• Blivande Lundamammor

    Alla "Made in Denmark"!

    Hur går det för er?

    Vi är nu i vecka 31 och tiden går snabbt, snabbt.. Snart är vi föräldrar! : )

  • Svar på tråden Alla "Made in Denmark"!
  • Apolline

    Vad märkligt, jag är i vecka 25 och tycker att tiden är seeeg som kola. (Även om jag minns hur mycket jag tyckte v.25 var när jag själva var i typ v.8)

    Men när man väl har passerat de oroliga veckorna så gör det inte så mycket att tiden går långsamt just nu eftersom jag mår bra, njuter av att vara gravid, och det är snart vår! Vi ska gifta oss också, och de planerna lär väl uppta min tid den närmaste månaden även om vi "bara" ska göra det borgerligt och sedan ha en fest hemma.

    Till sensommaren ligger vår alldeles egna bebis i vagnen och snusar medan jag njuter av ett glas rosé. Oh vad mysigt det ska bli! Bebisen framförallt förstås.

    Börjar bli dags att ordna med faderskaps och försäkringspapper snart kanske, har ni andra börjat? Hur har ni i så fall gjort när den som inte är gravid ska anmäla till försäkringskassan att hon ska bli förälder? Så att det inte blir problem när hon ska ta ut närståendedagarna...


     

  • smultronbål

    Är bara i v 17 och tiden går verkligen seegt. Har haft rätt mycket foglossning sedan ett par veckor. Livet lunkar på och vi gottar oss med inköpslistor och planering.

    Apolline: vi ligger ju ett tag efter er och om jag var du skulle jag börja utreda SGI så ni har det klart innan alla semestrar. Dvs. börja rätt snart, man vet ju aldrig hur lång tid det kommer att ta.
    Jag tror att vi kommer att lämna faderskapsutredningen till efter födseln, eller ev precis innan.

    Jag längtar otroligt mycket till hösten, jag som vanligtvis hatar hösten. Mysa med vår lilla bebis och gå härliga promenader.

  • Blivande Lundamammor
    Apolline: Åh, ja, ett glas rosé i trädgården medans bebisen sussar i vagnen! Det längtar jag också efter.. :)

    Vi ringde och frågade vår familjerätt och de ville vänta med all kontakt tills barnet är fött. Så vi lugnar oss nog och tar tag i allt då. Min fru har inte gjort någon anmälan till föräldrakassan då jag ska vara ledig ett helt år först och sen blir det hennes tur. De första tio dagarna kan du ju ge till vem som helst, så vi får väl läsa på när det närmar sig om hur det fungerar rent praktiskt..


  • Gaytjej

    Vår Jordnöt har hunnit bli 3,5 vecka, han väger nu 3,9 kg (gått upp ett halv kg på 8 dagar!) och han har fått ett namn: Alvar.

    Just nu ligger han i fruns knä och läser Kerrs Guldfalken tillsammans med henne. När han inte sover eller äter eller gosar eller blir omkringburen så sitter han i babysittern korta stunder, ligger i sitt babygym och tränar armarna och kommer med nya läten och så är han med ute i stallet och mockar och med ut på hundpromenad, antingen i vagn eller i bärsele. Sover bra på natten, dvs han vaknar och äter en del men somnar alltid om på en gång. På dagarna så växlar han mellan att var mr Sunshine och mr Cranky Pants...

    På fredag ska vi till familjerätten för faderskapsutredning. Har ingen koll på hur många möten detta kommer att ta och hur lång tid det sedan kommer att ta tills dess att närståendeadoptionen är i hamn - men jag får en känsla av att det kanske kan avklaras redan innan sommaren?! Familjerättskvinnan verkar pigg och engagerad i vårt fall - vi är förstås alldeles först med detta i vår lilla kommun.


    www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • Punkemmi

    hallå!
    Jag är i v 28 och tycker också det är seegt!
    Är sjukskriven sen ett tag pga bäckenbottenuppluckring.
    Ja det är väl dax att börja ta tag i det här med faderskapsutredning/adoption. Känns inte så kul. En djungel. Vart börjar man? Vilka ringer man först? Har ni något bra tips?

    Bebis är gjord på storkklinik och mår prima i alla fall. Det är skönt.

  • Apolline

    Aha, de där 10 dagarna får man tillfällig föräldrapenning, så den är inte baserad på lön? Då spelar det ju ingen roll om hennes papper hos Försäkringskassan inte är klara när bebisen föds.




     

    Annars mår jag fortsatt bra. Magen börjar vara lite i vägen ibland (v.26) men när jag i slutet av förra veckan berättade för en kollega att jag ju inte kunde jobba i augusti eftersom jag ska ha barn i juli så tittade hon på mig och sa ”Men grattis, vad roligt, ska ni adoptera?”  


     


    Annars så vet nog alla både på mitt och sambons jobb. Tycker det är många som kommit fram och berättat att även de gjort/gör IVF, och flera singlar som vill höra mer om hur man inseminerar i Danmark och verkar överväga det alternativet. Vi har bara fått positiva reaktioner på att vi ska ha barn, och jag tycker det är skönt att det ”normaliseras”. Inte för att jag har något emot att vara annorlunda, men för barnets skull.

    Ok, nu ska jag leta trådar om faderskapsutredning och adoption!

  • janol23

    Har tre små "made in Denmark". Ännu bara vecka 10 men senast idag tre små fina rackare som växer som de ska och så stora som dagen innebär!

Svar på tråden Alla "Made in Denmark"!