• Anonym (ensam)

    Ni med deprimerade partners - prata av er?

    Hur ser vardagen ut för er? Hur orkar ni? Kan ni prata med er partner eller blir ni utestängda från deras känslor? Hur gör ni för att mäkta med själva och kunna gå vidare, medan den andra står mer stilla?

    Jag vill inte ta på mig för mycket, men han är ju för jösse namn min man. Klart som tusan att det påverkar mig. Han är problemägaren, men jag då? Jag står vid sidan av, men är ändå utanför...

    Finns det någon här som vill prata av sig på andra sidan så kanske vi kan underlätta för varandra och finna mer styrka tillsammans?

  • Svar på tråden Ni med deprimerade partners - prata av er?
  • Anonym (vet hur det är)

    Hej,
    Min pojkvän lider av en depression och det kan vara så jobbigt, det blir så självcentrerat på något sätt, jag försöker göra mitt bästa för att finnas där, men vi är i en situation där jag behöver minst lika mycket från honom.

    Jag befinner mig i en smutsig vårdnadstvist med min sons biologiska pappa och det tar verkligen på mig. Vill inte skriva mer detaljerat om just MIN situation, men den är vidrig för tillfället.

    Jag är bara 22 år, och ibland funderar jag på när allt bara ska få vara bra?

    Hur deprimerad är din partner? Alltså äter han medicin? Går hos terapeut/psykolog? etc

    Kram till dig!

  • Anonym (ensam)

    Hejsan! Så skönt att kunna skriva av sig lite. Vad tufft det låter Förstår att du behöver honom i all oro kring det... Hoppas det löser sig så fort som möjligt. En bekant till mig har gått igenom en lång tvist tyvärr och som utomstående var det tufft att stå vid sidan av och bara vilja hjälpa i alla turer.

    Känner igen mig i dina tankar "När ska allt få vara?" Vi har kämpat oss igenom en del tillsammans, senast en lång resa till barn.

    Jag vet inte riktigt hur pass deprimerad han är. 
    Han pratar inte om läkare osv förrän jag frågar från vecka till vecka. Han funderar mest och frågar jag hur det är så vet han inte?? Det svaret får jag "Jag vet inte...jag funderar".
    Läkaren sa mild depression och panikångest. Han provade antidepressiva men säger att han blev för trött av de efter någon vecka. Nu tar han Atarax vad jag vet än...och han väntar på samtal, så kanske de han träffar kan nå fram.

    I min mörkaste frustration, så blir jag som en känslobomb och dumt nog försöker jag nästan provocera fram svar från honom, för jag avskyr denna tysthet...

    Så jobbigt att inte veta vad som händer och han blir bollad mellan sjukvården och företagshälsan just nu...

  • Anonym (ensam)

    Han har varit sjukskriven till och från sen i höstas...och det känns som att ingenting händer. Han försöker hitta rätt hjälp och ger upp ibland. Jag står bredvid och vet inte vad jag ska göra, annat än att försöka hålla ihop det vi har.
    Har själv varit utbränd som det kallades tidigare och jag vilade ofta, men aldrig att jag var så här tyst. Tvärtom om luftade jag allt mellan himmel och jord, så jag känner inte alls igen den här tystheten...och tar det tyvärr för personligt....

  • Anonym (vet hur det är)
    Anonym (ensam) skrev 2010-03-29 01:02:08 följande:
    Hejsan! Så skönt att kunna skriva av sig lite. Vad tufft det låter Förstår att du behöver honom i all oro kring det... Hoppas det löser sig så fort som möjligt. En bekant till mig har gått igenom en lång tvist tyvärr och som utomstående var det tufft att stå vid sidan av och bara vilja hjälpa i alla turer. Känner igen mig i dina tankar "När ska allt få vara?" Vi har kämpat oss igenom en del tillsammans, senast en lång resa till barn. Jag vet inte riktigt hur pass deprimerad han är.  Han pratar inte om läkare osv förrän jag frågar från vecka till vecka. Han funderar mest och frågar jag hur det är så vet han inte?? Det svaret får jag "Jag vet inte...jag funderar". Läkaren sa mild depression och panikångest. Han provade antidepressiva men säger att han blev för trött av de efter någon vecka. Nu tar han Atarax vad jag vet än...och han väntar på samtal, så kanske de han träffar kan nå fram.I min mörkaste frustration, så blir jag som en känslobomb och dumt nog försöker jag nästan provocera fram svar från honom, för jag avskyr denna tysthet...Så jobbigt att inte veta vad som händer och han blir bollad mellan sjukvården och företagshälsan just nu...
    Har ni varit tillsammans/gifta länge?
    Min pojkvän fick också medicin, han blir mer lättirriterad, jättetrött osv, men han har inga planer på att sluta. Han har även panikångest, senast förra veckan fick han en attack, då han själv trodde det var hjärtat, det är så svårt att förklara, omöjligt tror jag att få honom att förstå att hans symptom inte grundar sig i någon fysisk sjukdom, uatn det är ångesten som tar sig kroppsliga symptom såsom hjärtklappning osv. Ända sedan han blev deprimerad, i oktober tror jag det var!? så har han fått för sig att han har massa sjukdomar; hjärntumör, hjärtfel osv. DEt kan vara fruktansvärt jobbigt. Vilket gör att hans humor blir ännu sämre och han får inget lugn alls, och kan därmed inte stötta mig i allt det här som han hade kunnat göra utan depressionen.
    JAg känner mig hemsk som känner såhär, men jag hatar hans depression, för den sliter på oss, och det känns ibland som den skiljer oss isär också

