• Rosa Bubbelgum

    För och nackdelar med kopparspiral....

    Jag ska sätta in en kopparspiral 9 april och jag är lite orolig att jag gör ett fel val. Så nu undrar jag vad som är positivt och vad som är negativt med spiral eller att en hormonspiral är bättre.

  • Svar på tråden För och nackdelar med kopparspiral....
  • Annika02

    Jag har kopparspiral och ser bara positivt på det. Jag vill inte ha in massa hormoner i min kropp, som kan leda till hormonell cancer så jag tycker valet är ganska självklart. Den enda nackdelen isf är att man blöder lite mer när man har mens. Men det kan man leva med.

  • Rosa Bubbelgum

    Jag känner nog som dig att jag inte vill ha några hormoner i kroppen just nu. Jag äter Cerazett just nu och har ätit detta sedan jag fick vår son som är snart 4 månader och jag har blödit sedan dess. Enl Barnmorskan så var mina slemhinnor dåliga då jag har använt för mycket binda och blödit så länge så hon tyckte att jag skulle prova kopparspiral då den var gratis.

  • äppelpäppel

    Jag tyckte också att kopparspiral funkade jättebra, det enda var att jag blödde lite mer. Mådde dåligt på p-piller så därför ville jag inte ha hormonspiral.

  • Ior gumman

    jag hade kopparspiral...tyckte det gjorde ganska ont att sätt in den men jag glömde ta alvedon innan jag satte in den. Hade mensvärk några timmar efter!
    jag blir rent av knäpp och får lätt depression av hormoner så min BM rekomnederade kopparsprial, udnerbart!! hade bara EN nackdel, fick mycket svamp i underlivet av den, men det var det värt!

  • Muppmamma
    Rosa Bubbelgum skrev 2010-03-29 22:03:21 följande:
    Gör det väldigt ont att sätta in den?
    För mig gjorde det ont precis när hon satte in den, som att laga en tand ungefär. Fick tipset efteråt om att man kunde tagit två Ipren (eller annan värktablett med Ibuprofen).

    Hade mensvärk efteråt i ca 1 dygn. Har nu haft den ett halvår och blöder lite mer, har ingen mensvärk.
  • Vroooooom

    Kopparspiral är helt överlägset alla andra preventivmedel jag har prövat. Det är så otroligt skönt att slippa ha en massa hormoner som stör min kropps naturliga cykel.
    Jag blöder visserligen lite mer två av de dagarna jag har mens men det är inget som stör mig. Enda nackdelen, för mig, är att jag inte får menskoppen och spiralen att komma överens.

    På mig gjorde det inte direkt ont att sätta in kopparspiralen. Det kändes ju naturligtvis men det gjorde inte speciellt ont. Om du är orolig kan du ta värktabletter en stund innan insättningen.


    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Muppmamma
    Vroooooom skrev 2010-03-29 22:10:27 följande:
    Kopparspiral är helt överlägset alla andra preventivmedel jag har prövat. Det är så otroligt skönt att slippa ha en massa hormoner som stör min kropps naturliga cykel. Jag blöder visserligen lite mer två av de dagarna jag har mens men det är inget som stör mig. Enda nackdelen, för mig, är att jag inte får menskoppen och spiralen att komma överens. På mig gjorde det inte direkt ont att sätta in kopparspiralen. Det kändes ju naturligtvis men det gjorde inte speciellt ont. Om du är orolig kan du ta värktabletter en stund innan insättningen.
    Jag har menskopp och det funkar perfekt!
  • minafyra

    Har oxå en kopparspiral och tycker inte det finns ngr direkta nackdelar alls Jag blöder mer under mensen men det är överkomligt!!

    Fördelarna är för mig:
    *Den sitter där den sitter och jag behöver inte komma ihåg piller osv.
    *Jag har ägglossning..villket innebär att man är tok kåt den veckan varje månad haha
    *Humöret är hundra ggr bättre än när man äter p-pillerna.
    *Den påverkar inte min kropp negativt på ngt vis..till skillnad från alla olika hormon preparat :p
    *Om man vill bli gravid igen tar man bara ut den och så är man "fit for fight"..man kan bli gravid samma dag som man tar ut den om man tar ut den precis vid ÄL tex
    *Man behöver inte klydda med skyddet vid sex..som med en kondom (gäller förståss inte vid tillfälliga sexkontakter..om man skulle ha sådana).

    Så med tanke på att den bara har en ända nackdel och den är fullt övderkomlig...och samtidigt måånga fördelar så tycker jag det är ett bra graviditets skydd

  • nathaliealm88

    Jag har haft en kopparspiral, fick precis barn men ska sätta in den igen så fort som det går...

    Har bara positiva saker att säga.. funkade super bra för mig,, och jag hade tur med mensen också att den varade bara 3-4 dagar :P när man sätter in den vet jag inte hur det känns för förra gången gjorde jag det i samband med en skrapning och var nedsövd, men att ta ut den känns inte ens när det är dags att byta :P


    Jag rekomenderar den starkt om du inte vill ha en massa hormoner i kroppen

  • Rosa Bubbelgum

    Tack för alla positiva svar då behöver jag inte vara orolig då. Min Bm sa till mig att jag skulle ta en ipren en timme innan jag kom till henne för att sätta in spiralen för det skulle hjälpa till att man slappnade av.

  • Maggiepuh

    Jag har inte haft hormonspiral, men hade kopparspiral efter att min son föddes och det var en riktig pina för min del.

    Mens/blödningar 3 veckor av 5 varje månad.
    stickande känslor i livmodern varje gång jag skulle sätta mig.

    De sa att det skulle gå över när man hade den i 6 månader, men jag plockade ut den efter 1,5 år då jag fortfarande hade samma symptomer.

  • MillaP

    Jag hade kopparspiral inne å säger ALDRIG MER! första menserna jag hade med den blödde jag så mycke så jag allvarligt trodde jag skulle förblöda.. så pass att jag fick åka till gyn och kolla.. sån blödning fick jag varje mens men vande mej efter några gånger och de vart mindre om jag knaprade cuklo f som en galning... stoppa in en tampong och efter 3 minuter hade jag blödit igenom den byxor å allt. så gick de för mej..men de kanske funkar kanon för dej =)

  • Soderstream

    En vän till mig berättade att det gör ont för killen att ha sex. Hennes kille såg ut som han blivit ormbiten på snoppen efteråt, varje gång. Är det något som bara hon upplevt eller är det fler som har liknande historia? Jag själv har pcos och har hormoner som skjuter omkring och är ojämna, so nu blir jag har fått ordning på dem vill jag inte sabba med hormoner i preventivmedel.

  • Otit
    Soderstream skrev 2019-03-17 05:46:11 följande:

    En vän till mig berättade att det gör ont för killen att ha sex. Hennes kille såg ut som han blivit ormbiten på snoppen efteråt, varje gång. Är det något som bara hon upplevt eller är det fler som har liknande historia? Jag själv har pcos och har hormoner som skjuter omkring och är ojämna, so nu blir jag har fått ordning på dem vill jag inte sabba med hormoner i preventivmedel.


    Låter ju märkligt eftersom spiralen sitter inuti livmodern. Det hänger ut små trådar från spiralen som man kan känna, men har väldigt svårt att tro att dom gör ont. Jag satte in en kopparspiral för tre månader sedan. Har provat massa preventivmedel och ingenting fungerar då jag mår så dåligt av allt. Än så länge fungerar den bra! Har dock inte fått tillbaka mensen än så får se hur det blir då!
Svar på tråden För och nackdelar med kopparspiral....