av smärta som du kvar en dryg vecka där sticket lyckades på första försöket. Det brände, smärtade, stack och bultade.

    Men att kräkas av smärtan en månad efteråt skulle jag inte acceptera utan att det undersöktes noggrand. Ryggmärgen är inte att leka med, människor blir ju ibland t.o.m förlamade av ett felstick.
    Sök akut och vägra åka hem utan en grundlig undersökning. hittar de inget så har du rätt till en second opinion hos vem och vart du vill i landet.

  • Äldre 10 Mar 17:47
    #2

    Det är en sak att ha ont och att vara öm. Det är en helt annan sak att ha så svåra smärtor att man kräks flera gånger dagligen.

  • Bedan
    Äldre 10 Mar 17:52
    #3

    åh herregud! tog dom ett prov av din ryggmärg! varför då!?!

  • Äldre 10 Mar 18:20
    #4

    De trodde att det kanske var hjärthinneinflammation eller nått sånt.

    Jag funderar faktiskt på att åka in men känns så dumt eftersom jag 99% av dagen inte längre känner av det alls förutom om jag lägger mig ner då plus att det kommer sådana attacker, men de går ju över fort. Tänkte mest ifall det kanske är vanligt...man blir ju orolig.

  • Äldre 10 Mar 18:20
    #5

    *hjärnhinneinflammation menar jag såklart...sorry

  • Äldre 10 Mar 18:23
    #6
    Jackie85 skrev 2010-03-10 18:20:03 följande:
    De trodde att det kanske var hjärthinneinflammation eller nått sånt.Jag funderar faktiskt på att åka in men känns så dumt eftersom jag 99% av dagen inte längre känner av det alls förutom om jag lägger mig ner då plus att det kommer sådana attacker, men de går ju över fort. Tänkte mest ifall det kanske är vanligt...man blir ju orolig.
    Då räcker det ju med att ringa och be om en koll om du är orolig. Uppfattade det som att det var hela tiden. Vore det något allvarligt låter det mest logiskt att det sitter i hela tiden.
  • Umbrag­eous
    Äldre 10 Mar 18:23
    #7

    Jag var med en vän när hon fick göra detta pga misstänkt hjärnhinneinfl.
    Hon hade huvudvärk i 3 dagar efter så hon inte tog sig upp. Låg och krälade på golvet som mest och spydde. Då stack de ändå RÄTT på försök nummer ett.

    Jag har bilder från provtagningen pom någon vill se den gigantiska nålen!

  • Äldre 10 Mar 18:40
    #8
    Umbrageous skrev 2010-03-10 18:23:50 följande:
    Jag var med en vän när hon fick göra detta pga misstänkt hjärnhinneinfl.Hon hade huvudvärk i 3 dagar efter så hon inte tog sig upp. Låg och krälade på golvet som mest och spydde. Då stack de ändå RÄTT på försök nummer ett. Jag har bilder från provtagningen pom någon vill se den gigantiska nålen!
    Det är vidriga nålar de har i ryggen. Sen när man hör "knaket" blir det ännu mer läskigt.
  • Sinikk­a
    Äldre 10 Mar 18:42
    #9

    Det är inte kul när de är bakom en o man inte kan se vad som sker.
    Lumbalpunktion (ryggmärgsväåtskeprov) kan man  råka ut för så skräm inte folk för det.
    Jag har gjort tre, på den tiden man ej diagnosticerade MS lika fort som nu.
    De gick bra och har haft huvudväårk en gång.

  • Äldre 10 Mar 18:51
    #10
    Sinikka skrev 2010-03-10 18:42:11 följande:
    Det är inte kul när de är bakom en o man inte kan se vad som sker.Lumbalpunktion (ryggmärgsväåtskeprov) kan man  råka ut för så skräm inte folk för det.Jag har gjort tre, på den tiden man ej diagnosticerade MS lika fort som nu.De gick bra och har haft huvudväårk en gång.
    Det är nog det otäckaste tror jag, att man inget ser.

    Men jag är inte riktigt av samma åsikt som du
    Jag tycker det är viktigt för varje människa att vara medveten om riskerna. Det finns nog inte många saker som är värre inom sjukvården än att råka ut för besvärliga eller t.o.m livslånga komplikationer man inte fått reda på i förväg att de existerade. Då har patienten inte fått möjligheten att göra ett aktivt val, vilka risken h*n är beredd att ta för nyttan med behandling etc. Det är inte läkaren som ska avgöra den saken för patienten. Det är inte h*n som ska leva med det.
  • Äldre 11 Mar 08:22
    #11

    Bara en fråga som är helt off topic, men som jag kom att tänka på. Ifall jag skulle vilja ha sådan där epidural eller vad det heter under en framtida förlossning, kommer detta göra lika ont då och går det till på samma sätt? För jag har hört att de går in i ryggen då med. Hade ju helt klart tagit det ändå med tanke på att smärtan som uppstår vid ett ryggmärgsprov antagligen känns som ett myggstick jämförelsevis, men ändå hade ju inte varit roligt att bli hemskickad från bb med ett spädbarn och inte kunna resa sig, klara ljud, ljus eller kunna äta på flera veckor. Hade ju varit direkt obra.

  • Äldre 11 Mar 08:37
    #12

    Usch vilken obehaglig historia!
    Jag tycker nog att du ska kolla på det iaf för så där ska det ju inte vara.
    Med lite otur så har dom skadat en nerv och det kanske kan vara bestående.

    Min dotter fick ta exakt samma prov när hon var 4 månader.
    Jag klarade inte att vara med i rummet för då hade jag klappat till läkaren. Hennes skrik kommer jag aldrig att glömma, hon har aldrig någonsin varit så fruktansvärt ledsen! Det var nog det värsta jag har varit med om och jag är så tacksam att hon var så liten för det är absolut inget hon kommer ihåg nu när hon är 2,5 år.

  • Äldre 2 Sep 22:29
    #13

    Läste detta långt senare än tråden skrevs.

    Jag har haft svininfluensan som TS hade - den huvudvärken är precis lika djävulsk som den man kan få få av ryggmärgsprov. Jag tror influensan interfererat med symptomen på svininfluensan och gjort allt mycket värre. 

    Hoppas du är bra nu 

Svar på tråden Problem efter ryggmärgsprov.