• Scaniamamma

    förlossning

    Om min mamma haft väldigt lätta förlossningar finns det möjlighet för mig att det blir så för mig också??

  • Svar på tråden förlossning
  • Förlossningspedagogen

    Hej!

    Ja, det är inte omöjligt, MEN förutom att det kan finnas en ärftlig faktor beror din förlossning på en mängd olika faktorer vilket gör att det absolut inte är något att lita på - vem du är, det du har varit med om, hur du mår, hur ditt barn mår och ligger i för ställning, vad som händer under förlossningen (om du får dropp eller bedövning t ex) mm mm.

    En välkänd och erfaren barnmorska som arbetar på en av Stockholmsklinikerna frågar alltid "sina" mammor hur deras EGEN födelse var. Hon menar att hur vi FÖDS påverkar hur vi sedan FÖDER! Om vår mamma varit orolig och rädd menar hon att det kan göra att även vi upplever den rädslan när vi sedan ska föda vårt barn. Tänkvärt!

    Varför inte fråga din mamma om hur hon UPPLEVDE din förlossning? Om hon tyckte att det var jobbigt skulle jag ta det som bra information och försöka förbereda mig väl, gå igenom mina egna rädslor osv. Jag gillar alltid att tänka att jag förbereder mig på ett sätt som gör att jag har MARGINALERNA på min sida...

    Lycka till!

    Kram
    Anna

  • Scaniamamma

    Okej för min mamma har som sagt haft väldigt lätta förlossningar
    När vattnet gick när hon skulle föda min storebror så var hon ute och plockade svamp sen när hon kom in till sjukhuset tog det 10min sen var min bror ute.
    När jag föddes hade hon inga direkta värkar men medans dom väntade på ambulansen så hann hon föda mig.
    Det längsta har varit med min lilla syster där det var lite komplikationer så efter att hon kommit in till sjukhuset så tog det 1timme innan hon var ute. Och då har hon åkt in direkt när hon känt värkar alla gångerna. Så ända gången hon han få någon sorts smärtlindring var med lillasyster då han hon med lite lustgas innan det var klart.

Svar på tråden förlossning