• zoolog­ico
    Äldre 11 Mar 12:35
    34855 visningar
    5 svar
    5
    34855

    Tips på pedagogiska aktiviteter till förskolan?

    Hej, jag skulle verkligen behöva lite tips på styrda (helst pedagogiska) aktiviteter som man kan hålla i på förskolan. Jag är verkligen dålig på att komma på sådant. Alla förslag uppskattas!

  • Svar på tråden Tips på pedagogiska aktiviteter till förskolan?
  • zoolog­ico
    Äldre 11 Mar 17:51
    #1

    Inga tips? Skulle verkligen behöva det.

  • MOLLYB­ANG
    Äldre 12 Mar 23:59
    #2

    Inom vilka områden? Några favoriter jag har är

    Känslopåse där du placerar olika föremål i en påse och barnen får var och en sticka ner sin hand beskriva det de känner och låta vännerna gissa,
    inom matematiken kan de slå en stor tärning eller bara få dra en lapp, där de får olika uppdrag exempelvis hoppa 3 jämfotahopp, kryp mellan benen på en fröken, ställ dig bakom någon med mera

    eller läs en saga exempelvis en munmotoriksaga, (bara att googla på detta så får du fram exempelvis gumman som städar)

  • Äldre 31 Mar 09:24
    #3

    Bornholmsmodellen är bra för barnens språkliga medvetenhet. Den nya boken har massor av tips på lekar. Ingvar Lundberg är författaren.

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127723003

    Mattelekar: Låt barnen sortera saker utifrån hur de passar ihop. Låt barnen göra enkel addition och hitta på räknesagor till det. Läs en räknesaga och låt barnen tillsammasn komma på vad svaret blir t ex Fyra katter satt i ett träd. Två kattet klättrade ner, hur många satt kvar?"

    Finns också en bok som heter Mattelekar. Mycket bra.

  • nnx
    Äldre 12 Apr 13:05
    #4
    zoologico skrev 2010-03-11 12:35:25 följande:
    Hej, jag skulle verkligen behöva lite tips på styrda (helst pedagogiska) aktiviteter som man kan hålla i på förskolan. Jag är verkligen dålig på att komma på sådant. Alla förslag uppskattas!
    Jobbar du på en förskola och behöver pedagogiska tips, eller vad menar du?
  • Thu 23 May 2019 14:00
    #5

    Hej!
    Jag har givit ut en bok med en tillhörande handledning fylld med lekar, pyssel, samtalstips och övningar till förskoleålder. 
    Boken heter "21 tankar i en enorm liten bok om att bli stor inombords".
    Jag har lagt ut den som tips på Facebookgruppen. I den gruppen finns också massor med nyttiga tips. Om du är nyfiken på min bok är min mailadresss info@saltodevita.com och nedan har du länken till FB-gruppen för pedagoger. Den har ca 45000 (!!!) medlemmar :D så det finns verkligen mycket att hämta där! -  www.facebook.com/groups/241235809296888/


    Pedagogiska tips och trix för oss som jobbar i förskolan=)

Svar på tråden Tips på pedagogiska aktiviteter till förskolan?