• princess77

    Taiwan,Thailand eller Colombia???

    Hej alla kloka tjejer och killar!
    Jag och min man har precis påbörjat våran spännande adoptionsresa och sitter här nu och diskuterar land.
    Thailand har intresserat oss från början men vi har förstått att köerna dit bara ökar och ökar.
    Taiwan lockar eftersom barnen verkar vara så bra omhändertagna och barnhemmen verkar hålla mycket hög klass.
    Colombia har vi också pratat om,härifrån kommer det mycket syskopar och vi kan tänka oss detta bara vårat medgivande går igenom på detta.

    Hur tänker ni?Taiwan och Thailand har ju en kö först i Sverige.Ca 2 år och sedan 2 år i landet.
    Colombia har ca 3 år väntetid men dit får vi skicka papprerna direkt nu till sommaren när utredningen är klar....
    Vi har än så länge samlat på oss 1 års väntetid hos FFIA och 3 mån hos BV.

    Tacksam för alla synpunkter

  • Svar på tråden Taiwan,Thailand eller Colombia???
  • Solvår H

    BFA har inga eller korta väntetider för Taiwan om man har medgivande för syskon. De söker just nu föräldrar till en syskontrio från Taiwan!


    Thailand skulle jag inte satsa på i dagsläget, väntetiderna är längre än två år i landet och de tar inte emot ansökningar i år. Får väl se hur det blir nästa år.


    Väntetiderna i Colombia är just nu 3-4 år på bb. Det kan ändras, dvs bli längre eller kortare. Jag skulle inte chansa på det utan satsa på Taiwan, helt klart.

  • xena

    Thailand kommer troligtvis inte ta emot ansökningar 2011 heller, men det är inte bekräftat utan man avvaktar ännu med det.

  • M2003

    Varför tveka på Taiwan? Ungarna är fina, mycket väl omhändertagna, adoptionsprocessen i landet fungerar otroligt bra och är säker för barn, bioföräldrar och för adoptivföräldrar, Taiwan är ett I-land, en demokrati och folk har det relativt bra. Landet liknar Japan mycket. Väntetiderna är lite mer humana än från många andra länder. Dessutom är Taiwan ett fantastiskt land att åka till med sina berg och dalar, subtropisk natur, varma källor, naturreservat, vackra parker, god mat och hav! Det finns dessutom en bra Taiwanlista här på nätet som man kan vara med på när man har bestämt sig, där man kan prata med andra som har eller skall adoptera från Taiwan.

  • Ålen

    Vi väntar barn från Colombia, via AC och de privata barnhemmen. Vi har haft Colombia som favoritland ända sedan vi började prata om adoption och det håller i sig än. Vad säger magkänslan?

  • princess77

    Magkänslan känner Taiwan,har känts bra sen vi började prata om landet för 6 månader sen.
    Tyvärr har vi stått i den kön (barnens vänner)kortast,ca 4 månader.
    I ffia´s kö har vi nu 10 månader.....

    Ja ja,i det långa loppet spelar det nog ingen större roll........

Svar på tråden Taiwan,Thailand eller Colombia???