• Rosielou

    Efterlyssning! Se hit alla med uretrit/urinrörskatarr.

    Hoppas kunna hitta andra kvinnor där ute som lider av uretrit. Denna mycket besvärliga sjukdom som är både svår att få diagnos på och svår att behandla. Jag har själv fått besvär i v 20 av min grav och har precis påbörjat en kortisonbehandling hos urolog. Vi måste dela med oss av de råd och tips vi har. Tack

  • Svar på tråden Efterlyssning! Se hit alla med uretrit/urinrörskatarr.
  • Rosielou

    Täta trängningar sveda, kramp i urinröret. Symtomen går i vågor men finns där hela tiden.  Mycket obehagligt!


    Jag tror inte att det är vanligt i samband med grav, inte enligt de läkare + bm jag träffat. Men det kan ju ha med hormoner, muskler, nerver å göra. Tydligen vet man inte riktigt orsaken men det är vanligt om man tidigare har haft problem med urinvägarna - som jag haft. Det vore som sagt mycket värdefullt om andra med samma problem ville dela med sig.
  • Anonym (botad)

    Hej!

    Har haft problem med urinrörskatarr och fått upprepade behandlingar av urolog. Dock försvann alla besvär efter min första dotter föddes, tydligen inte helt ovanligt. Håller tummarna att samma sak skall ske med dig!

  • Anonym (Här med)

    Hej .
    Jag har lidit av uretrit i omgångar i ungefär 4 år,(sen sonen föddes)
    I början trodde jag att det var uvi men det visade neg gång på gång.
    Ts:jag vet inte hur du upplever själva symtomen men jag känner mig ständigt kissnödig och sveda efter att jag varit på toaletten.Jag kan gå på toa en gång i halvtimman vilket inte förbättrar något enligt min gynekolog eftersom blåsan/urinvägarna blir överkänslig.
    Jag har lidit av det så länge så det blir ju som en del av vardagen , men visst finns det perioder då det känns liiite bättre och jag inte behöver kortisonet.Annars får jag behandling 2 ggr/veckan så man är ju stammis haha!
    Jag kan själv uppleva att det blir lite lättare när det är varmt ute men det är ju så olika.
    Rådet jag har fått är att inte kissa på minst 4 timmar efter behandling och försöka hålla mig så länge som möjligt till vardags.
    Annars så tycker jag inte det finns så mycket info om uretrit så jag har inga råd att ge dig tyvärr.
    Hoppas det blir lättare av behandlingen.

  • Rosielou

    Vad glad jag blir för svar! 


    Anonym botad: Hade du besvär innan du blev gravid? Hur upplevde du tiden efter förlossningen jag menar med svedan och så? Upplevde du att besvären tilltog under grav?
    Anonym här med: Får du kortison 2/gg veckan konstant? Upplever du att behandlingen hjälper dig? Den här vinterns kyla förvärrar absolut besvären, värmekudden min bästa vän.
    Var bor ni? Tips på bra urologer, gynekologer? Jag bor i sthlm
    Tack igen! Skönt att inte vara ensam
  • Anonym (Här med)

    Nu har jag haft ett uppehåll i 2 månader,men annars så är det 2 gånger i veckan i början och efter 4 behandlingar ungefär så brukar jag kunna klara mig med 1 gång i veckan.
    Jag känner att mina besvär lindras jättemycket , synd bara att det kommer tillbaka hela tiden =/

    Jag går hos en läkare på Lovisa läkarmottagning , bor i Norrköping så det var ju inte mycket till hjälp.

    Hur fick du kontakt med en urolog? Här måste man få remiss och läkaren verkar inte så pigg på att skriva en sån.
    Det finns ju ändå en liten risk att det kan vara något annat också som en urolog kan se?

  • Rosielou

    Skönt att höra. Hur länge upplever du att besvären försvinner efter behandlingarna? Eller lindras de bara? Har du testat akupunktur? 


    Jag fick kontakt med urolog genom min bm. Har du varit gravid, fött barn med besvären?
Svar på tråden Efterlyssning! Se hit alla med uretrit/urinrörskatarr.