• Anonym
    Äldre 31 Mar 11:29
    26632 visningar
    21 svar
    21
    26632

    Se upp för Inkassobolaget Sergel!

    Men det är väl inte inkassoföretagets fel? De handlar ju på uppdrag från kunden (kommunen i detta fall) och de kanske har gjort en miss? Ett inkassoföretag skickar ju inte ut inkasso på eget bevåg?

    Kan det inte vara den gamla påminnelsen som spökar? Att du då betalt för lite?

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 11:33
    #4

    Det kan vara rena bluffakturor också. De är vanliga nuförtiden.

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 11:34
    #6
    Anonym skrev 2010-03-31 11:33:15 följande:
    Det kan vara rena bluffakturor också. De är vanliga nuförtiden.
    Visserligen men de brukar inte skickar från välkända företag.
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 11:43
    #8
    Anonym skrev 2010-03-31 11:29:58 följande:
    Men det är väl inte inkassoföretagets fel? De handlar ju på uppdrag från kunden (kommunen i detta fall) och de kanske har gjort en miss? Ett inkassoföretag skickar ju inte ut inkasso på eget bevåg?Kan det inte vara den gamla påminnelsen som spökar? Att du då betalt för lite?
    Inkassoföretag kan visst skicka krav "på eget bevåg". Faktum är att dom i många fall köper krav, även från andra inkassoföretag. Kraven kan ursprungligen komma från företag som inte existerat på många år. Förekommer också att man billigt köper in stora mängder bluffakturor, 20-25 år gamla, som inte betalts pga att dom just var bluffakturor. Alltid är det några som är villiga att betala. Man kan nog säga att alla inkassoföretag verkar i gråzonen, tyvärr.
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 11:53
    #9
    Anonym skrev 2010-03-31 11:43:51 följande:
    Inkassoföretag kan visst skicka krav "på eget bevåg". Faktum är att dom i många fall köper krav, även från andra inkassoföretag. Kraven kan ursprungligen komma från företag som inte existerat på många år. Förekommer också att man billigt köper in stora mängder bluffakturor, 20-25 år gamla, som inte betalts pga att dom just var bluffakturor. Alltid är det några som är villiga att betala. Man kan nog säga att alla inkassoföretag verkar i gråzonen, tyvärr.
    Köper de in så gamla fakturor har de ju noll koll! Ett företag har ett visst antal år på sig att kräva in sin faktura, sen förfaller de.

    Visst, det finns säkert oseriösa företag som i alla branscher men just Sergel är så stora så jag tror inte de gör så.

    De kan väl skicka ett krav på en faktura som de skickat, men i detta fall var det ju från kommunen och jag tror inte de sitter och tänker att hmm.. nu ska vi skicka ett krav till denne person för en barnomsorgsavgift... Företaget ifråga måste ju först och främst lämna över sina fakturor till inkassoföretaget, hur de gör det finns väl olika varianter på. Men fakturan måste ju uppstå någonstans.
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 12:13
    #12

    Kommer inte ihåg om det gällde sergel inkasso, men jag lyckades få 3brev från ett sånt liknande företag, om det nu inte var dom, kommer som sagt inte ihåg..
    Det gällde 3 beställningar från fujifilm i julas, jag trodde min sambo betalt det eftersom han sköter räkningarna, så det blev en miss där, men jag betalade iallafall in. hade en svag aning om jag inte betalade det en annan gång?? Men efter dess 3 brev betalade jag alltså in, och ca 3 dagar efter fick jag en utbetalningslapp att dom pengarna kunde jag lösa in på nordea, eller i affär...?? Och ja, det skulle då dras 50kr i avgift för att få ut pengarna??? What the fuck???

    Jag har alltså betalat och skött mej, betalat en gång till efter krav ocg får strax tillbaks pengarna, men måste då betala 50 kr för att lösa ut mina pengar??

    Så jävla dåligt!! Dessutom finns här ingen nordea bank...

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 12:33
    #13
    Anonym skrev 2010-03-31 12:13:48 följande:
    Kommer inte ihåg om det gällde sergel inkasso, men jag lyckades få 3brev från ett sånt liknande företag, om det nu inte var dom, kommer som sagt inte ihåg..Det gällde 3 beställningar från fujifilm i julas, jag trodde min sambo betalt det eftersom han sköter räkningarna, så det blev en miss där, men jag betalade iallafall in. hade en svag aning om jag inte betalade det en annan gång?? Men efter dess 3 brev betalade jag alltså in, och ca 3 dagar efter fick jag en utbetalningslapp att dom pengarna kunde jag lösa in på nordea, eller i affär...?? Och ja, det skulle då dras 50kr i avgift för att få ut pengarna??? What the fuck???Jag har alltså betalat och skött mej, betalat en gång till efter krav ocg får strax tillbaks pengarna, men måste då betala 50 kr för att lösa ut mina pengar??Så jävla dåligt!! Dessutom finns här ingen nordea bank...
    Men att du får betala 50 kr för att lösa ut pengarna är ju inte inkassoföretagets fel, det kostar att ta ut pengar nu för tiden.
    Kan du inte ta ut dem i annan bank, det brukar man kunna göra...
  • Anonym
    Äldre 31 Mar 21:18
    #14

    Jag ska kolla, det kanske man kan, har för mej att det stod endast nordea, ska kolla igen...=)

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 17:56
    #16
    Anonym skrev 2010-03-31 11:53:21 följande:
    Köper de in så gamla fakturor har de ju noll koll! Ett företag har ett visst antal år på sig att kräva in sin faktura, sen förfaller de.Visst, det finns säkert oseriösa företag som i alla branscher men just Sergel är så stora så jag tror inte de gör så.De kan väl skicka ett krav på en faktura som de skickat, men i detta fall var det ju från kommunen och jag tror inte de sitter och tänker att hmm.. nu ska vi skicka ett krav till denne person för en barnomsorgsavgift... Företaget ifråga måste ju först och främst lämna över sina fakturor till inkassoföretaget, hur de gör det finns väl olika varianter på. Men fakturan måste ju uppstå någonstans.
    Så enkelt är det inte, ett krav behöver aldrig någonsin förfalla och även om det gjort det finns inget som säger att inkassoföretagen inte chansar. Dom kan skicka det till KF och då är det ditt jobb att försöka visa att du inte är skyldig. Det finns många stora inkassoföretag och jag vet inget som inte jobbar i gråzonen.  Sergel är kända för att skicka krav utan att ens speciificera på vad kravet gäller.
Svar på tråden Se upp för Inkassobolaget Sergel!