Inlägg från: Anonym (Snålis?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snålis?)

    Kopiera Påskbrev ?

    Tycker ni att det är ok att kopiera målade påskbrev för att barnen inte orkar måla så många som behövs?

    Har själv gjort detta ett fåtal gånger. barnen har stor släkt och många kompisar som det ska delas ut påskbrev till. Men de orkade inte måka så många som behövdes, så då kopierade jag några.

    vad tycker ni?

  • Svar på tråden Kopiera Påskbrev ?
  • Anonym (Snålis?)

    Här där vi bor klär man ut sig till påskkärring/gubbe, sendelar man ut påskbrev med godis i till de man känner.

  • Anonym (Snålis?)

    Men om ni läste mitt förra svar så TIGGER barnen INTE godis med tomma kopierade påskbrev. De delar ut kopierade brev fulla i godis, det krävs INGET tillbaks!

  • Anonym (Snålis?)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2010-03-31 22:27:41 följande:
    Hej TS, Blev lite nyfiken på er tradition... Var i Sverige bor ni? Här Stockholmstrakten är det Påskkärringar som vill HA godis mot ett litet ritat kort. Har bott i lite olika orter men aldrig fått godis av något barn! Låter lite annorlunda och annorlunda traditioner intresserar mig! Vet du bakgrunden till er tradition?
    Vi bor i Värmland , men jag tror att det är lite olika även här. Det är inte alla orter  som gör som oss.
    Har ingen aning om bakgrunden till detta sätt att dela ut påskbrev.
    nika skrev 2010-03-31 22:36:30 följande:
    Absolut. Det tar ändå rätt mycket tid att adressera dem "till påskkärringen X, blåkullvägen 7 etc" så de får en touch av hammagjort över sig ändå. Vuxna som skickar julkort och påskkort målar väl inte i dem för hand de heller. Om barnen har många kompisar och släktingar som ska få tycker jag man kan koncentrera sig på att handmåla till de som verkligen uppskattar det exempelvis mor- och farföräldrar. För barnen är det mest att få kolla in varandras utstyrsel och att man ger varandra godis som är det viktiga.
    Precis så är det!
    Anonym skrev 2010-03-31 22:46:39 följande:
    Och hos oss värper tuppen på påsklördagen!! Godis, någon liten sak, en bok eller nåt. Det ska gömmas i barnets rum under natten så att h*n får leta på morgonen.
    Vi har även påskharen som gömmer påskägg i trädgården, de får man leta efter när man käkat frukost
Svar på tråden Kopiera Påskbrev ?