• Anonym
    Äldre 18 Mar 19:00
    11298 visningar
    42 svar
    42
    11298

    Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!

    Du kan vara alldeles lugn. Eftersom ni går på utredning för ett av barnen ang ADHD så har ni tagit tag i situationen på bästa vis. Ni får den hjälp ni behöver och har inget att oroa er för.

    Det blir bara ett samtal och ingen utredning mest troligt.

    Jag hatar männsikor som springer och anmäl till soc för allt och ingenting.

  • Anonym
    Äldre 18 Mar 19:01
    #2

    Dom kommer väl och besöker er och pratar om hur er livssituation ser ut. Jag tror at för din egen skull ska du inte vara för agressiv även om du känner dig kränkt. Se det som att hellre att ett par bli anmälda i onödan än att man missar ett barn som faktikst har det dåligt.

    Det där med att skrika och att dom inte hör annars tycker jag verkar konstigt om dom inte är hörselskadade så är det klart att dom hör dig fast dom kanske ignorerar dig och då tror inte jag att skrika är den bästa lösningen.. men det kan jag ju inte veta efter att ha läst dina få rader här..
    lycka till :)

  • Anonym
    Äldre 19 Mar 00:10
    #8

    vet hur det är!!
    min mamma har anmält mig för 3e gången i hämd att jag brytit kontakt med henne.
    fast familjerätten gjort en utredning och klargjort mig som aktuell vårdnadshavare(i e tvist)

    men helvetet tar aldrig slut.
    ts du kan va lugn tycker ja de kommer gå bra.

  • Anonym
    Äldre 19 Mar 00:28
    #10
    Anonym (..) skrev 2010-03-19 00:26:33 följande:
    Du behöver nog inte vara orolig.. Det ska mycket till för att dom ska ta barnen ifrån er.. Dom arbetar inte så, fast det är många som tror det. De sista dom vill göra är att ta barnen ifrån sina föräldrar... Du är kallad på möte, där kommer en kärring ställa lite frågor efter hur anmälan såg ut och så kommer hon bedöma om det behövs en utredning eller inte.. i ditt fall låter det som att det inte kommer bli det.. Men OM det skulle bli en så går det till så att ni blir kallade på några möten och sen blir det ett nötverksmöte med barnens närmsta. Dom vill bara hjälpa så om ni blir utredda så kommer ni bli erbjudna familjestöd eller liknande, vad ni nu skulle kunna behöva... Du kan bara vara lugn. Jag och min sambo vart utredda. BVC gjorde en anmälan då min sambo (missbrukare, nu mer nykter:D:D) var med dit påverkad av droger.. vilket sågs som väldigt allvarligt (givetvis) Jag mådde verkligen piss under det halvåret vi vart utredda, men det gick bra:D Men det var nog det värsta jag varit med om, fick magsår och allt möjligt.. man tror ju det värsta... dom sa gång på gång att dom absolut inte kommer ta våran dotter då jag värkar vara en bra mamma som ser till barnets bästa osv... men man hade det ändå på hjärnan
    vad krävs för att de ska ta barnen?
  • Anonym
    Äldre 19 Mar 16:47
    #15

    Försök se det som en chans att få riktig hjälp. Det är inte som att soc kommer att ta era barn bara för att det kommit en anmälan.

  • Anonym
    Äldre 19 Mar 17:10
    #16

    Oroa dig inte för anmälan! Soc. måste ju kolla upp alla anmälningar de får in, och de vet att de flesta föräldrar tar hand om sina barn på att bra sätt! De vet också att det kan vara jobbigt att vara förälder ibland, och särskilt till barn med förmodad neuropsykiatrisk diagnos. Berätta gärna det för soc.

    Det verkar som om du har det ganska tufft just nu! Ibland blir det så, med jobb, barn i trotsåldrar, osv samtidigt, och då orkar man inte lika mycket som vanligt, och det blir ibland så att man skriker istället för att vara pedagogisk... Det finns väldigt bra föräldrautbildningar i kommunerna, tex. Cope, Komet, osv. På dem får man lära sig sätt att hantera stressiga och jobbiga situationer med barnen, och framför allt - att undvika dem! Man kan tex ha belöningssystem som gör att barnen får mycket och positiv uppmärksamhet när de gör bra saker. Om man är ensamstående är det extra bra att gå en sådan, eftersom man inte har en annan förälder att bolla idéer med hemma. Ofta finns det barnpassning i samband med kurserna. Kolla med BVC, skolan eller soc om det finns något sådant i din kommun!

