Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

    Får ditt barn se på filmer från 15 år?

    Beror ju på varför gränsen är satt. Ibland är det tex internationella åldersgränser och då kan det ju vara att de svär i filmen (eller spelet) så vips är det 15 år! Man måste se det med lite sunt förnuft tycker jag, och framförallt se till det individuella barnet. Sker det i vuxet sällskap är det dessutom mer lämpligt än om de smygtittar när de är ensamma. Man måste naturligtvis ha en dialog med barnet om sådant här. Extremt våldsamma filmer och skräckfilmer och dylikt tycker däremot att man ska försöka vänta med, rent generellt. Väldigt många tonåringar blir rädda av skräckfilmer men vågar inte säga ifrån om kompisarna ska vara tuffa och se sådana filmer!

    Jag får ta ställning till sådant här hela tiden inom jobbet, jag jobbar med ungdomar. Och rent generellt ska vi naturligtvis ha åldersgräns på spel osv som vi har, men vi tar hänsyn till vad det är för typ av spel och det är bara vissa som vi anser är olämpliga och som vi inte köper in. Andra spel kan ha 15 år men vår bedömning är ändå att de är helt ok. Precis samma sak med filmer.

Svar på tråden Får ditt barn se på filmer från 15 år?