• Äldre 23 Mar 20:56
    81915 visningar
    16 svar
    16
    81915

    När & hur beskära äppelträd?

    Vi flyttade till vårt hus för snart ett år sedan, och på tomten finns ett gammalt äppelträd. Det såg ut som förra sommaren som om det var beskurit, men jag vet inte... Vi fick bara cirka 5 äpplen då i alla fall. Det jag undrar nu är om det kan berott på att det nyss var beskurit eller bara otur?

    Hur ofta behöver man beskära ett äppelträd, varje år eller? Och vilken tid på året bör det i så fall göras?

    Hur gör man när man beskär det?

  • Svar på tråden När & hur beskära äppelträd?
  • Äldre 23 Mar 20:59
    #1

    Det börjar bli för sent nu i år. Ska ske på vintern. Vi gjorde det för två veckor sen. Är det länge sen det var beskuret syns det på tätheten på grenar/skott. Är det många och långa skott rätt upp behöver det beskäras. Man ska kunna kasta en hatt igenom trädet-då är det lagom. {#lang_emotions_smile} Det blir få äpplen på gamla obeskrurna träd,skotten tar all kraft från frukten.

  • Äldre 23 Mar 21:01
    #2

    Jasså man gör det på vintern, där ser man. Då kanske vi får vänta tills nästa vinter då... Spelar det någon roll när på vintern?

    Kan amn få gamla äppelträd att få mkt frukt igen?

    Klipper man som bort de skott som skjuter uppåt från grenarna då när man beskär eller hur gör man?

  • Äldre 23 Mar 21:06
    #3
    M och M skrev 2010-03-23 21:01:38 följande:
    Jasså man gör det på vintern, där ser man. Då kanske vi får vänta tills nästa vinter då... Spelar det någon roll när på vintern?Kan amn få gamla äppelträd att få mkt frukt igen?Klipper man som bort de skott som skjuter uppåt från grenarna då när man beskär eller hur gör man?
    Vi trodde också man gjorde det antingen vår eller höst,men när vi lejde en trädgårdsmästare fick vi veta att det är på vintern efter nyår framåt mars senast man ska göra det. Jag frågade om vårt gamla träd och han trodde det skulle  bära mer frukt i år när det glesades ur. Han tog rejält,både stora grenar och skott. Äppelträd ska se lite glesa ut-då är de som bäst.
  • Äldre 23 Mar 21:38
    #4
    +1

    Min man jobbar med att beskära träd.
    Det är helt rätt tid nu.
    Vintern och fram till att knopparna spricker är säsong för äpplen och päron.
    Det går också att klippa under Juli,Augusti och September sk JAS-beskärning.

    Körsbär, plommon och andra stenfrukter klipper man på  hösten.

    Man ska klippa vattenskott, de som står rakt upp. Men inte alla, för då får man ännu fler nästa år.
    Pinnar som korsar varann, ska man försöka undvika.
    Alla pinnar som växer in mot stammen ska bort.
    Man klipper precis i grenveck, man ska inte lämna ett par cm långa stubbar.

  • sirisd­otter
    Äldre 23 Mar 21:45
    #5
    Pimpinellan skrev 2010-03-23 20:59:23 följande:
    Det börjar bli för sent nu i år. Ska ske på vintern. Vi gjorde det för två veckor sen. Är det länge sen det var beskuret syns det på tätheten på grenar/skott. Är det många och långa skott rätt upp behöver det beskäras. Man ska kunna kasta en hatt igenom trädet-då är det lagom.  Det blir få äpplen på gamla obeskrurna träd,skotten tar all kraft från frukten.
    Nej, är det för sent nu!?  Gick med i en trädgårdsförening eftersom de planerat 1-dagskurs i trädbeskärning 13 mars.  Fick mail kvallen innan att kursen var inställd p g a för mycket snö!
  • Äldre 23 Mar 21:49
    #6
    sirisdotter skrev 2010-03-23 21:45:27 följande:
    Nej, är det för sent nu!?  Gick med i en trädgårdsförening eftersom de planerat 1-dagskurs i trädbeskärning 13 mars.  Fick mail kvallen innan att kursen var inställd p g a för mycket snö!
    Här var det i senaste laget sa han och vi bor i småland. Men det gick inte innan p.g.a all snö så han väntade tills det sjunkit undan lite.
  • ALJO
    Äldre 24 Mar 07:31
    #7

    Fram till påsk är ok. Men det är faktiskt bäst att beskära under juli-oktober om det är äldre äppleträd. Beskär inte för mycket. Lejer man någon kostar det ca 400-500 kr/trädet.

