• stjärna4

    Avliva hund pga allergi!

    Skulle gärna vilja få kontakt med någon annan som tyvärr fått avliva sin hud pga allergi!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-21 22:49
    Glömde skriva att det var hunden som hade allergi!

  • Svar på tråden Avliva hund pga allergi!
  • stjärna4

    Ja det har vi,kom på att jag skulle ju skriva att det var hunden som hade allergi inte någon människa som var allergisk mot hunden som man kanske skulle kunna tro!

  • parvati
    stjärna4 skrev 2010-03-21 22:47:59 följande:
    Ja det har vi,kom på att jag skulle ju skriva att det var hunden som hade allergi inte någon människa som var allergisk mot hunden som man kanske skulle kunna tro!
    Ja hade tänkt tipsa om seriösa förmedlare annars. Vad tråkigt vad var det för allergi?
  • stjärna4

    Max var en 2-årig labbe/golden som var mitt allt!Tyvärr fick vi avliva honom i måndags pga hans allergi och svåra klåda pga det!Han fick sin första öroninflammation när han var 3 månader,och fick därefter 4 till på några månader.När han var ca 6 månader började han klia sig och fick som röda sår i ljumskar,armhålor m.m Såren blev röda sedan blev de som ruvor som han kliade på och sedan gick det tillbaka för att komma någon annanstans.Vi var flera gånger hos veterinären och påtalade hans klåda men han reagerade inte.Sista gången vi var där fick vi B-vitamin och andra vitaminer att droppa på maten men det hjälpte inte!Vi tog då kontakt med växjö djursjukhus som snabbt konstaterade att det handlade om allergi.Han hade svamp i tassarna och hudinfektioner,som han fick antibiotika för.Allergiutredning startades och det visade sig att han var allergisk mot det mesta bla kvalster och gräspollen.Vi började med hyposensibilisering och kortisontabl periodvis pga klådan.Han fick färskfoder.Trots sprutorna och kortisontabletterna hade han en väldig klåda och kliade sönder sig så det blödde på bla mun och tassar.Mot det hade han kortisonsalva.Han var så pigg och glad när han var ute men när han låg inne låg han hela tiden och bet på tassarna och kliade sig överallt.Han tappade också mycket i vikt trots samma aptit,kanske hade han någon annan sjukdom också!Han hade tappat muskler på huvudet och på kroppen pga kortisonet.Dagen innan han avlivades blev han jätteröd i ena örat och det var alldeles geggigt.Han skakade på huvudet hela tiden stackaren!Så i måndags bestämde vi tillsammans med veterinären att han skulle få somna in.Det var fruktansvärt men förmodligen bäst för honom pga hur dålig han var nu och det inte har börjat slå ut ännu ute.Det var ju så mycket utomhus som han inte tålde!
    Saknar honom oerhört mycket men nu kliar det inte på honom längre<3<3<3

  • hmcc

    Vet en som gjort det med sin schäferblandning pga av bl.a hans människorallergi (han var allergisk mot kvalster och gräspollen också)

    Detta var 15 år sedan så jag har ingen mer info om det tyvärr.

  • Lathundarna

    Fy så tråkigt att er hund drabbades så enormt! Har själv en allergihund, men det är inte alls i närheten av hur er hund hade det. Skickar er en extra tanke i sorgen.


  • stjärna4
    Lathunden skrev 2010-03-22 13:21:43 följande:
    Fy så tråkigt att er hund drabbades så enormt! Har själv en allergihund, men det är inte alls i närheten av hur er hund hade det. Skickar er en extra tanke i sorgen.
    Tack! om du vill får du gärna berätta vad din hund är allergisk mot,behandling m.m
  • Lathundarna
    stjärna4 skrev 2010-03-22 15:07:24 följande:
    Tack! om du vill får du gärna berätta vad din hund är allergisk mot,behandling m.m
    Hushållsdammkvalster men är även känslig för pollen. Får hyposensibilisering i form av sprutor av mig vid behov numera och det funkar *peppar, peppar!* bra. Genomgick en omfattande allergiutredning för 2 år sen (cirka) där vi skulle köra hela foderbiten, han fick lämna mängder med blodprover och grejer. Lärde mig en hel del om veterinärer genom den resan, och hans förtroende för den yrkeskåren är dessvärre i botten sen dess.

    Pälsen återhämtar sig vintertid och drabbas hårt vår/sommar. Men vi hoppas på att hitta rutiner om får det att funka bättre för honom. Han mår idag toppen och är lika pigg och glad som innan han blev sjuk, men det var skitjobbigt att se honom insjukna så fort (på ett par veckor förändrades allt drastiskt) och så kraftigt för 2½ år sen (kunde knappt gå pga smärta under tassarna, kliade sig sönder och samman, etc) och stå där helt handfallna med en veterinär som var helt galet knepig.

    Mina föräldrar har åtagit sig rollen som fodervärdar på honom nuför tiden då det funkar bättre hemma hos dem. Vi har ett luftvärmesystem i huset som drar runt all skit i luften och som han reagerar på. De bor dessutom vid havet, så sommartid är det inte ens hälften så jobbigt för honom att vara hos dem som det är att vara hemma hos oss här i inlandsskogen. Tråkigt för en annan då man ju naturligtvis saknar honom, men det bästa för honom.
  • zitos

    Hej! Jag var tvungen att ta bort vår älskade cockerspaniel i onsdags 17 mars pga allergi. hon var allergisk mot damm o kvalster och säkerligen mot pollen ... hon gick på kortison i ca 2 års tid... i onsdags slogs hela kroppen ut.. hon fick akut blodbrist och förmodligen innre blödningar pga alla mediciner hon åt ... saknar henne jätte mycket ...

  • stjärna4
    zitos skrev 2010-03-23 19:04:39 följande:
    Hej! Jag var tvungen att ta bort vår älskade cockerspaniel i onsdags 17 mars pga allergi. hon var allergisk mot damm o kvalster och säkerligen mot pollen ... hon gick på kortison i ca 2 års tid... i onsdags slogs hela kroppen ut.. hon fick akut blodbrist och förmodligen innre blödningar pga alla mediciner hon åt ... saknar henne jätte mycket ...
    Usch ja vad det är hemskt när man måste ta bort dem!Fick hon sprutor också eller?Hur märkte ni blodbristen?
  • zitos

    Hon fick aldirg sprutor mot sin allergi men vi hade specialfoder specialchampo kortisonspray osv ...
    vi tyckte att hon såg ut att må bra på onsdagen men så skickade min dotter ett sms till mej på jobbet att hon var alldeles gul i munnen och ögonen jag ringde veterinären direkt sedan upptäckte vi även att hon var gul på kroppen ... efter blodprover så konstaterades en blodbrist ... hon hade 1/3 kvar av alla röda blodkroppar... om hon skulle överleva var hon tvugen att få blodtransfussion och sedan operationer ... då bestämde vi oss för att lilla Rut skulle få somna in o slippa allt med mediciner osv...

  • stjärna4

    Usch ja så hemskt det är när ens djur är sjuka!Var det kortisonet som gjorde att hon fick blodbrist eller??

  • zitos

    om det var enbart kortisonet som orsakade blodbristen tror jag inet ... men det var en bidragande orsak...
    vi har en cockerspaniel till som heter Liv och hon har inte visat några tendenser till att vara allergisk utan hon är frisk som en nötkärna ... det är skönt....'

  • stjärna4

    Ja,det där kortisonet är nog inte så bra!Max tappade muskler på bla huvudet av kortisonet,och han skulle nog inte klarat sig utan kortison!

Svar på tråden Avliva hund pga allergi!