• About golden years

    Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.

    Tänkte starta en tråd för oss som lider av magmunsbråck eller andra refluxsjukdomar.
    Det borde ju finnas fler än jag här inne som fått denna diagnosen och lider mycket av halsbränna/sura uppstötningar.

    Själv fick jag diagnosen igår och har misstänkt länge att jag hade ett bråck då min mamma har samma och vi haft samma sytom.

    Äter just nu mest gaviscon/rennie/inside och det räcker för tillfället. Hoppas slippa omeprazol/losec så långt som det går.

    Så, hur är det för er andra?

  • Svar på tråden Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.
  • backi2008

    Haft reflux sedan tonåren! Inte roligt i början men man lär sig leva med sjukdomen. Jag har gjort flertalet gastroskopier och är erbjuden operation. Har dock avböjt operation och klarar mig ganska bra idag med sporadiska omeprazol tabletter och någon enstaka längre behnadling när jag slarvart med mat/dryck/sömn. Har levt med sjukdomen i 20 år och tycker det går bra. Vet jag att jag ska på fest med god mat och dryck blir det att ta några tabletter dagarna före. Under graviditetn gick det inte att undvika dubbeldos omeprazol från v.10.

  • About golden years

    Backi08: Oj 20 år är lång tid, men förstår man anpassar sig. Av vilken anledning ville de operera dig? Har fått för mig att de helst inte opererar om det verkligen inte är nödvändigt. Hur funkar det, kan bråcket bli större om man slarvar med maten eller blir det större av andra anledningar? (om det blir större ens) Är så rädd att mitt ska bli ännu större.
    Har inget barn än och har funderat över det här med graviditet och det känns jobbigt om det skulle bli ännu värre. Men jag antar det är värt det i slutändan, det finns ju bra mediciner trots allt.

  • backi2008

    Min refluxresa har varit lång och tidvis väldigt besvärlig. Började få besvär i tonåren och hade som mest för ca 5-10 år sedan. (jag är 36 år). När det var som värst jobbade jag natt (jobbar inom vården) och hade det väldigt stressigt omkring mig både privat och på jobbet. Trotts medicinering fick jag sår på matstrupen och det var då jag blev erbjuden operation. När det väl blev min tur vilket tog 3 år(? kommer ej ihåg hur lång väntetiden var men det var långt innan vårdgarantin) hade jag börjat arbeta dagtid och var mindre stressad och mådde mycket bättre. Eftersom man inte kan kräkas efter en operation och jag hade "läget under kontroll" valde jag att avstå. Skulle besvären återkomma som det var när det var som värst får jag nog ta mig en funderare till. Jag tror inte bråcket blir större av dålig mat utan snare om man går upp mycket i vikt eftersom det blir ett större tryck på magmunnen då. Under min graviditet funkade det jätte bra med omeprazol 20 mg, ibland både morgon och kväll. Mot slutet fick jag trotts det halv sitta på soffan och sova om jag hade ätit lite godis eller fet mat.
    Jag förstår att du har många funderingar eftersom du just har fått din diagnos. Med tiden så lär du dig vad och hur mycket du kan äta/dricka utan att behöva ta någon medicin eller när du ska ta i förebyggande inför en god middag{#lang_emotions_laughing}

  • About golden years

    Skönt att det blev bättre för dig, jag antar det kan gå i perioder det där och man har det värre ibland. Det är ju vanligt att halsbränna blir värre vid stress och liknande.
    Min mamma har ju somsagt samma diagnos och det funkar rätt bra för henne, hon äter 10 mg omeprazol dagligen och det funkar bra att hålla det i shack så att säga. Som det är nu får jag halsbränna efter jag ätit lagad mat varje dag, men inte så jobbigt halsbränna utan jag tar en gaviscon eller rennie så funkar det rätt bra. Vill helst slippa ta omeprazol så länge jag kan, eftersom det kan bli värre senare.
    Om man bara har ytterst lite känningar, bör man ta medicin ändå? Jag är så rädd för att få inflammation i matstrupen men samtidigt så är besvären helt klart hanterliga många gånger utan medicin. De sa vid besvär till mig, så jag vet inte när det ska räknas, bara jag får halsbränna eller om det är jobbigt?

  • About golden years

    En sak till, är du orolig över cancer i matstrupen? Vi har ju lite större risk att få det menar jag även om den är liten.

  • backi2008

    Nej, jag är inte orolig för cancer. Så länge jag inte har några besvär så är det inget jag oroar mig för. JAg tar medicin när jag känner av halsbrännan annars inte. Det är nog det dom menar att du också ska göra.

  • About golden years

    Jag känner ju av den nån minut ibland då och då men inget över lång tid eller som är irriterande. Skippar medicinen då tills det blir värre tror jag.

    Glad påsk

  • Miata

    Hej min mamma har haft problem hela livet....
    Nu har det visat sig att det är ett diafragmabråck som gjort att magsäcken börjat vandra uppåt.
    Det betyder att all mat och annat som går ner märks av på ett allar annat sätt, te.x. hjärtklappning, iskyla kring hjärtat och brännande känsla om "maten varit het" nu ska hon snart göra sin andra op för den första gick upp.
    Det knepiga är att hon kan inte få en diagnos för att förklara dåliga blodvärden eller extrem järnbrist.

    deppa inte ihop
    man kan se det som en sjukdom med dietkrav precis som diabetes
    inte kul men det går att överleva.

    Miata


    attityd är halva jobbet
Svar på tråden Vi som lider av magmunsbråck/hiatusbråck och andra refluxsjukdomar.