• DenNamnbitne

    Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

    Här är inget namn utdött{#lang_emotions_surprised}! Det är 13 stycken mycket spännande och fina flicknamn från lite olika platser. 6 från lite olika platser: England, Tyskland och Grekland och 7 som är tagna ur den nordiska namnfloran. Många är mycket omoderna så ni får visa lite hänsyn mot gamla tiders människor i er bedömning. Titta tex på Gustavas bärartapp! Dessa namn är alltså inte mina största favoriter men ändå mycket spännande namn. Välj och fraka! Men tag endast en kaka{#lang_emotions_tomte} (från namntomten)


    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 19:59
    För den som gillar statistik. Så här många svenskor bar dessa namn år 1890:)

    Ingeborg= 17.136
    Arla = 28 (276 år 1973)
    Eufrosyna = 1.029
    Eulalia= 579
    Götilda= 708
    Ottiliana= 656
    Gustava= 32.563

    De andra namnen fanns ej med i 1890 års statistik. Jag vill slå ett slag för Götilda som jag tycker är ett tjusigt namn!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?
  • 071001

    Av dessa, i mitt tycke rätt hemska namn, gick rösten till Norna.

  • La Lola

    Ingeborg!
    Jättesött!


    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • DenNamnbitne
    071001 skrev 2010-03-15 11:21:04 följande:
    Av dessa, i mitt tycke rätt hemska namn, gick rösten till Norna.
    Ja, de är ju ganska långt ifrån dagens modenamn{#lang_emotions_laughing}
  • Tina A

    Gillian och Arla.
    Hade inte varit ett mejeri så hade de vat mycket finare.

  • DenNamnbitne
    La Lola skrev 2010-03-15 11:21:56 följande:
    Ingeborg! Jättesött!
    Ja, det är riktigt fint, och kanske det namnet flest känner till och därför kan acceptera. Nästa stora modenamn?
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • Sencha

    Arla skulle ju vara fint - om inte.... Funkar ju lika kasst som Milda.

    Euphrosyne tyckte jag om i min ungdom.

    Duva riskerar få lite för många konstiga kommentarer, både om fåglar och "Du - va?"

    ... så jag lägger min röst på Norna.


    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • DenNamnbitne
    Tina A skrev 2010-03-15 11:23:36 följande:
    Gillian och Arla. Hade inte varit ett mejeri så hade de vat mycket finare.
    Ja, de är tjusiga och jag håller med. Jag har inget emot deras mjölk men det är svårt att ge ett barn namnet Arla- när ALLA associationer går till mjölk!
  • wity

    Ottiliana!
    Det lät mäktigt!


    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ BF 100807 ♥
  • DenNamnbitne
    Sencha skrev 2010-03-15 11:25:01 följande:
    Arla skulle ju vara fint - om inte.... Funkar ju lika kasst som Milda. Euphrosyne tyckte jag om i min ungdom. Duva riskerar få lite för många konstiga kommentarer, både om fåglar och "Du - va?" ... så jag lägger min röst på Norna.
    Ja, tyvärr är ju mjölk den enda associationen man får. Annars är ju betydelsen vacker. Arla kommer antingen av ordet arla dvs tidig eller av ett äldre nordiskt namn. Euphrosyne/Eufrosyna är rätt intressanta men mycket krångliga. Norna är fint!
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • DenNamnbitne
    wity skrev 2010-03-15 11:26:30 följande:
    Ottiliana! Det lät mäktigt!
    Javiss- men långt är det. Under en tid 1700-tal tror jag, vad det på modet med långa namn. Då fanns både Ottiliana, Gustaviana och Abrahamina{#lang_emotions_sunny}
Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?