• fruganL

    Ja, och hur ska man börja nu då? (4½ månader)

    Skrev på ecforum i söndags, men har inte fått något svar än, vilket är synd. Det forumet är det sannerligen ingen fart på. Så jag citerar mig själv och hoppas på bättre lycka här.


    Jodå, vi tänkte att vi skulle ha kommit igång tidigare än så här, men det har varit fullt upp med både det ena och det sjunde ändå. Faktiskt. (Och vem bryr sig väl om mina undanflykter liksom.) 

    Har försökt studera sonen och vi är rörande överens, jag och min man...hur fan ser man i förväg att han ska kissa? Jöss! Innan han bräser av rumptrumpeten så syns det däremot ibland, men jah, tre sekunders reaktionstid har man! 
    Köpte en potta här för några dagar sen ändå...men ja. Jag förstår inte. Vi förstår inte. 

    Så vi tänkte att om vi börjar med att sätta honom en stund när vi byter blöja och försöker byta blöja när vi tror att han kommer kissa (som en stund efter amning eller strax efter han vaknat) så kanske det blir en positiv snöbollseffekt. Men pottan är inte poppis! Han liksom spänner sig och vrider sig och vill hellre stå upp än att sitta på den. Verkar inte det minsta bekvämt. Har provat att hålla honom över handfatet och mellan mina ben på toaletten, men då kommer det nästa problem. Kisset kommer ju fara all världens väg! 
    Då kan man ju lika gärna vara precis var som helst, för ja så mycket kommer kisset fara runt typ överallt. 

    I don't get it! Vid ett tillfälle syntes det så tydligt att han skulle bajsa och ja hur mycket jag än skyndade mig så hann han börja i blöjan och sen blev verkade han måttligt road av att bli avbruten så inte vart det något bra där inte. 

    Så hur göööööör man egentligen?
  • Svar på tråden Ja, och hur ska man börja nu då? (4½ månader)
  • Pop84

    Känner mej rätt fundersam själv faktiskt, har precis börjat (försökt iaf) med min 3&1/2mån kille, men det är inte det lättaste. Jag ser ofta väldigt tydligt när han behöver kissa, då blir han orolig i kroppen, får snabbare andning och söker ögonkontakt - då sätter jag honom på pottan eller håller över toaletten, står där en liten stund utan att det kommer något...tänker jaha, det var väl något annat då...lägger ned honom på skötbordet och då kissar han såklart! Har lyckats med några kissningar men oftast så blir det på skötbordet. Vill han inte kissa när jag håller i honom? Min A bajsar oftast på morgonen och då har han blöja, tycker att han verkar lika förvånad som jag när det kommer. Jag vill också ha superbra tips på hur man lättast får det att funka. Hur långtid tar det innan man får en relativt fungerande kommunikation med barnet egentligen?


    Haha, det här var ju inte det svaret du hade hoppats på förstår jag. Skönt att veta att man inte är den enda som känner sig lite osäker iaf
  • nausika

    Hej FruganL,
    Lite snabba kommentarer...


    Fint att ni studerat sonens vanor. De flesta tycker att det är näst intill omöjligt att se att kiss är på väg. Enklast är därför att göra just så som ni tänkt - att erbjuda kissning utan blöja vid bestämda tillfällen på dagen, t.ex. efter sovstunder. Barn kan kissa/bajsa rätt regelbundet, men bara om de äter och sover regelbundet.

    Jag tror att det är viktigt att ha fokus på "kommunikation" i EC. Alltså att nöja sig med att ni lugnt konstaterar "Här kom kiss" när barnet kissar. Genom ögonkontakt och kommentar visar ni att ni är medvetna om vad barnet gör. Målet kan inte vara att alltid hinna till potta eller dyl i tid. Då blir det lätt stressigt. Är det blöjfritt bör man alltså vara på platser som tål kiss/bajs, ha papper/trasa tillgängligt och ev använda trosor/kalsonger som fångar upp. Blöjfritt behöver inte betyda naket. En kalsong ger också luftning och är lätt att ta av vid toabesöken.

    Alla som skriver om EC (i USA) skriver också att det är superviktigt att inte se det som prestation. Det ska alltså INTE vara ett mål att snabbt ha helt blöjfritt barn. Det är kommunikationen och medvetenheten om toabehov som är det fina i kråksången. På kuppen får barnet långa stunder under dagen med luftigt runt rumpan och friare rörlighet än vad en blöja tillåter. Periodvis kan man ha en "fin kommunikation" där man lyckas erbjuda toabesök vid rätt tillfällen och där barnet visar att det gillar toan. Periodvis är föräldrarna mindre fokuserade och barnen alltför upptagna av ny utveckling etc.

    Sen tror jag att alla EC-föräldrar kan hamna i fällan att ta barnet till toan på ett lite stressat vis. (Undertecknad är skyldig...) Det är lätt att bli lite "hög" när det funkar med potta och då vill man som föräldrer hinna dit jämt och så blir det tokigt när man kommer på sig själv med att "slita" upp barnet och rusa till toan. Inte så trevligt för den lilla/lille. Då får man ta sig en funderare och tagga ned. Kanske ha en potta i varje rum eller låta en hel del komma där det kommer.