    hursomhelst, han fick en attck förra veckan och jag ringde sjukvårdsrådgivninig och så åt honom, och han fick en tid på psykiatriska avdelnignen, direkt. Han har fått skitkass hjälp på vårdcentral osv, det enda de gjorde för honom var att skriva ut medicin och sen skicka hem honom.

    Läkaren han fick träffa på psykiatriska mottagningen gav honom en remiss till KBT, vilket jag tackar gudarna för!!
    KBT ska vara jättebra efter avd jag hört, tror du något sådant skulle kunna passa din sambo?
  • Cherry79

    Hej på er


    Min pojkvän är också deprimerad,djupt deprimerad.Kanske inte kan kalla honom för min pojkvän längre då vi inte har setts på 3 månader,utan bara haft sporadisk kontakt via sms och msn,vi bor ej ihop.Han lider även av telefonfobi,socialfobi men hans PÅ har blivit bättre senaste året.
    I april är det fyra år sedan vi träffades.Under dom här åren har vi gått igenom många jobbiga saker,men vi har ändå fortsatt tillsammans.Han har mått dåligt till och från under den här tiden,fått medicin,gått hos flera olika terapeuter och även provat KBT.Tyvärr har han haft fruktansvärd otur med sina terapeuter,fått bytt flera gånger och han har aldrig fått något riktigt förtroende för någon.Det här har fått honom att förlora tron på att han kan hjälpas,han har gett upp.
    För ett par år sedan hamnade han i en depression och stängde ut mej totalt under flera månader.Jag fortsatte att söka kontakt,mejlade och smsade,men det blev allt längre mellan gångerna.Till slut hörde han av sig och frågade om jag ville komma dit till jul.Jag blev kvar där över nyår och några dagar inpå nya året (2009) 
    2009 var ett skapligt bra år.Vi träffades och umgicks mycket.På sommaren var hans son med om en  olycka och blev svårt skadad i benen som han får leva med resten av livet.Det blev en tuff sommar.Jag var hos dom så fort jag var ledig och det kändes som att vi kom varandra närmare.Framåt hösten började han dra sig undan mer och mer.I november dog en barndomskompis pappa och det blev starten på hans nuvarande depression.Vi firade jul och nyår tillsammans men han mådde fruktansvärt dåligt.
    Han pratade mycket om hans barndom.Han blev misshandlad av sina föräldrar och allt det verkar nu ha kommit ikapp honom med full kraft.Han har hela tiden försökt att förtränga allt som hänt,även om han hela tiden har pratat med mig om det i perioder.
    Nu har vi inte setts på 3 månader.Första tiden kunde han söka kontakt med mej på msn,sms och ringde en gång,men nu är det i stort sett omöjligt att få kontakt med honom.Jag har fortsatt att försöka men det blir bara svårare och svårare.Jag börjar ge upp hoppet.
    Jag älskar och saknar honom fortfarande,tänker på honom varje dag.Det är skit jobbigt att bli så totalt utestängd från hans liv.Det enda 'livstecknet' från honom är att jag kan se honom online på msn....Men det är bara tystnad från hans sida
  • Cherry79

    Vet hur det är


    Usch det låter som du har det fruktansvärt jobbigt.Vilken mardröms situation.Förstår att du behöver allt stöd du kan när du går igenom en sådan vårdnadstvist.
    När man är tillsammans med en deprimerad är man ju tillsammans med någon,men man är ändå på ett sätt ensam om du förstår hur jag menar.Det är skit jobbigt att hela tiden vara den som ställer upp och stöttar,det kommer tillfällen då man själv verkligen behöver någon att luta sig emot.
    Ensam
    Det låter som du också har det jätte jobbigt.Jag förstår verkligen din frustration över tystnaden.Vad bra det är att han verkar vilja ha samtalshjälp ändå,hoppas det hjälper honom.
    Jag känner igen mej i det du skriver om 'känslobomb' Sist jag träffade min 'pojkvän' så lät jag min frustration över situationen gå ut över honom,jag kunde ha gjort det på ett annat sätt och det sades saker som jag djupt ångrar idag....Men ibland går det inte att hålla tillbaka det man känner,har gjort det så många gånger förr.
  • Anonym (mamman)

    Hej på er! Jag är gärna med i den här tråden. Min man har en djup depression. Han har nyligen varit inlagd på en psykiatrisk avdelning i några dagar, och för första gången på flera månader ser det ganska hoppfullt ut. Han har fått nya mediciner och ska få gå i psykoterapi. Innan hade han KBT och det hjälpte inte alls.


