• Momag

    pappans lediga 10 dagar

    Vi ska ha barn vilken dag som helst nu. Blandade känslor, spännande, men jag är också orolig över allt som ska hända.

    Min sambo älskar sitt arbete, egen företagare, och arbetar mycket. Hans arbete är säsongsbetonat.

    Eftersom högsäsongen i hans företag drar igång om ett par veckor, antagligen när bebis kommer ut, så har vi talat om hur han ska kunna vara ledig från jobbet den första tiden, för att vara tillsammans med mig och bebisen. Alltså olika möjliga vikarier och inhoppare som kan göra hans jobb. Han har sagt att han talat med en del ersättare som kan hoppa in, så jag har känt mig lugn.

    Nu visar det sig att han bara tänkt vara "ledig" under själva förlossningen och det dygn vi får stanna på BB. Sen tänker han gå tillbaka till jobbet igen.

    Jag sa till honom att jag missuppfattat honom och att jag förutsatte att han skulle ta ut i alla fall de 10 dagar pappaledigt som är brukligt att göra år 2010. Jag trodde att vikarierna skulle täcka för de dagarna??!!

    Vi har alltså missuppfattat varandra och han tänker bara vara ledig under förlossningen + 1-2 dygn till.

    Jag känner mig så jävla sårad, rädd och sviken.

    Eller överreagerar jag?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-19 10:15
    Vi har pratat lugnt och sansat om hur vi ska göra och vi har kommit överens. Han tar ut de tio dagarna, men han kommer att bli tvungen att sticka iväg emellanåt för att leda arbetet. Hans förhoppning och önskan är att vara hemma med bebisen och mig så mycket som möjligt.

    I sommar kommer han att vara hemma väldigt mycket eftersom då finns inte så mycket att göra på jobbet. Det känns skönt och jag känner mig så lättad.

    Tack för ert stöd!

  • Svar på tråden pappans lediga 10 dagar
  • Krake

    Jag hade reagerat som du. Vet ju inte exakt hur ni lever ert liv, men ja, jag tycker allt att nån vecka kan det väl åtminstone vara värt när man har satt en helt ny människa till världen. Dessutom är det inte säkert att du mår så strålande den första tiden, så hans ben och armar kan nog behövas hemma rent praktiskt.


    Är det ert första?
  • norgesessan

    Hade också reagerat som du...2 veckor med båda hemma gör så mycket...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Toppen9

    Du överreagerar absolut inte.
    I början behöver du ju hjälp med att få mat och dricka (markservicen som min BM kallar det) eftersom man oftast inte har tid/ork att fixa det när man ska ta hand om sin bebis i början. Dessutom har du då nyligen gått igenom en förlossning, vilket inte är lite även om allt har gått perfekt.

  • Momag

    Ja, det är vårt första barn. Han är så coollugn och verkar inte förstå alls att det kommer att bli en jätteförändring. Känns som om han tror att vi ska få en hundvalp...

    Jag är så besviken på honom och sista ordet vår diskussion är ännu inte sagt. Jag upplever att han lägger 75 % av ansvaret på mig när det gäller vår bebis och allt som behöver göras kring den.

    Så mycket för jämställdheten.

  • Lena

    Min man var hemma de första sex veckorna med mig och dottern. Jag hade aldrig gått med på att han hade varit hemma mindre än två.

  • arkeologitjejen

    Du har helt rätt. Självklart klarar man sig själv på något sätt, men helt ärligt, det där funkar inte, han måste ta ledigt och hjälpa dig. Du vet ju inte nu hur du kommer må efter förlossningen, men jag minns att det var skitjobbigt ett bra tag efteråt. Man är dödstrött och får inte ens i sig mat vissa dagar när man är själv efter de där tio dagarna. Sätt ner foten nu och gör det med bestämdhet!


    Linnea 080310
  • norgesessan

    Stå på dig, kräv att han ska ta sitt ansvar hemma den första tiden...Gör vad du kan för att han ska fatta att det är mer än att ploppa ut en unge...


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Krake

    Bättre att han ordnar med vikarier nu och förbereder sig på att vara hemma två veckor, än att det krisar ihop sig och han måste ordna med det från en dag till en annan. Om du lägger fram det så kanske han fattar? 


    Sen när ni har de veckorna ihop kommer han väl att upptäcka själv att det inte är nån hundvalp...
  • Hannaliv

    Nä det va dåligt. Första veckan var jag totalt handikappad, fick ont efter bara ett par steg så laga mat eller bara hämta ett glas vatten kunde inte jag. Killen var min betjänt kan man faktiskt säga. Det kändes jättedumt men jag hade inget annat val än att be honom om allt. Utan honom hade jag fått svälta tror jag.

    Nu vet man inte hur det blir för dig om du kanske är både pigg och smärtfri men om inte annat så borde han ändå ta chansen att lära känna sitt barn.

  • AannaH

    När jag o sambon fick vårt första barn hade han oxå företag..han va inte hemma de 10 första dagarna men företaget va nystartat så hna va ju tvungen att vara där. Men jag klarade det fint ändå. Men o andra sidan hade jag ju inte komplikationer heller. Men får man det då måste man har sin man hemma för nu när vi fick vårt andra barn så blev jag sjuk o då fick han vara hemma sina 10 dagar+ vår sons föräldradagar 1 vecka för nu hade jag inte klarat ta hand om allt själv. Men det är klart du blir besviken på din man om du missuppfattat honom..hoppas han ändra sig o vill vara hemma med dig.


    Robin -97 Nemo -05 Elina -10
Svar på tråden pappans lediga 10 dagar