    Du skriver att pottan inte är poppis. Då är mitt tips att gömma den i någon/några veckor. Gillas den inte blir det inte bra. Det här handlar ju om trevlig kommunikation om något som ska göras avspänt och naturligt. Pröva att hålla över handfat, ställ i duschen eller håll mellan dina ben när ni sitter på toaletten tillsammans. Ha rolig leksak tillhands och hitta på lite tokiga kissåbajssånger/ramsor för stunden när ni väntar på att något ev ska komma.

    Det är vanligt att barnet vägrar en viss plats (t.ex. potta) när något varit otrevligt där, t.ex. efter en extra hård och ond mage, magsjuka med ond lös mage etc. Då får man helt enkelt byta plats, ev ta blöja några dagar och sedan börja om, när det otrevliga glömts. Ett tips är också att ha pottan som leksak när den tas fram igen. Lägg lite kul saker i som barnet kan plocka med, innan den får funktion på toan igen.

    Och det där med kiss överallt. Jo. Eftersom man som föräldrer är van att hantera barnets kiss kan jag tycka att det inte är så farligt att hålla handen där kisset kommer för att hantera en vild stråle. Bara att tvätta efteråt. Det som kommer ut är sterilt. Eller så hittar man sätt att sitta så att kisset inte sprinklar.

    Lycka till!
  • nausika

    Hej Pop84,
    Häftigt att du ser när kiss är på g. Jag har läst att barnen kan ha lättare för att kissa då de ligger än när de hålls. Det handlar bl.a. om hur musklerna som släpper fram kisset kan slappna av lättare då. Se det som en framgång att kisset kommer på skötbordet. Då blir det i alla fall en kissning mindre i blöjan och barnet slipper ha blött på sig en stund efter.

    Att få en fungerande kommunikation behöver inte ta lång tid alls. Men det är INTE samma sak som att allt hamnar i en potta. Barnet kan titta upp och meddela "Nu är det på g"  men det kan vara helt ointresserat av att tas till toan.

    Precis som i resten av livet innebär kommunikation inte att den andre gör som jag vill.

    Det är ett kladdigt och utmanande äventyr det här. Ibland är jag är nära att ta på blöja för gott, men det blir aldrig så. När man blivit van känns det taskigt att barnet ska behöva gå i blöta och klumpiga blöjor. Och när det blivit som mest nedkissat och ofokuserat tar man ett djupt andetag och så börjar barnet plötsligt kissa varje gång man tar det till toan. I med- och motgång.

  • Pop84

    Nausika: Tack för ditt svar! Fick mej en liten tankeställare om kommunikationen som jag nog behövde

  • Kryssarinnan

    Min personliga erfarenhet är att timing funkar bättre än kommunikation från bebis-->förälder i början. Min son bajsade som nyfödd efter varje amning och det var så vi började, vid 2 veckor.
    Han lärde sig snabbt att förknippa kiss/bajs med en rad stimuli vid handfatet: att bli avklädd, badrummet, ställningen, mina ord. På det sättet kan man säga att alla de omständigheterna är kommunikation från förälder-->bebis. Skapa så många stimuli som möjligt. Sätt upp en leksak över handfatet som han kan pilla på, så att det inte blir som en trist skamvrå. Flirta i spegeln.

    Ganska snart började jag förstå att han till och från kommunicerade bebis-->förälder att han behövde bajsa: han började åma sig och stöna vid bröstet. Då avbröt vi amningen för ett toabesök och fortsatte sedan igen. Kiss är svårare, men även då börjar han att gnälla, t.ex. att han vaknar på natten eller gnyr i babygymmet. Då måste man ta honom snabbt innan han hinner bli ledsen, han kan inte hålla sig länge. Ofta är han dock för upptagen med något spännande för att signalera tydligt, eller så är vi för upptagna för att se och förstå.

    Ett problem är så klart att han gnäller även av andra orsaker, så ibland går man på toan utan att det kommer något - eller tvärt om, man kanske börjar amma. Det blir nog bättre sen när han lär sig tecken eller tal.

    Jag tror således att ni får börja dels med att iaktta hans signaler, men också med en rutin och att göra denna tydlig för honom. Ett tips jag läst är att börja med mornarna, då behovet att kissa och bajsa ofta är stort. Gör det direkt när han vaknar! (Då menar jag att inom 30 sekunder ska ni vara över handfatet, han har ännu inte fattat vitsen med att hålla sig ytterligare en minut utan det kommer att rinna till snabbt efter uppavaket.) Sedan direkt efter första morgonamningen.

    Under resten av dagen har ni redan en kommunikaions om inte innefattar EC, så börja med en rutin i den lätta ändan och ta resten allt eftersom. Säg ett enkelt ord när ni märker att han bajsar under dagen, behöver inte vara något annat än för kiss. Vi säger po-po-po. Säg samma över handfatet när ni kommer dit (signal att börja) samt när det kommer något (bekräftelse).