    Vi har två barn, en på 4 år och en på 2 år. Särskilt 4-åringen påverkas negativt av pappans depression. Han ser sig själv som pappas pojke, och därför söker han mer kontakt med pappan än vad minstingen gör. Men pappan är ofta som i en egen bubbla, vilket gör sonen klängig och ibland arg. Jag får lägga mycket tid på att hjälpa min man att bemöta barnen på ett rättvist sätt.


    Min man mår så himla dåligt av att se att han orsakar problem för mig och barnen. Då fastnar han i självhat och självmordstankar. Han kommer liksom inte vidare och kan medverka till en konstruktiv lösning. Så var det i alla fall innan han blev inlagd. Men just nu är han hoppfull och klarar små motgångar (som t ex bråk med barnen) utan att bryta ihop. Jag hoppas att det håller i sig och att psykoterapin kommer igång snart.


    Min man blev grovt misshandlad av sin far som barn. Det är de minnena, tror vi, som orsakar ångesten och den dåliga självkänslan. Han har länge uppehållit sig vid frågan: VARFÖR? Istället för att bli förbannad på gubbjäveln har han frågat sig om det kanske var hans eget fel på något sätt. Det är såååå frustrerande att som anhörig se på hur han skuldbelägger sig själv för något så totalt orättvist och felaktigt.

  • Anonym (mamman)
    Anonym (ensam) skrev 2010-03-29 01:02:08 följande:
    Det svaret får jag "Jag vet inte...jag funderar".
    Samma här. Mycket besvaras med "vet inte", vilket gör att min tid ockuperas. När man försöker få ihop vardagslivet för fyra personer kan inte merparten av de planerade aktiviteterna befinna sig på jag-vet-inte-stadiet i all oändlighet.

    Men jag håller inte inne med vad jag känner och tänker. Ifall jag inte hade förklarat för min man vilka konsekvenser t ex hans "jag vet inte" får för mig och barnen - då hade han fortfarande inte sökt hjälp.

    Han har varit deprimerad till och från i hela sitt liv, så han märker inte själv när han går in i sin bubbla, eller hur sur och oengagerad han blir. För honom är det nästan ett normaltillstånd. Visst är det jobbigt för honom att inse hur dåligt han fungerar på en mängd olika områden, men det är ändå dessa samtal som gör att han utvecklas. Efter en kris tackar han mig alltid för att jag är rak och ärlig, och för att jag tror på honom.

    Jag tror det är viktigt att prata om det som inte fungerar. Men det är lika viktigt att visa att man tror på och ser fram emot en förändring, och att man vill fortsätta vara ihop med personen. Absolut inte hota med att göra slut, eller påstå att det jobbiga beteendet är en del av personens personlighet.
  • Cherry79

    Mamman


    Jag känner igen mej i det du skriver om skuldbeläggningen.
    När det var som jobbigast runt jul så sa han att det måste vara hans fel att han blev misshandlad,att det måste ha funnits någon orsak till att han blev slagen.Jag sa direkt att det aldrig har varit befogat och att han ALDRIG har gjort något fel.
    När han ringde mej en kväll i februari,berättade han att han hade konfronterat sina föräldrar ordentligt om misshandeln.Han har gjort det någon gång förut också,men då har dom totalt blånekat.Den här gången fick han ialla fall sin mamma att erkänna en situation då hans pappa hade slagit honom,men pappan totalnekade.
    Det måste kännas jätte skönt att din man går med på att ta emot hjälp.Hoppas att det ordnar sig till det bästa för er och familjen.
    Här är läget oförändrat.Jag kan inte nå honom på något sätt alls och han håller sig undan på internet också.Jag mår skit dåligt över det här.
  • Anonym (ensam)

    vet hur det är; Vi har varit tillsammans i över 12 år, så i grunden vet jag ju hur han fungerar.... han sätter alla andra främst och försöker jobba på det i omgångar.
    Igår kväll efter ett par dagar av kalas här hemma och full rulle så började jag försöka prata igen. Nämnde att det finns ju privata alternativ då han känner att han inte får bra återkoppling från landstinget eller företagshälsan....
    Han svarade med tystnad så jag sa kort åt honom att jag går och lägger mig, för jag vill stötta men han stöter från mig.

Svar på tråden Ni med deprimerade partners - prata av er?