  • Anonym
    Äldre 19 Mar 19:14
    #19
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-19 17:55:05 följande:
    jOBBIGT, jaa det är bara förnamnet! Men det jobbiga är just min äldsta son!När han inte är hemma (dom få ggr farmor kan tänkas ha honom) så är det såååå lugnt!Men så fort han kommer innanför dörren börjar livet igen!Han lyssnar inte alls och kan inte acceptera något!Ofta går han ut när han blir arg o skriker o gapar också. (det har säkert grannen hört)Men vad gör dom alltså brukar dom vilja träffa barnen också osv?Varför jag e rädd är för att min son brukar skrika att slå mig inte, (har vi aldrig gjort), och min 5-åring har sagt på dagis att om jag inte sover på natten så får jag smisk :S När jag frågar varför han säger så...så vet han inte!Nä jag vet inte usch lika bra att skita i allt!
    Vadå skita i allt??? Det kan du ju inte, för det är ju dina barn, och ditt ansvar, och om du ger upp blir det bara värre! (Och vem är det då som får det allra värst - jo, du själv...)

    Säg till soc när de kommer att det har varit en jobbig period, att det har blivit värre med din son, att ni väntar på utredning, osv. Kanske kan de hjälpa till så att ni får förtur?

    Håll dig lugn vid besöket, börja inte ösa ur dig klagomål på sonen (men berätta om svårigheterna), och var öppen för ev. förslag till hjälp. Där jag bor har vi "Familjeverkstaden", som är för alla föräldrar, och många tycker att det ger "en vitamininjektion" som ger ny kraft.
  • Anonym
    Äldre 21 Mar 21:44
    #21
    Anonym (lugn...) skrev 2010-03-19 22:38:42 följande:
    Jag har blivit anmäld ett antal gånger och senast kom en socialsekreterare hem för att träffa dottern också - eller se hur vi bodde, vad vet jag. Hon påpekade att samspelet mellan mig och dottern var bra och detta ledde (som de andra anmälningarna) inte till någon utredning. Så hur du hanterar barnen (samt pappan) spelar in massvis, tror jag. Var inte rädd för soc. - de jag träffat har bara velat hjälpa till och dom är människor precis som vi så ta det bara lugnt och var ärlig och sansad så kommer det att gå fint för er. Vad jag vet så brukar det börja med ett möte hos sociala (utan barn) för att sedan ev. bli en hemmakoll. Annars varnar dom inte alls utan göra så fina oväntade besök hemma. Så har det varit för mig och jag misstänker lite grann att det är liknande rutiner i hela vårt avlånga land. Lycka till!

    Hej!

    Min "mamma " har anmält mig med mitt ex typ 4 gånger.
    Varje gång la dom ner de bara men eftersom hon anmält mig så många gånger att dom måste göra en utredning. ligger i en vårdnadstvist så dom anmäler gärnet.

    har ingen relation med min mamma flyttade hemifrån tidigt.
    Hon har hotat ta min son ifrån mig.

    min syster kommer träffa soc och berätta hur hon är med.7


     


     


    har goda ref från kvinnojouren m.m

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 11:37
    #22

    Vi har blivit anmälda men de lade ner det på en gång. Jag tycker du ska berätta allt som det är, filma om du kan och visa dem hur ni har det hemma och säg att du tycker det är skitsvårt och inte vet hur du ska hantera situationen på ett bättre sätt. Förhoppningsvis kan ni få HJÄLP. De tar inte barn ifrån föräldrarna bara sådär, det ska krävas mycket för det.

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 18:55
    #23
    Anonym skrev 2010-03-22 11:37:52 följande:
    Vi har blivit anmälda men de lade ner det på en gång. Jag tycker du ska berätta allt som det är, filma om du kan och visa dem hur ni har det hemma och säg att du tycker det är skitsvårt och inte vet hur du ska hantera situationen på ett bättre sätt. Förhoppningsvis kan ni få HJÄLP. De tar inte barn ifrån föräldrarna bara sådär, det ska krävas mycket för det.
    vad krävs för det?
  • Anonym
    Äldre 26 Mar 18:05
    #26

    Alla är vi människor som gör misstag, även dom på soc. Tror dom flesta föräldrar har skrikit och tagit tag deras barn i armen några gånger, Vilket jag oxå har gjort. Ibland kan saker bli för mycket även för en vuxen men däremot är jag noga med att säga förlåt, min son kan bli arg och gapa och skrika på mig vilket jag kan förstå ibland, han har rätt att bli arg på mig oxå ibland.

Svar på tråden Någon har anmält mig anonymt till Socialen!!!!