• Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 17 Mar 09:25
    18658 visningar
    15 svar
    15
    18658

    Någon som vet hur mycke pengar man får om man är stödfamilj?

    Jag har stödfamilj till mina 2 barn på 5år och 4år.Har dom hos stödfamiljen varannhelg då pappan inte alls finns med i bilden eller någon annan familjemedlem.Undrar hur mycke dom får i pengar för att ha mina barn?är bara nyfiken.

  • Svar på tråden Någon som vet hur mycke pengar man får om man är stödfamilj?
  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 11:26
    #3
    Anonym (Karin) skrev 2010-03-17 09:51:49 följande:
    I Karlstad får en stödfamilj ca 1500kr/helg: www.karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlsta.../$all/C5A5F4BBBC9FC5F0C125744A0036D4ADI Järfälla har de ett lite mer komplicerat räknesystem, men du kan ju räkna själv och kolla: www.jarfalla.se/upload/Politik/Social/2007%20...
    okej men är det samma summa oavsätt om de e små eller stora barn?Har alltid trott att man får mer tex om man har problem barn
    Anonym skrev 2010-03-17 10:02:45 följande:
    Det var ingen dålig summa! För två barn blir ju det 3000kr!!
    Nej de va inte dåligt det
  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 11:32
    #5
    Anonym (Karin) skrev 2010-03-17 11:30:50 följande:
    Ingen aning, men i Järfälla-länken är det mera specificerat. Det verkar vara lite olika från kommun till kommun. Dessutom känns Karlstads-länken mer som allmän info för vem som helst, lite upplysning - medan Järfälla-länken känns lite mer som info för dem som är berörda. Jag googlade fram de här två sidorna. Googa på ersättning stödfamilj + din kommun, så kan du få mer relevanta svar
    okej ska göra det är bara nyfiken denna familjen är helt underbar iaf och är så tacksam att det finns hjälp att få
  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 11:38
    #7

    Hittade en sida där de stog att man bara får ersätning för 8timmar/dygn och de va 800kr/barn

  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 11:40
    #8
    Anonym (anna) skrev 2010-03-17 11:33:18 följande:
    ja men det är indelat i två olika delar. Omkostadsdel - den stora ca 1000 (för oss) arvode - den lilla delen - lönen. (400)När vi var avlastningsfamilj så gick de efter normer. inte en krona över och vi fick 1476kr tror jag. ca 400kr var vår lön för att ha detta barn i vår familj fredag - söndag. omkostnaden ska täcka - el, mat, slitage, vatten, aktiviteter (badhus, gröna lund osv) transport, kläder osv. Vi hade en 12årig kille som i princip åt upp omkostandspenggen på tre dagar. Dessutom hade soc som regel att vi skulle ha en aktivitet varje helg när han var här. Allt från gröna lund till pimpla på sjön. Räkna ut hur länge vi fick spra ur dessa 1000 kr för att kunna köpa åkband, mat, ta oss till sthlm osv.Dessutom fick vi lov att byta lgh för det ansågs att han skulle ha ett eget rum när han kom och inte bo med vår son. Så att vi fick högre hyra brydde sig ingen om. Så tjäna pengar på avlastningsfamilj de gör man inte. ren o skär välgörenhet. Men vi kände att vu hjälpte till så för oss var det värt det.
    okej men lätt nästan på dig de du skrev här att ni trodde ni skulle bli rika på det och va besvikna hoppas verkligen inte den familjen som har mina barn tänker så
  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 11:43
    #9

    den familjen där mina barn är dom har inga krav på sig att göra något när barnen är där men sen e mina "små" nöjda med saker som inte kostar också.dom e överlyckliga bara dom får gunga

  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 11:50
    #11
    Ari Gold skrev 2010-03-17 11:44:08 följande:
    Kan ju vara olika beroende på barnens behov också, och om det är en LSS placering eller sociala skäl.karlstadslänken kan jag inte komma fram på men järfälla länken avser ju lss-behov.
    vad är LLS placeriing?

    Jag har själv sökt hjälp då jag har äldre barn också som vill ha tid med sin mamma.Men för övrigt är de inget "fel" på mina "små" bara att jag behöver tid me mina äldre barn
  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 12:02
    #13
    Ari Gold skrev 2010-03-17 12:00:24 följande:
    LSS är lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Barn med funktionshinder har rätt till avlastning genom tex kontaktfamilj pga att de tillhör LSS personkrets. Det är en lagstadgad rättighet för dem,Andra barn och deras föräldrar kan också behöva miljöombyte och avlastning av sociala skäl och då är konaktfamilj något man kan få möjlighet till efter en individuell bedömning.Normalt sett sköts frågor kring stöd genom LSS, och stöd på sociala grunder av olika förvaltningar i kommunen så kontaktfamilj är så at säga två olika stödformer även om de har samma innehåll. Att ta emot ett barn med omfattande funktionshinder kan av givna skäl ge en annan ersättning än att ta emot ett barn som bara behöver miljöombyte.
    Aha okej
  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 12:20
    #15
    Anonym skrev 2010-03-17 12:12:52 följande:
    Det blir lätt överdrifter.. Det är inte välgörenhet ni har bedrivit! Självklart åt inte grabben för nästan hela omkostnadsdelen. Normen ligger väl på ca 1500 kr/månad för ett större barn på heltid med alla mål. Fre-sö kan han inte ha ätit för 1000 kronor, det gör nästan 500 kronor per dygn och det skulle betyda ca 15000 kr/månad i matkostnad för grabben... Inte en chans att det är rimligt.
    håller med dig men hon/han trodde väll att dom skulle bli RIKA på det och blev besvikna när dom inte fick mer pengar

    Min äldsta son är 15år och han äter mycke men äter inte upp några 1000kr på en helg skulle mer tro att han äter 2000kr/månad
Svar på tråden Någon som vet hur mycke pengar man får om man är stödfamilj?