• Love family

    Ser barn som går i mellanstadiet och högstadiet som röker

    Jag går förbi en stor skola låg,mellan och högstadiet, ser små killar som knappt ser ut att vara 12 röka, likadant med flickorna. Märker inte skolan att dom luktar rök? Eller föräldrarna. Skulle ni kunna langa cigg till era tex 15 åringar som har börjat röka? Verkar vara för många affärer som tillåter att dom köper. Jag vet en tobak som säljer till barn som jag kommer att anmäla. Antar att jag ska ringa polisen och ge tips om den tobaks afären och det ska göras på bums.
    En  bekant till mig berättade om en mamma som sa en gång att hennes dotter hade börjat röka och hon handlade åt sin minderåriga för hon skulle ju ändå få tag på cigg. Sorgligt:(


    Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Svar på tråden Ser barn som går i mellanstadiet och högstadiet som röker
  • lövet2

    Jag ser ungar röka på vår skola också. Men eftersom vi bor i ett så pass litet samhälle, så vet jag vilka ungar det är, vem som köper ut åt dem och vad deras föräldrar tycker. Här är det mest tjejer som röker, och det är pojkvänner, äldre kompisar eller deras föräldrar som fixar cigaretterna ...




  • KlasStures mamma

    det är tragiskt! Jag skulle ALDRIG ge mitt barn cigg (och då röker min sambo och jag på fest). Dubbelmoral? hyckleri? Kanske det. Men vi vet att vi inte borde röka och skulle därför inte vilja att vår dotter fastnar i samma beroende!

    de handlare som säljer till minderåriga borde få REJÄLA böter och vid återkommande brott fängelse. AHr jobbat på bensinstation och där var minderåriga som försökte... De blev riktigt förbannade när de inte fick handla =) Men det ska man skita i!!!!

    Undrar om den föräldern skulle köpa droger till sitt barn oxå med samma motivation???

  • Eleni

    Ja det är sorgligt.. Konstig inställning också(mamman) för att om man inte köper ut till mindre får dom ju inte tag i cigaretter lika ofta och kanske inte blir beroende. vet inte hur det funkar annars, kanske är bara nån i klassen som har nån kontakt och då säljer till kompisarna? Ofta ser ju barnen mycket mindre ut än de faktiskt är i den åldern, särskilt killar, så det kanske inte är så många tolvåringar ändå, men tråkigt iaf. tror inte det finns så mycket du kan göra. men att namäla butiken är ju ett jättebra initiativ! Konstigt att dom som har butik tycker det är värt att ta den risken..

  • Anatha

    På högstadiet smygrökte vi på rasterna men vi dålde lukten med tuggummi munspray m.m. och händerna tvättade vi och smorde in med handkräm för de testluktade lärarna på ibland. Luktade man rök ringe lärarna hem men det gjorde vi nästan aldrig. Man kan även böja en pinne på mitten och sätta cigaretten i klykan och röka med den så luktar inte händerna rök. Vill man dölja så går det.

  • lokisse

    har det inte varit sa i alla tider?


    Difficile est saturam non scribere
  • aaiva88
    Anatha skrev 2010-03-17 14:09:22 följande:
    På högstadiet smygrökte vi på rasterna men vi dålde lukten med tuggummi munspray m.m. och händerna tvättade vi och smorde in med handkräm för de testluktade lärarna på ibland. Luktade man rök ringe lärarna hem men det gjorde vi nästan aldrig. Man kan även böja en pinne på mitten och sätta cigaretten i klykan och röka med den så luktar inte händerna rök. Vill man dölja så går det.
     Haha schyst det där med pinnen! Vi brukade torka av händerna på gräset eller på ett löv, då luktade man natur istället för rök :)

    Mamma visste att jag rökte ibland när jag gick i högstadiet men tyckte det va bättre att röka än att dricka, röka blir man iaf inte dum i huvudet av. Och man kan inte bli utsatt för en massa skit.
    Nä, hellre att min son röker nån gång då och då när han är 14 än super sig full och hamnar i bråk eller blir misshandlad.
  • Eisa

    Otroligt hur de vågar. Jag vägrade tjuvröka. Trödde jag skulle få hostattack och kvävas.

  • FreeForAll
    Eisa skrev 2010-03-18 21:19:15 följande:
    Otroligt hur de vågar. Jag vägrade tjuvröka. Trödde jag skulle få hostattack och kvävas.
    Jag vågade inte heller. Började röka när jag blev stor istället. Tufft va?
  • Lillan1971

    Väldigt vanligt att så små röker tyvärr. Började själv röka när jag var ung och min äldsta dotter började när hon var 13.. Drog in hennes pengar, utegångsförbud, ja jag försökte med det mesta. När hon var 15 gav jag med mig och har även köpt cigg till henne.. Fy så hemsk jag är ;)


    Mamma till fem ♥ Från&med dagen du blir mamma har du ditt hjärta springandes utanför kroppen för alltid ♥
  • längtar och väntar
    Love family skrev 2010-03-17 14:02:54 följande:
    Jag går förbi en stor skola låg,mellan och högstadiet, ser små killar som knappt ser ut att vara 12 röka, likadant med flickorna. Märker inte skolan att dom luktar rök? Eller föräldrarna. Skulle ni kunna langa cigg till era tex 15 åringar som har börjat röka? Verkar vara för många affärer som tillåter att dom köper. Jag vet en tobak som säljer till barn som jag kommer att anmäla. Antar att jag ska ringa polisen och ge tips om den tobaks afären och det ska göras på bums. En  bekant till mig berättade om en mamma som sa en gång att hennes dotter hade börjat röka och hon handlade åt sin minderåriga för hon skulle ju ändå få tag på cigg. Sorgligt:(
    Vi ringer hem till föräldrarna vid minsta misstanke om att de röker. Tror det är sällan som föräldrarna köper ut, utan de hittar affärer där de kan köpa cigg i.
Svar på tråden Ser barn som går i mellanstadiet och högstadiet som röker