• Anonym
    Äldre 20 Mar 10:05
    32185 visningar
    14 svar
    14
    32185

    kan onda axlar och nacke ge yrsel?

    har konstant ont i mina axlar och nacke och även rygg...

  • Svar på tråden kan onda axlar och nacke ge yrsel?
  • Anonym
    Äldre 20 Mar 10:07
    #1

    ja det kan det..huvudet får för lite blod/syre om man är riktigt spänd, därför kan man få yrsel. Även ångest och nervositet/oro kan ge yrsel...

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 10:10
    #2

    okej tack...har haft yrsel lite till och från en längre tid nu!sen jag började jobba efter mammaledigheten i oktober...jobbar inom hemtjänsten och vi har många tunga kunder!sen blir det extra yrsligt när jag blir stressad!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 11:29
    #5
    CoolJen skrev 2010-03-20 11:13:42 följande:
    Jag fick yrsel av stress, även spända muskler just runt axlar/nacke är ju även stresssymtom...
    hur ofta fick du yrsel??
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 12:22
    #8
    CoolJen skrev 2010-03-20 12:15:47 följande:
    Det var till och från, sporadiskt. Kunde hända när jag jobbade, satt ner, stod upp...alltså inte när jag gjorde nåt specifikt. Ibland kunde det vara en gång/ dag, ibland kunde det vara en period emellan. Jag hade också mycket spänningshuvudvärk(även det stresssymptom) Jag fattade först inte att det var strss utan gick till läkaren för yrseln, dom kollade hörsel, balans men sedan insåg även jag att detta kom då jag var som mest stressad. Tror egentligen att jag var utbränd/på väg att bli utbränd för sedan blev jag även väldigt trött och ville inte göra annat än sova, vilket resulterade i ännu mera stress eftersom jag inte hann göra något, ibland blev jag även apatisk trots att jag hade miljoner saker att göra så orkade jag liksom inte göra nåt förutom att ligga i soffan och bara ligga där. Ont i nacke/axlar hade jag ju även oxå och som andra sagt att muskelspänningar kan ge yrsel men du borde ju även fundera på vart muskelspänningarna kommer ifrån.
    ok!jag har som sagt olika perioder..har varit bra med yrseln nu ett tag men nu för nån dag sen så kom det tillbaka...och mår inge bra psykiskt just nu!jobbigt på jobbet..mycket att göra hemma!dåligt med pengar för min sambo e arbetslös..så vi får knappt i hop till räkningar...är mycke sånt man går och oroar sig!
    sen kan jag inte sitta still...springer runt och grejjar med nåt hela tiden!finns ju alltid nåt att göra..mår bra när jag sitter stilla och tar det lugnt!är även fumlig..tappar saker men det beror väl på yrseln..men är ingen yrsel som snurrar runt runt utan mest en ostadighetskänsla på nå vis!hur artade din yrsel sig?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 21:27
    #11
    Chula skrev 2010-03-21 19:21:46 följande:
    Jag är sedan en vecka tillbaka konstant yr, när jag står, sitter, går, ligger. Lite bättre när jag ligger, men även då. Det är som att det är obalans i kroppen, ingen karusellyrsel utan som en ostadighetskänsla.. Är gravid i vecka 36 så man blir ju lite nojjig för förlossningen. Alltså om man ska vara lika ostadig då. Hade exakt samma sak för typ 5-6 år sedan. Då satt det i över 1 år.. Suck! Någon som känner igen det?
    var oxå yr när jag var gravid...min bm sa att det var normalt...kunde vara järnbrist!
    men när du blir yr eller ostadighetskänslan..kan du oxå bli lite fumlig?jag blir ofta lite skakis på handen om man säger så...speciellt om jag blir stressad!har det med yrseln att göra?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 22:01
    #13
    Chula skrev 2010-03-21 21:57:16 följande:
    Ja, jag hade det hela tiden i ungefär ett år.. De gjorde alla möjliga tester, men sa att det berodde på psykisk stress..  Nej, jag tror inte att det har med graviditeten att göra. Har haft sämre hb-värde än jag har nu, och då var jag inte alls yr. Jo när jag reste mig förstås. pga blodtrycket.  Har nu under graviditeten slutat med antidepressiva som jag ätit i nästan 10 år. Det har gått hur bra som helst.. tills nu då.. Gick nästan för bra för att vara sant, men nu kanske det betalas tillbaka.  Tror det kallar det fobisk postural yrsel eller psykogen yrsel. När man har bra på alla balanstester osv, men allt ändå svajjar hela tiden. För mig är det lite som om jag bar en tung kasse i ena handen och en lätt i andra. Som om allt är obalans, det känns som att jag ska ha dålig balans och ramla el så, men det verkar inte påverka balansen, har testat lite olika saker här hemma nu och tom när jag blundar har jag bara balans.  Ja, suck. Tänk om det ändå var pga nån brist el nåt så man bara kunde äta lite piller. Skulle ju vara så mycket enklare. 
    okej!jag har märkt en sak...att om jag försöker att inte grubbla och tänka så mycket på det så mår jag bra!som idag tex har vi varit borta hela dagen och jag har tagit det lugnt..har knappt varit nå yr alls!men nu kom vi hem och jag sätter mig och skriver om det och googlar och har mig...och då är jag yr!fan är det inbilning eller vad?
  • Anonym
    Äldre 22 Mar 15:18
    #14
    Anonym skrev 2010-03-21 22:01:00 följande:
    okej!jag har märkt en sak...att om jag försöker att inte grubbla och tänka så mycket på det så mår jag bra!som idag tex har vi varit borta hela dagen och jag har tagit det lugnt..har knappt varit nå yr alls!men nu kom vi hem och jag sätter mig och skriver om det och googlar och har mig...och då är jag yr!fan är det inbilning eller vad?
    Preisis så har jag...är mest yr när jag går och tänker på det,altså har det nog med psyket att göra. Jag är väldigt spänd i nacke och axlar, och lider av ångest! Så min yrsel beror nog på detta....
Svar på tråden kan onda axlar och nacke ge yrsel?