    Jag tror personligen att det är bättre att börja med att hålla sonen. Att sitta på potta kan nog kännas kallt, hårt och obekvämt om man inte samtidigt förknippar det med något skönt; att göra ifrån sig.
    När min son var 2 månader satte vi honom på pottan. Vi klädde av honom på samma plats, satte på pottan precis bredvid och sade samma ord. Det var tillräckligt många av de stimuli han kände igen från det vanliga toabesöket för att han skulle fatta vad han skulle göra.

    När det gäller kiss som sprutar åt alla håll så är det, som vi konstaterat i annan tråd, nog något man får acceptera. Rensa handfatet från tandborstar mm och stå ut med att det kommer på väggen bakom och rinner ner.

    Lycka till!

    P.s. Ingen är perfekt. Tänk att bara en enda bajsblöja ni slipper är skönt att bli av med och var nöjda med det lilla.

  • fruganL

    Ska ta ett ordentligt snack med maken så att han är med på tåget. När det gäller morgnarna så blir det dock mitt bekymmer eftersom det är jag som går upp först (till jobbet) på veckorna. 30 sekunder att ta av pyjamas, lira av blöjan och ta sig till badrummet känns ganska tajt dock. Men är det så att man inte kissar när man blir buren så borde det ju fungera att ta av i sängen och bära en nakenfis till badrummet. Det behöver kanske vara uppvärmt?


    Fast han är ju ofta klarvaken när min klocka ringer, så jah, hur det kommer gå får tiden utvisa. Än har vi nästan 1½ månad kvar tills han är sex månader och liksom ger upp kommunikationen.
    Tack för tips och tankar.
  • Kryssarinnan

    Naken... då riskerar du kiss på golvet hela vägen dit ;) De flesta pojkar, även de som inte är EC:ade brukar ofta kissa när blöjans tryck släpper och de blir fria att spraya ner allt på skötbordet. Kul! Utnyttja detta till att få honom att förknippa det med handfatet.

    Testa att i sängen förbereda genom att knäppa upp bodyn i grenen och vika upp flärparna på mage och rygg, och öppna blöjans kardborre (jag använder inte hel pyjamas med ben, för krångligt), gå till badrummet, och dra bort blöjan på plats över handfatet - för där och då kan det komma sprutande himla snabbt.

    Med 30 sek menade jag att det är så länge man kan förvänta sig att en "tränad" bebis kan hålla sig på morgonen, inte mer. Vi får se hur det går för er. Jag ska försöka ta tag i att skriva en del om anatomin bakom EC i tråden "här finns information".

    Det kan vara knepigt att balansera ett så stort barn som vi har på en arm medan man tar av blöjan, men jag har ett stadigt tag om hans ena lår och håller honom mot min midja med huvudet i armvecket ungefär. Släpper blöjan på toalocket, håller och kissar/bajsar, håller på en arm igen och tvättar med vatten och skumtvättlapp (utan tvål) och tar en liten handduk för ändamålet och går tillbaka till sängen där det ligger en bit plastad frotté. Där leker vi och klär på igen. Jag lägger honom säkert och går sedan tillbaka och viker ihop blöjan och tvättar händerna. Fast han ofta återanvända den torra blöjan. Är man två kan en hålla i position med båda händerna och den andre kan sköta avtagande och tvätt mm.
    Att även kunna använda potta och toa är skönt för mig nu när han börjar bli tyngre. Om han bajsar i pottan använder jag bara papper, det blir ju bara ett par droppar och så klart inte utsmetat över skinkorna.

  • fruganL

    Vi har pyjamas med ben fast jag kan tänka mig att det byts ut mot body nu framåt sommaren. Utöver det har vi vikblöjor så det tar nog ett par sekunder längre att ta av blöjan. Synd bara att behöva ta upp honom så fort han vaknat - han ligger ofta och myser en bra stund innan han säger att han är vaken så det är både lätt att missa och taskigt att ta hans mornande ifrån honom. Lättare då att börja efter amning. Ska försöka nakenamma hela helgen och på eftermiddagarna i veckorna, se om maken kan göra det samma när han flaskmatar på förmiddagarna när han är hemma, för att se hur lång tid det tar från amning till kisseri.


    Över badkaret får det nog bli, för då kan mitt ena ben vara på kanten och ena armen luta sig mot den så blir det inte lika tungt att bära honom.
    På vuxna och äldre barn funkar det ju ofta att slå på vattenkranen, är det det samma för bebisar? Tycker mig minnas att jag läst att om man själv kissar samtidigt så gör bebisen det samma...triggas av ljudet?
    Skötbordet slutade han kissa på för ganska längesen. Däremot passar han nästan alltid på när han får lufta rumpan på golvet, alltså en längre stund. På skötbordet luftar han ett par minuter vid varje blöjbyte, och ja, ibland kissar han men som sagt ganska sällan.
  • Modesty Blaise

    Snubblade av en slump över tråden och undrar nu varför i hela fridens namn så små bebisar ska pottränas?

Svar på tråden Ja, och hur ska man börja nu då? (4½ månader)