  • Diablo
    Äldre 24 Mar 08:50
    #8

    Vi brukar gödsla träden också, då brukar skörden bli bättre.

  • VIXIE
    Äldre 24 Mar 11:02
    #9

    Det är helt ok att beskära nu,jag jobbar med det(i Halland) och vår säsong har precis kommit igång pga  för mycket snö ,innan fram till slutet av mars-april brukar vara ok,sen tar du bort de vattenskott  som hunnit växa ut i juli-sep(då blir det inte så många till nästa vår){#lang_emotions_smile}


    Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Äldre 24 Mar 13:16
    #10

    Tack precis vad jag sökte. Ska ta ett ryck i helgen!

  • Callis­to79
    Äldre 24 Mar 13:20
    #11

     


    VIXIE skrev 2010-03-24 11:02:17 följande:
    Det är helt ok att beskära nu,jag jobbar med det(i Halland) och vår säsong har precis kommit igång pga  för mycket snö ,innan fram till slutet av mars-april brukar vara ok,sen tar du bort de vattenskott  som hunnit växa ut i juli-sep(då blir det inte så många till nästa vår)
    Då borde det ju vara ganska lungt här upp i norrbotten fortfarande?
  • Ari Gold
    Äldre 28 Mar 18:50
    #12

    Helt fel årstid att beskära gamla äppelträd nu. Det ska du göra i Juli-September. Unga äppelträd som man beskär för att styra hur de växer kan man ev. skära i nu. Men föryngringsbeskärning av gamla träd = absolut inte!


  • Äldre 28 Mar 19:06
    #13

    Ja vad ska man tro på tro på när..... inte lätt när man inte vet något själv och alla säger olika... ;)

  • Ari Gold
    Äldre 28 Mar 20:39
    #14

    Tro och tro...fakta är fakta.

    Anledningen till att man beskar äppelträd på vårvintern förr är pga att trädgårdsmästarna då hade som minst att göra. Det var då det fanns tid helt enkelt, och har inget med trädets hälsa att göra.

    Det som kommer hända om du beskär ett gammalt äppelträd nu är att det kommer skjuta mängder med vattenskott för att kompensera förlusten. =du får fler grenar än du tar bort. När du sedan försöker ta bort dessa kommer det nya vattenskott och till slut bildas knölig skadad vet kring klippställena.

    Enstaka stora grenar tar jag ibland på vårvinern även på de gamla träden, det klarar de. Men småklippa ska man ge 17 i. Det gör man under JAS om det ska vara någon oäng över huvud taget.


  • Diablo
    Äldre 29 Mar 10:28
    #15
    Ari Gold skrev 2010-03-28 20:39:32 följande:
    Tro och tro...fakta är fakta.Anledningen till att man beskar äppelträd på vårvintern förr är pga att trädgårdsmästarna då hade som minst att göra. Det var då det fanns tid helt enkelt, och har inget med trädets hälsa att göra.Det som kommer hända om du beskär ett gammalt äppelträd nu är att det kommer skjuta mängder med vattenskott för att kompensera förlusten. =du får fler grenar än du tar bort. När du sedan försöker ta bort dessa kommer det nya vattenskott och till slut bildas knölig skadad vet kring klippställena.Enstaka stora grenar tar jag ibland på vårvinern även på de gamla träden, det klarar de. Men småklippa ska man ge 17 i. Det gör man under JAS om det ska vara någon oäng över huvud taget.
    Håller med fullständigt. Är man osäker så finns det bra böcker på biblioteket att låna. Som visar hur man ska klippa och när.
  • Äldre 7 Aug 17:45
    #16

    Hej
    Jag har ett äppelträd c:a 7 år gammalt som nu i augusti bär massor av frukt - små äpplen. Grenarna hänger ner p.g.a att de är för långa och oklippta. Kan jag klippa trädet nu i augusti och korta grenarna utan att trädet tar skada? 

Svar på tråden När & hur beskära äppelträd?